Вивиан Уестуд - една жива легенда проговаря
Mila.bg | 13 Февруари 2018 г. | 113 показвания | 0 коментара

Тя далеч не е само дизайнер. Всъщност Вивиан не подлежи на рамкиране по нито един показател. Тя е толкова ярка, че може да си позволи да бъде всякаква. Познаваме я като непокорна, инакомислеща, нестандартна, отвъд клишетата и винаги в центъра на скандала. Наричат я грандамата на британската мода, една от най-влиятелните фигури в световните модни среди, кралица на пънк модата, жива легенда, икона на нашето време… В продължение на десетилетия медии и коментатори увенчават името на неподражаемата дизайнерка с хвалебствени определения. С изкусните си умения и с неукротима фантазия тя показва как изкуството на обличането може да променя облика и мисленето на човека и на света. Чувствителна към пулса на обществото, със същото усърдие и страст Вивиан Уестуд се изявява и като политическа активистка, ангажирана със социални и благотворителни каузи.

Неуморимо вярна на непокорния си характер, тя не спира да провокира не само с творенията, но и с личния си живот. Някогашна спътница на Малкълм Макларън, откривателя на „Секс Пистълс“, сега е омъжена за бившия си ученик, родения в Австрия дизайнер Андреас Кронталер, с 25 години по-млад от нея.

От години очаквахме биографията на Вивиан Уестуд и ето че днес вече я държим в ръцете си. Пламенната откровеност на Вивиан, изляла се на тези страници, примесена с проникновението на историка и приятеля Иън Кели, извайва завладяващ портрет на една магнетична личност.

„Вивиан Уестуд“ (ИК „Колибри“) е издателски феномен, защото се явява първа и единствена засега автобиография на авангардната дизайнерка и разкрива неподозирани страни на нейната личност. Иън Кели нарича периода на сътрудничество с Вивиан „моята вълшебна бляскава година”. И добавя: „Тя е съхранила детето в себе си въпреки всички трудности. Винаги е с ококорени очи. Любопитна. Отворена. Сърдита. Изобретателна. Някой път е груба. Друг път ти сгрява сърцето с преданост и любвеобилност. Вивиан е неуморима, а умът й е по-остър от карфиците в ръкава й.”

Ако мислите, че модата е само контене, или пък че седемдесетгодишните имат по-малко право, а не повече, да поучават света за неговото бъдеще или пък да отстояват каузите на миналото му, тогава можете да оставите тази книга. Както казва самата Вивиан, „това ще опази няколко дървета“. Но ако можете да издържите рундовете с тази „баба пънк”, която още е на ринга и се бори за това, което смята за правилно и намира за красиво, тогава останете с нея. Предстои да бъдете заслепени.

Откъс от „Вивиан Уестуд“,

Вивиан Уестуд и Иън Кели (ИК „Колибри“)

Враждуващите двойки често имат някоя безопасна зона, в която могат да съществуват заедно – някаква искрица секс или романтика, която ги е събрала, някакъв общ интерес, който не подлежи на оспорване или съдържа перспективата за непрекъснато творчество. За Вивиан и Малкълм, като контрапункт на скандалите или кратък отдих от тях, това са дрехите. В темата за дрехите и модата те намират сигурно убежище, състоящо се от творческо съучастие. В събота, често пъти без момчетата, те обикалят бутиците по Кингс Роуд, които в Лондон вече започват да изместват модния център на тежестта на запад.

– Най-много обичах „Мистър Фрийдъм“, кадифените им неща. Малкълм ходеше с плетена вратовръзка, карирана риза „Вийела“ и кадифени панталони и приличаше на добре облечен студент от художествената академия. А аз пък ходех с тъмносини тоалети, с перли.

Вивиан започва да експериментира, насърчавана от Малкълм. Отрязва си косата и я изрусява, а за разлика от грижливо оформените със сешоар прически от онова време, установява, че нейната запазва формата си. Това е може би първият ѝ принос към новата младежка мода, след като Девид Боуи заимства този стил.

- Сигурен съм, че го е видял от Вивиан – смята модният гуру Саймън Баркър. – Тя изглеждаше по този начин цяла година преди „Зиги Стардъст“… накрая фризьорите започнаха да наричат този стил „див“.

Те вече били впечатляваща двойка в редките случаи, в които се разхождали заедно по Найтингейл Лейн – Червения Малкълм и началната учителка от Брикстън с радикален вкус към облеклото и дива прическа.

– Всички ги познаваха, просто нямаше друг начин – спомня си жителят на квартала и бивш затворник Луи Макманъс. – Тя изглеждаше фантастично. – Не забравяй – казва ми Джийн Крел, – че Вивиан беше и още е просто ослепителна. Но в онези години нейното поведение, езикът на тялото, видът ѝ… всичко това те оставяше без дъх.

