Румен Радев, или как се прави “Кобрата на Пугачов”

Румен Радев като млад пилот в авиобаза Равнец.

При учения генералът почвал пръв въздушен бой

с противниковия командир

“Румен Радев. Петият президент” е неофициалната и нецензурирана биография на новия държавен глава. Написана е и е издадена без съдействието и съгласието на Румен Радев. Нейни автори са опитните журналисти от в. “24 часа Лиляна Клисурова и Любомир Денов. В текста освен личните си впечатления от генерала, те са използвали откъси от негови интервюта, както тези и позиции, които новият държавен глава е развивал в първите си публични изяви. В “Петият президент” говорят и хора, които го познават от армията. Предлагаме ви откъс от книгата.

Ген. Румен Радев е един от малкото пилоти в НАТО, които изпълняват с лекота особено сложни фигури от висшия пилотаж като “Кобрата на Пугачов” и “Камбана”.

Високите му качества най-напред забелязват не къде да е, а в САЩ. Още като старши лейтенант Радев е изпратен на специален курс за командири на ескадрили в САЩ.

Един от водещите мотиви на тогавашните началници е бил фактът, че Радев много добре се справял с английския. Но основната причина била друга - младият авиатор се е отличавал с рядко стойностни качества, едно от които е винаги да се опитва

да научи и да внедри

нещо ново

Докато Радев е командир на авиобаза Граф Игнатиево, пилотите започват да участват в първите съвместни учения с НАТО. Това се случи, след като през 2004 г. станахме пълноправен член на алианса, разказа подп. Николай Русев, зам.-командир на авиобазата.

Първите съвместни полети ги организирал лично командирът Радев. Показва как се прави и след това възлага това на своите заместници. За себе си оставя само контрола.

Взе да става интересно, спомня си подп. Русев. Усещал как колегите му започнали да подхождат с по-голямо любопитство и мерак към изпълненито на задачите.

Летището край Пловдив буквално завира, когато в един момент там се прехвърлят и двете ескадрили на американската авиобаза Авиано от Италия. Това се налага заради нуждата от генерален ремонт на пистите и цялата инфраструктура на базата. До този момент в такива случаи американците винаги пращали ескадрилите на различни места. Едно от съображенията било, че където и да отидат - все пак са гости и навярно създават проблеми и неудобства на домакините. За България обаче решили да рискуват и въпреки съображенията за сигурност долетели с двете ескадрили едновременно. И резултатите от съвместната подготовка били много добри.

При тези съвместни учения Радев въвел правилото винаги да провежда въздушен бой с гостуващия командир. Този рицарски принцип остава и до днес. Нещо много мъжко и честно има в директния двубой. Показваш как се прави и след това изискваш от колегите си да бъдат победители.

Заедно с американците в Графа въстановили и подготовката за маневрен въздушен бой. В периода, когато МиГ-29 били все още в Равнец, Радев заедно с още неколцина пилоти стартирал работата, но предислокацията на базата и особено проблемите, които тя поражда, нарушили ритъма.

До този момент

маневрен въздушен

бой можели да

реализират само

четирима

- Радев, Илия Милушев, Виктор Христов и Гешев. Старата практика била друга - да се лети сигурно по команди от земята. Когато се изправяли двама пилоти един срещу друг, нямало изненади - всеки знаел какво трябва да направи и как ще реагира условният противник.

Едва през 2007 г. Радев взел решение и заедно с колегата си Димитър Петров обучили четирима пилоти, в това число и Русев, на изкуството на маневрен въздушен бой. В обучението се включват и американски инструктори. Така в авиобазата започнали да възстановяват една почти загубена способност - да водят реален, а не предварително известен въздушен бой.

Големите началници разпоредили този метод на подготовка, водени от едно-единствено съображение - сакън да не се случи авария, да не се загуби човешки живот, а с него и скъпоструващ самолет.

Отначало започнали да тренират на по-големи височини, после слезли на 1000 м, а на шоуто “Това сме ние” на летище Враждебна слезли и на 200 м над земята. Радев може да е американски възпитаник, но

обичал да лети

на МиГ-29

и умеел да използва максимално неговите уникални възможности. Така той въвел едно упражнение, при което скоростта на изтребителя пада до нула, за да се види реакцията на пилота. А МиГ-29 позволява да се излезе от сложната ситуация. Той е суперманеврен и мощен самолет за пилотаж и маневрен въздушен бой. За жалост обаче не му се получават прехвати на големи дистанции.

Румен Радев, или

“Кобрата на Пугачов”

Ето в това е разликата между МиГ-29 и Ф-16. За НАТО въздушната битка трябва да се води на големи разстояния. Целта е да не позволиш на противника да се доближи до теб и да те застраши. С модерната авионика откриваш целта, стреляш и забравяш. Няма смисъл да се подлагаш на излишен риск. Още повече ако знаеш, че на близки дистанции нямаш шанс срещу МиГ-29.

