Изложба показва пазари, одалиски, пушачи на опиум - те са в сянката на Ориента

Константин Величков - "Негър" - писателят е учил рисуване в Италия.

Картини от България, Гърция, Румъния и Сърбия събират мистиката на това място според европейските представи

Тихомълком, в блиндирани автомобили в пълна тайна са пристигнали едни от най-ценните картини на Румънската художествена галерия буквално часове преди откриването на изложбата “В сянката на Ориента” - образите на другия и Балканите в изкуството на художници от България, Гърция, Румъния и Сърбия, в Софийската градска художествена галерия. Застраховани са за милиони.

Изложбата е визуален разказ с творби на едни от най-ярките  и най-скъпи художници от България, Гърция, Румъния и Сърбия, работили активно през втората половина на ХIХ и първата половина на ХХ в. Проектът е отнел 3 години, а междувременно румънците са сменили трима директори... Затова и това напрежение в последния момент.

За западния човек

чарът на Балканите

най-често се крие в лъчите на южното слънце, неопорочената природа и най-важното - в хората, техния вътрешен живот, истински емоции, дори в бита, неподправен и близък до естественото, отстранен от модернизацията.

Очаровани и вдъхновени от далечните култури, художниците ги отразяват в произведенията си по различен начин. Така площади, огрени от южното слънце, пазари със занаятчии,

кафенета с пушачи

на опиум, хареми

и одалиски, въображаеми бани се появяват в живописта от първата половина на XX в. Артистите откриват какво приляга на техния темперамент и прибавят към чара на Ориента нов маниер на живописване. Един друг поглед към Изтока, белязан от исторически и географски обусловената връзка на художника от Балканите със сянката на Ориента.

Илюстрирайки как западният човек мисли за Балканите, изследователката на този регион Мария Тодорова цитира американския журналист Артър Смит, който взема участие в българските националноосвободителни борби като четник. Той описва първите си впечатления от София през 1907 г.: “София не е толкова цивилизована, че да загуби чара на стария свят, пикантния аромат на Изтока. Лустрото на цивилизацията е засегнало само някои страни, а в други не е извършило забележими промени. Когато излезеш от коридора на вагона и стъпиш на чистата жълта софийска гара, инстинктивно чувстваш, че Европа е зад теб и ти стоиш в сянката на Ориента.”

Тези представи и отраженията им в културата, създадени от опозицията “свое - чуждо” и мястото на Балканите в този глобален дискурс са основен изследователски фокус в изложбата.

Към нея има и богато илюстриран каталог.

"Продавач на хляб", дело на Антон Митов
"Продавач на хляб", дело на Антон Митов
ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ

Напишете дума/думи за търсене