Лада Нива: Единствената руска кола, превзела света

Единствената руска кола, която се е продавала, а и още се продава почти по целия свят чукна 40 години. Става въпрос за джипката "Лада Нива".
Нивата е една от малкото руски коли, които не "краде" патент от друг модел. В началото на 70-те години на миналия век западняците определят "Нива" (VAZ-2121) като "Renault 5, поставен на шасито на Land Rover." Джипът е вдъхновен отчасти от един прототип ИЖ-14 и е първият ВАЗ, който не е базиран на модел на Fiat.


Името „Нива“ идва от първите букви в имената на децата на двамата основни конструктори на модела. Неговата история започва още през 1970 г., когато стартира разработката на возило с офроуд способности за военни и граждански цели.


Първите прототипи, оборудвани с 1,6-литров агрегат, се появяват на бял свят през 1971 и 1972 г., но приличали много на военните уазки. Първите 15 предсерийни бройки били пуснати през 1974 г., а през следвата е произведена и втора предварителна серия - от 50 бройки.


На 5 април 1977 г. е даден официалният старт на производството на "Лада Нива" (ВАЗ-2121). За 40-годишната история на модела той е произведен 2,5-милионен тираж, като половин милион са експортирани. От 2005 г. всъдеходът получава името 4х4, защото правата върху името Нива взима джойнт-венчърът между АвтоВАЗ и General Motors.


Това е единствената Lada, покорила всичките 6 континента на земята, включително и Антарктида, където руският всъдеход има стаж от над 11 години.
През тези 40 години история на колата АВТОВАЗ направи над 30 серийни и дребносерийни модификации на автомобила - пикапи, бронирани машини, кабриолети и други оригинални вариации.


През 1998 г. "Нива" щурмува Еверест. Руската машина, естествено, не се качва на най-високия връх на планетата, но се добира успешно да един от базовите лагери на височина 5200 метра. След това рекордът за височина с още 500 метра е счупен на тибетското плато - 5726 м. През 1998 г. руският всъдеход покорява Северния полюс. Нивата е спусната на арктическия лед с помощта на парашут, след което е стигнала до крайната точка на земята (условно).


Обикновнната съветска нива в червен цвят помага на експедициите с учени в Антарктида в продължение на 15 години, като навъртява там 12 000 км.
"Лада Нива" участва в такива маратони като "Париж-Дакар", рали "Тунис" и "Алжир". Руският джип печели през 1984 г. африканското състезание "Атлас", като от 120 стартирали коли до финала се добират едва три. "Нива" има много разработки за нуждите на армията. Сред тях е "плуваща" "Лада нива". Автомобилът-амфибия е прототип и се е казвал "Капрал". Най-шантавата концепция е за цирка "Юрий Никулин". нивате преобразена така, че да може да се кара от мечки.


Едно от основните преимущества на модела е постоянно зацепеното двойно задвижване – първоначално имало идея 4х4 да бъде активира но със специален превключвател, но след сериозните офроуд изпитания този вариант отпада.

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ
Без такива "комплименти" на мъжа
Защо жените искат непознати любовници
3 причини, поради които умните жени предлагат да платят сметката
Извратената истина за това защо жените казват „да“ на секса, когато имат предвид „не“
Селин Дион проговори за болестта си след завръщането си в шоубизнеса

Напишете дума/думи за търсене