Български пилоти са побеждавали в маневрен бой и Ф-16, и Ф-15, и “Юрофайтер”, и А-10. Но това е ставало, когато във въздуха се изправят един на един. А тактиката на натовските ни партньори е Ф-16 да не лети сам, а на големи групи. Един играе примамка, друг атакува, разделят се. Най-важното е да имаш информация на борда, която липсва при МиГ-29.

Като новатор и бунтар понякога на Радев му се

налага да влиза

в конфликт

с началници,

но всичко това е в интерес на работата. По принцип той не е конфликтна личност. Винаги е спокоен, изслушва и приема мнението на другите.

Всъщност българската обшественост узна името на Радев и го видя с очите си през октомври 2014 г. на авиошоуто “Това сме ние”. Много приказки се изговориха след това. В повечето случаи ставаше дума за възхищение от невероятното зрелище и благодарност за това, че България има такива летци. Появиха се обаче и критики, че, видите ли, така Радев изразходил горивото, което иначе щяло да позволи на по-младите пилоти да натрупат летателни часове.

А истината е, че за шоуто пилотите от базата са направили само 2 тренировки. Освен това то било планирано като учение за пребазиране на друго летище, което до този момент изобщо не било правено. Самият Радев по принцип не летял сам, а в спарка - във втората кабина като инструктор. Така хем си поддържал формата, хем отблизо наблюдавал израстването на пилотите. Тази практика в интерес на истината не е нова, тя тръгва от предшественика му ген. Константин Попов.

Тренировките за шоуто обаче бяха толкова тежки, че на два етапа от полета направо настръхнах, спомня си подп. Русев, който наблюдавал от земята. Той вероятно има предвид изключително сложните фигури от висшия пилотаж “Кобрата на Пугачов” и “Камбана”. Там обаче Радев предпочел да лети сам. Можело да избере и спарка, но така пък съществувал риск някой да каже, че само се вози в задната кабина и си придава важност. Всъщност малцина знаят, че едва трима пилоти от авиобаза Граф Игнатиево имат допуск да летят на такова авиошоу - Радев и двамата сегашни зам.-командири Николай Русев и Димитър Петров. От тримата генералът е най-опитният в сложния пилотаж на пределно малки височини.

Солото на Радев е черешката на тортата на авиошоуто. Той изпълнил едни от най-сложните фигури от висшия пилотаж - “Кобрата на Пугачов” и “Камбана”.

При “Камбана” изтребителят поема рязко нагоре, после намалява скоростта и буквално застива. Руснаците още го наричат динамично спиране, пояснява авиационният експерт Александър Младенов. Названието “Камбана” иде от леко пропадане, при което самолетът наподобява мах на езика на камбаната.

А при “Кобра” машината леко вдига нагоре носа, досущ като змията, преди да нападне. Американците кръстили фигурата “Плъзгане на опашката”.

Идеята на двете фигури е да се намали рязко скоростта на машината така, че

да се окаже в гръб

на изненадания

противник

При това положение възможностите за атака са многократно по-високи.

Опасно ли е? Да, но не и за тренирани. Затова Радев искал всеки пилот да може да го прави, за да владее самолета във всякакви ситуации.

Прозвуча и друг упрек - че с тези сложни фигури Радев рискувал не само своя живот, но и живота на много хора. По това време около пистата се били събрали почти 100 000 души.

Така е, риск винаги има. Но според подп. Русев всекидневните полети на граждански аероплани над центъра на София са много по-опасни. Той гарантира, че такъв полет е 100 пъти по-безопасен от гражданските. Те са много по-тежки заради горивото, с което са заредени, и возят много повече хора на борда. Освен това при изпълнението на сложните фигури Радев нито веднъж не минал над пистата, а южно от нея. Дори и да стане нещо, той ще има достатъчно време да го насочи в безопасен район и тогава да се катапултира.

Първенецът на випуск 1987 г. на ВНВВУ "Г. Бенковски" Румен Радев получава дипломата и първите си пагони от командващия ПВО и ВВС ген. Любчо Благоев
Първенецът на випуск 1987 г. на ВНВВУ "Г. Бенковски" Румен Радев получава дипломата и първите си пагони от командващия ПВО и ВВС ген. Любчо Благоев
 
Румен Радев и съпругата му Десислава след победата в президентския вот.
Румен Радев и съпругата му Десислава след победата в президентския вот.
 
 

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ
Подкаст: Нели Хаджийска: Благодарна съм на "старата" Нели, без нея нямаше да стигна до тук
Кои мъже имат успех сред жените според Камасутра
Защо не бива да държим крема в банята
Без такива "комплименти" на мъжа
Защо жените искат непознати любовници

Напишете дума/думи за търсене