Иван Бозев: 13 поредни тримесечия сме глобален лидер в PC бизнеса

За 5 години работа в България постигнахме 30% пазарен дял, казва изпълнителният директор на компанията за Югоизточна Европа

 Иван Бозев отговаря за бизнеса на Lenovo не само в България – той е изпълнителен директор за Югоизточна Европа и ръководи бизнеса на компанията в 14 страни. Има 13-годишен опит в IT сектора, от които голяма част в IBM и Lenovo. 

- Г-н Бозев, Lenovo отвори офис в България преди около 5 години, за които увеличи пазарния си дял от 1 до 30%. Кои, според вас, са другите най-важни постижения на компанията за периода? 

- Да, мисля, че не бяхме с повече от 2 или 3% пазарен дял, при отварянето на офиса ни тук. Със сигурност това, което постигнахме не само в България, но като цяло в световен мащаб, след придобиването на компютърния бизнес от IBM, е страхотно. Вече 13 поредни тримесечия сме номер 1 в световен мащаб. В България от последните 13-14 тримесечия има само едно или две, в които не сме били едноличен лидер. Имаме 27% пазарен дял и всички сме щастливи от това, което постигнахме и продължаваме да постигаме. Както се казва в дебелите книги, много по-лесно е да изкачиш върха, отколкото да се задържиш на него. Със своята стратегия и изпълнение, Lenovo доказа, че е успешна и устойчива компания. Доказват го и последните финансови резултати. След солидните инвестиции, които компанията направи през последните две години и предизивикателствата на китайския пазар, Lenovo демонстрира характер и отбеляза почти 300% ръст в печалбата. Постижение, което надмина очкаванията на всички анализатори.

- Преди 11 години Lenovo купи бизнеса на IBM с персонални компютри – какво ви донесе тази сделка във финансов и стратегически план?

- Във финансов план – най-добре е да питаме за това акционерите. Но все пак цифрите говорят сами по себе си – оборотът на Lenovo е близо до  50 милиарда долара на годишна база. Това ни нарежда сред най-успешните компании в престижния списък  на Global Fortune 500.

Преди 11 години, когато придоби IBM, компанията Lenovo бе позната предимно на домашния си пазар. Ето защо най-голямото предимство от придобиването на IBM е, че Lenovo се превърна в истински глобална компания, представена във всеки кът на света. Днес ThinkPad е сред най-предпочитаните бизнес компютри и лаптопи, с над 100 милиона продадени устройства по целия свят. След като изградихме регионалните структури и те се развиха успешно, дойде време е да диверсифицираме бизнеса – да навлезем в смартфон сегмента и в ентърпрайз бизнеса.

- Защо според вас сегментът на сматфоните изпревари всички останали и доколко трайна е тази тенденция? Какво е към момента мястото на Lenovo на този пазар в глобален план, както и на българския пазар?

-  По отношение на смартфон сегмента ситуацията е различна в  България, в Източна Европа и като цяло по света. Да, пазарът на смартфони е водещ, но това е естествено, защото те се използват от всички, вече всеки ходи навсякъде с телефон. Компютрите се използват предимно в офиса и вкъщи. Освен това смартфоните   много по-често се подменят – не защото по-често се чупят, а защото техният сегмент все още се развива бурно и прави новите продукти атрактивни за крайните клиенти.

От друга страна обаче, PC сегментът си остава основно перо от бизнеса на Lenovo – ние генерираме над 60% от продажбите си все още от продажбите на компютри. Стратегията на Lenovo, в комбинация с Motorola, която придобихме през 2014 г., е да предложи на пазара една невероятна палитра от продукти.

Motorola (Moto) е компанията, която е създала първия мобилен телефон в света, именно тя знае най-много за тях. Инженерите на Moto, развойната дейност, в комбинация със силните страни на Lenovo, ни дават основание да гледаме положително в бъдещето.

За да си успешен в бизнеса със смартфони, трябва да си представен глобално. Има два световни пазара, които диктуват правилата – САЩ и Китай. Lenovo беше и се стреми отново да заеме позиция номер 3 на пазара на смартфони. В момента пластовете са временно разместени, поради особената икономическа ситуация в Китай и повишаващата се роля на онлайн търговците спрямо телекомите. В Китай се наблюдава с изключителни темпове преходът от телеком субсидирани (с абонаментен план) продажби към  ритейл бизнеса. Макар че очкавахме това да се случи, като че ли не бяхме достатъчно подготвени за скоростта, с която моделът се преобърна - процес, върху който работим в момента и много скоро възнамеряваме да овладеем и да се завърнем в челните позиции на глобалната класация.  Ако погледнем обаче Източна Европа и конкретно България – ние сме изключително доволни от това, което се случва в смартфон бизнеса, и дори сме сочени за пример на останалия свят. Едва 2 години след като стартирахме, ние сме номер 2 за последните 2-3 тримесечия в цяла Източна Европа – с около 12% пазарен дял, а миналото тримесечие завлядяхме и лидерската позиция по поръчки на смартфони у нас.

