Калин Вельов иска да направи турне с “Тумбаито” и симфоничен оркестър

Барабанистът стана съветник на министъра на културата Боил Банов

Калин Вельов не е обичайният музикант, тъй като е твърде активен граждански. Прави го, защото за да се промени отношението на властта и на гражданите към културата, трябва да се работи непрестанно. Според Вельов обаче тази промяна е била неглижирана твърде дълго и ще си проличава все повече в каква културна среда са израснали младите поколения. “Чуваме го в речта, виждаме го във вкусовете им, отразява се на образованието. Повече се набляга на това какъв телефон имаш, как си облечен, а не какво носиш като умствен капацитет”, констатира музикантът.

От няколко дни Вельов е съветник на министъра на културата Боил Банов, който сам му предложил позицията. “Пpеценил е, че мога да бъда полезен c насоки, cвъpзани c мyзикaлните гилдии и cвободните мyзиканти”, смята барабанистът. Той е в постоянна комуникация и с кмета на София Йорданка Фандъкова и е член на творческия съвет към програма “Култура” на Столичната община.

Днес се занимава

основно с музика

и с артистичните си изяви, но ще продължава да се бори за място в политическите среди и да търси решения как да се подобри средата за работа на артистите. “Повече творци трябва да присъстват в политическия живот, защото това ще насочи повече внимание към културата. Необходимо е и да се назовават реалните проблеми в държавата. Има хиляди приказливци, особено в социалните мрежи, но много малко хора с адекватни решения”, убеден е Вельов.

Той е и заместник-председател на Българската музикална асоциация, която работи с Министерството на културата и през миналата година помага за разрешаване на тежки проблеми в Пловдивската и Старозагорската опера и в ансамбъл “Филип Кутев”. В момента работят върху проблем с градския духов оркестър в Силистра, както и по промените в закона за меценатството.

Дни преди да стане съветник на министъра, Вельов изнесе концерт с латиномузика във Велико Търново. Но по-особен концерт, който се прави за втори път. В него барабанистът свири с групата си “Тумбаито”, но и със симфоничен оркестър.

Нетипичната идея да комбинират симфонична оркестрация със своята музика се заражда в разговори с момчетата от групата и с Кръстина Денчева, организатор на събитията на “Тумбаито”.

Песните са шлагерни

хитове от 60-те и

70-те години, но в

латино вариант

“Те носят в себе си силен заряд от епохата, когато музикалната култура е предполагала използването на по-силна мелодика и повече класически похвати в съвременната тогава музика”, обяснява Калин Вельов.

С групата планират да изнесат концертите из цяла България. За следващото лято ще добавят още оркестрации, а и нови парчета.

Напасването със симфоничния оркестър на Старозагорската опера не било лесно. Нужни били доста групови репетиции, защото латино музиката е свързана със сложна ритмика, която е трудно разпознаваема от европейския музикант, дори и професионалист.

“Всички тези синкопи, спирания, тръгвания, паузи са чужди на класическата музика. Все още има много за подобряване, но съм доволен, че когато засвири цялата група на сцената, за оркестъра става много по-лесно да бъде в добра пулсация с “Тумбаито”, разказва Вельов. С “Тумбаито” вероятно ще запишат и ново студийно парче до края на годината, а на 26 август им предстои участие в музикален фестивал близо до Велико Търново.

В момента музикантът

подготвя и втора

дуетна песен с Йоана

Драгнева,

която ще бъде готова до края на лятото и ще очаква видеоклипа си. Двамата вече се оформят като творчески екип и има перспектива да запишат дори албум заедно. “Много близки сме като емоционалност, като характери, една зодия сме, завършили сме музикалното училище с ударни инструменти”, казва за поп певицата Вельов. За най-комерсиален свой проект, с най-много предстоящи участия барабанистът посочва Amazonia Dance Project, който представя модерната бразилска култура в съчетание от електро-акустична денс музика и бразилски танци.

Музиката е част от живота на Вельов вече почти 40 години. По нея се увлича вследствие на вътрешен импулс, който той и до днес не може да си обясни, защото в семейството му дори няма музиканти, които да му посочат този път.

“На шест годинки бях, когато започнах да барабаня, обръщах тенджери, тигани, блъсках по тях, не оставях родителите ми на спокойствие. Те се опитаха да ме насочат към по-мелодичен инструмент, но аз бях непреклонен и продължих да ги тормозя, докато се видяха в чудо и ме заведоха на уроци по барабани”, спомня си за детството си музикантът.

Вельов е работил като музикант и в чужбина, и у нас. Той е на мнение, че в чужбина професионализмът е висок и музикалният пазар е развит, но същевременно нивото и конкуренцията са чудовищно големи.

Негов личен избор е

да се върне в

България

“Жалкото е, че у нас се следва изключително много така нареченият мейнстрийм - масовизирания вкус. Липсва по-цялостното представяне на културата в медиите, а богатството на световния музикален пазар се състои именно в разнообразието и във възможността артистите да експериментират”, казва барабанистът.

Между политическата и музикалната сцена и непрестанните пътувания Вельов успява да отглежда петгодишната си дъщеря Карина заедно с половинката си Диана. “Преди да имам семейство, бях от сутрин до вечер на стопроцентов работен режим, но сега гледам да се наслаждавам на моментите със семейството, защото Карина расте много бързо”, казва той. С Диана отглеждат дъщеря си по нетипичен за популярните семейства у нас начин, детството ѝ преминава на къмпинг, на палатки, в каравана, защото искат тя да расте сред природата и да се учи да я оценява. “Хората сме безобразни и смятаме, че този наш живот от 70-80 години е всичко, не ни интересува дори какво оставяме за децата и внуците си. Унищожаваме природата, а тя е безмилостна. Накрая тя ще победи нас, не ние нея”, казва музикантът.

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ

Напишете дума/думи за търсене