Докато личният ѝ свят се разпада около нея отново и отново, Вивиан научава важен урок, не останал незабелязан от Джийн Крел, който малко по-късно ще живее с нея, нито от Малкълм, който я е научил на някои от тези неща – дрехите ти вдъхват увереност. За разлика от променливите течения на личния ѝ живот, Вивиан намира сили в смелото облекло. Често цитират думите на Вивиан: „Ако носиш хубави дрехи, животът ти е по-хубав“, но в тях може би се съдържа и намек за неуморното търсене на Вивиан. Ние сме заложници както на миналото, така и на бъдещето си – творците често се стремят към „съвършената личност“, или, както казва Вивиан, към един „по-добър свят“, като начин да избягат от компромисите на настоящето.

Една любовна история сигурно не би могла да отговори на взискателния потенциал на онова, което Вивиан би създала или би си представила за света. Тя проектира положителната си енергия, креативността си и любовта си върху модата. Анализаторите често обичат да изтъкват, че миналото може да е тежест, която мъкнем в настоящето. Биографите много разсъждават над това. Но бъдещето е живо и присъства и в настоящето, особено за Вивиан; все така положително и все така унищожително. Мисля, че бъдещето винаги е било много по-живо за Вивиан от настоящето, което е дар за нея като творец и човек с кауза, но и нещо като проклятие в личен план. Бъдещето е нещо, което тя създава и което на свой ред е създавало нея. Бъдещето е било и още е фантастично място, което я формира всеки ден. То е било нейното убежище и решение, благословията и проклятието на живота с Малкълм. Докато шейсетте преливат в седемдесетте, а отношенията ѝ с Майкъл се люшкат от една криза в друга, следвайки ритъма на разклатената британска икономика, Вивиан се връща към идеята за сергия. Ако преди е имала своя собствена, на която е продавала бижута, сега тя и Малкълм обмислят възможността заедно да продават стари плочи.

– Отначало това беше всичко – спомня си Вивиан. – Бяхме почнали с дрехите, разни петдесетарски неща, които взимахме от пазара в Брикстън, но вече имаше втора вълна Тедове, които се мотаеха около кръчмата „Черния гарван“ в Бишъпсгейт. Малкълм започна да събира стари рокендрол плочи, също и разни сувенири и решихме, че можем да продаваме всичко това. Патрик Кейси, това копие на Джеймс Дийн, носеше само неща от петдесетте години. Помня, че имаше един магазин, който се казваше „Емперър ъф Уайоминг“. Просто всичко се навързваше заедно. Ние обаче искахме само да имаме сергия и да продаваме плочи, а и по онова време аз всъщност исках да се върна в университета.

Вместо това Вивиан прави един от онези скокове в тъмното, които характеризират целия ѝ живот. Този е и най-решителният. Тя подава молба за напускане при последното си назначение като начален учител, в училището на Сантли Стрийт в Брикстън, по същото време, по което Малкълм най-сетне си тръгва от художественото училище, и с част от парите от последната си заплата тя купува шевна машина „Сингер“.

Хороскоп
Овен
Здраве: ★★★★ Любов: ★★★★★★
Късмет: ★★ Работа: ★★★★
ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Как Тодор Живков приема смъртта на Людмила? Какви са неговите реакции и действия след неочакваната й кончина? Отговорите на тези и други въпроси търси Стефан Цанев в четвъртия том на своите „Български хроники”. 1981–1984 ГЛАВА ХII Цар без корона Тодор Живков, Людмила Живкова И така, през 1981 година България се готвеше да отпразнува три големи

На читателския въпрос отговаря проф. Атанас Темелков, началник на Клиника по анестезиология и интензивно лечение, УМБАЛ "Александровска” Анестезия е дума от гръцки произход (anaesthesia) и с нея се означава безчувственост към допир, натиск, температура и болка. Днес с този термин се определя съвкупността от действия,

Тя е първата жена, въведена в Залата на славата на рокендрола Легендата на соул музиката Арета Франклин е на смъртно легло от няколко дни. В началото на тази седмица в дома си в Детройт певицата си взе последно сбогом с най-близките си роднини. 76-годишната Франклин се бори с рак на панкреаса от седем години.

Американската актриса, певица, бизнесдама и авторка Хилари ...
Екшън актьорът Джейсън Стейтъм и годеницата му, актрисата и ...
Шаман три пъти разваля тежка черна магия на Поли ...
Легендарният музикант от Deep Purple Глен Хюз пристигна в ...
"Барса" не се отказва от Пол Погба! Грандът от Каталуния ще ...
И Гала се отдава на летния мързел! Водещата на "На кафе" ...
Кънтри певецът Джейсън Олдийн и съпругата му Британи Кер ...
Плеймейтката Златка Райкова е запалена фенка на Виктор ...
От "Левски" отрекоха дълг за трансфера на Божидар Краев в ...
Продуцентът Маги Халваджиян се заканил да съди Столична ...
Водещата Мира Добрева отпразнува рожден ден на 12 август. ...
Сърбеж в интимната област мъчи вратаря на "Славия" Георги ...
Рапърът Травис Скот за втори път в кариерата си оглави ...
Пощенската марка, посветена на 1300-годишнината от славната ...
Григор Димитров стресна целия си треньорски щаб. Тенисистът ...
Актьорът Мариан Вълев е над закона, видяха топпапараците на ...