- Lenovo купи Motorola Mobility през 2014 г. и през тази година вече предлага смартфони с тази марка и на българския пазар. Какво е впечатлението ви от представянето им на нашия пазар и какви са очакванията ви в средносрочен план?

 - Твърде пресни са ни впечатленията още, тъй като приветствахме завръщането на Moto на българския през април и стартирахме с първите продажби малко по-късно. През тази година приключи пълната интеграция между двете компании - вече всичко е общо – инженерите, развойната дейност, единно портфолио. Очакванията ни са да стабилизираме нашата лидерска позиция с все по-голям фокус върху устройствата Moto, които са по-иновативни и технологично напредничави.

- Кои устройства са флагманите на Lenovo на българския пазар към момента в различните сегменти – какви са позициите ви към момента и очакванията ви за тази и следващата години?

В потребителския сегмент определено на огромен интерес се радват хибридните устойства от Yoga серията – лаптопи и таблети, които откриват -нови и все по-достъпни възможности за клиентите. В корпоративния сегмент ThinkPad е неизменен лидер със своята доказана във времето надеждност и устойчивост, издържала успешно изпитанията дори на американските военни стандарти. При смартфоните флагманът, който скоро ше представим и на нашия пазар, безспорно е Moto Z - първият модулен смартфон в света, с който вярваме, че ще преобърнем модела и начина, по който потребителите възприемат смартфон устройствата. .

- На конференцията Tech World в Пекин миналата година Lenovo показа как си представя бъдещето, както и няколко концептуални устройства – смартфон с вграден проектор, умен часовник с два екрана и умни обувки. Промени ли се концепцията ви от тогава и каква е новата ви визия за този сегмент?

- Тази концепция се развива със страшна сила. Ето доказателство (показва моделът Phab2Pro) - това е първият в света телефон с технологията Tango на Google. Тя дава възможност за игри и програми с добавена реалност (AR). Всичко, което трябва да направите, е да погледнете през специалнта камера на устройството и ще получите възможността да наслагвате предмети и информация в реалността. Можете да измервате различни обекти и разстояния, като използвате единствено телефона си. Или да визуализирате мебели, като например нова маса или канапе, за да проверите как ще изглеждат във вашия дом. А защо не и да играете с виртуалния ви домашен любимец. Амбицията на Google e да създадат такъв вътрешен свят – така както заснеха външния в Google Maps. Mоделът Phab2Pro, който стартира на пазара в България през септември, e първият в света смартфон с интегрирани в него необходими за целта камери, моушън сензори и специализирани софтуери, които предоставят на потребителите начин за интеракция с картите на Google. Lenovo е ексклузивен партньор на Google в този проект.На технологичното изложение в Барселона наши конкуренти представиха свои продукти с добавена или виртуална реалност чрез използването на очила и други необходими допълнителни аксесоари. Концепцията на Lenovo обаче е нашите устройства да обединяват всичко необходимо в едно, без да е нужно да се закупува допълнително оборудване.

- В началото на 2015 г. беше завършено придобиването от Lenovo на сървърния бизнес на IBM. Ясен ли е вече финансовият ефект от сделката специално за региона, как промени тя позицията ви в този бизнес сегмент?

- Финансовият ефект е ясен – вече не сме толкова зависими от бизнеса с персонални компютри, който, за съжаление, не ни предоставя възможност за допълнителен ръст, тъй като самият  сегмент не расте. Затова разчитаме на ентърпрайз частта, на Intel базираните сървъри, както и на сторидж решения, които имаме или придобихме – те са възможност за нас да продължим ръста си, както и да затворим цикъла. Преди придобиването на сървърния бизнес на IBM пазарът ни познаваше само като производители на крайни устройства, а сега вече над 10% от оборотите на Lenovo идват от ентърпрайз частта. В Китай сме номер едно по продажби на Intel базирани сървъри, в глобален мащаб сме номер 3. А Югоизточна Европа е един от най-успешните ни пазари – по последни данни притежаваме наднад 17% пазарен дял. Във времето развихме огромна база от лоялни клиенти в глобален и локален план, че дори да продължим да работим само с тях, би било достатъчно да се радваме на отлични резултатит. Само, че слоганът на Lenovo e “никога не спирай”, ето защо ние не спираме да се стремим към все по-високи резултати. Що се отнася до сървърния сегмент в България, в края на септември предстои да организираме DCG (Data Center Group)  семинар – тридневен курс за IT специалисти, които ще бъдат обучавани от световни лектори. Обучаваните ще получат и безплатни сертификати. Всички наши настоящи и потенциални клиенти на сървърни решения са добре дошли. 

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ

Напишете дума/думи за търсене