Два пъти среща смъртта третият BG космонавт
Пенчо Ковачев | 14 Април 2018 г. | 893 показвания | 0 коментара

Сега полковник о.р. Красимир Стоянов

ръководи авиокосмически център

На 7 юни 1988 г. в Космоса излита корабът “Союз-ТМ 5” с екипаж Анатолий Соловьов, Виктор Савиних и българския летец Александър Александров.

България е единствената държава в соцлагера, която има двама души, летели в Космоса. Причината е, че при полета на Николай Рукавишников и Георги Иванов, стартирал на 10 април 1979 г., корабът им не успява да се скачи с орбиталната станция “Мир”.

Двамата показват чудеса от храброст при връщането му на Земята. Тази техническа “неудача” дава шанс на Александров да полети и този път мисията е успешна. Тогава

на земята остава

дубльорът

на Александров - 27-годишният старши лейтенант Красимир Стоянов. Какво е изпитвал тогава в душата си, знае само той. След това винаги ще казва, че при космонавтите няма място за разочарование, завист, злоба...

В едно интервю той признава: “Мечтата у човека винаги остава, стремежът и желанието - също. Още повече пък подготовката, която съм преминал, ми е дала и надеждата, че мога да полетя. Но не мога да кажа, че в такъв момент съм съжалявал. Цялата задача беше на високо ниво. А и ние знаехме, че един ще остане на Земята в дублиращ екипаж.”

Но в оня юнски ден на 1988 г. старши лейтенант Стоянов можеше и да не се намира в Байконур и да гледа отблизо изстрелването на ракетата. Защото след две критични ситуации при самолетни полети, при които смъртта е съвсем наблизо, му минава мисълта да каже сбогом на авиацията.

Красимир Стоянов е роден на 24 януари 1961 г. във Варна. Фамилната традиция води към военноморското училище. Но когато е на 7 години, съдбата го отвежда във варненския аероклуб на летище Калиманци, където за първи път вижда изпълнение на въздушни фигури от витлов моторен самолет. И се влюбва в летенето.

И става така - младежът учи в специалността “Корабни машини и механизми”, но в свободното си време е в аероклуба. Преминава теоретичната подготовка за парашутни скокове, но малко преди да скочи за първи път, нещастен случай в клуба ги отменя.

На следващата година Стоянов изучава теорията на безмоторното летене, но комсомолски задължения го спират за практическите полети. През последната година най-после успява да лети по време на лагер школа на аероклубовете от Източна България на летището край Сливен.

След тези полети пътят на младежа е предначертан - към Висшето военновъздушно училище “Георги Бенковски” край Долна Митрополия.

След завършването му е изпратен на летището край Балчик. И за 2,5 г. със свръхзвуковия самолет МиГ-21 над 320 часа. Но в първия ден, когато започват летателната си подготовка, самолетът му едва не се разбива. При издигането за третия полет се отваря фанарът на инструктора. Това е люкът, който покрива кабината на самолета.

Инстиктивно инструкторът повдига ръка, за да го затвори. Но скоростта вече е около 450 км в час, въздушната струя е много силна и блъска ръката в загалоните на катапултиращата седалка. Чупят се ръката и ключицата и

инструкторът

губи съзнание

Младият пилот седи отпред и не вижда какво става зад него. Самолетът започва да губи височина.

“Тогава си помислих: Почна се вече! - разказва Стоянов. - Трети полет и вече започват да ми показват разни интересни неща...” Той поема управлението на самолета, при първия завой се обръща и вижда, че инструкторът е в безсъзнание. Обажда се на ръководителя на полета и докладва за случилото се. Започва да извършва кацане с МиГ-21. А той никак не е лесен в режима на приземяване, не търпи дори и най-малки грешки.

При захода за кацане инструкторът идва в съзнание и добавя повече обороти на двигателя. С помощта на ръководиталя на полета Стоянов приземява самолета. Качествената подготовка в училището си казва думата.

Един ден през следващата година изпълняват полети за прехващане. Самолетите са в стратосферата на височина около 15 хиляди км и летят със скорост около 1300 км в час. Пилотите са във височинни костюми и термошлемове, които не позволяват голяма подвижност. След изпълнението на задачата, на височина около 8000 м самолетът на Стоянов “изревава” и приборите започват да се връщат към нулите. Налага му се да направи “запуск” във въздуха. Успява и благополучно се приземява на летището.

“И тогава си казах, че при трети подобен случай, може би ще си взема довиждане с авиацията...”, спомня си Красимир. За щастие повече такива изненади няма и той е включен в групата от 240 души за подготовка на космонавти. Следват сериозни “пресявки” остават 10 души. Те преминават опознавателен курс в Долна Митрополия. Всеки влага всичко от себе си, защото тайно се надява, че може да му проработи късметът. Но никой не дава информация за показателите им.

Преминават през много тежки и трудни медицински прегледи в авиационната научноизследователска болница в Москва, която определя годността на космонавтите, летците и подводничарите. Накрая

остават четирима

кандидати:

Александър Александров и неговият брат Пламен, Красимир Стоянов и Николай Райков. Първи отпада Пламен, след него и Райков.

На 10 януари 1987 г. Александър Александров и Красимир Стоянов заминават за Звездното градче. Най-напред преминават през теоретична подготовка: конструкцията и системите на космическия кораб, конструкцията на модулите, които са на орбиталната станция “Мир”, и др.

Вторият етап е подготовка на екипажите в пълен състав. Никой не знае кой е основният и кой - дублиращият. Наричат ги екипаж №1 и екипаж №2. Стоянов е във втория.

Преминават практическа подготовка и на станцията “Мир” - изучават всички научни апаратури, които са зададени от българска страна, за да бъдат проведени научните експерименти на станцията по време на полета. Паралелно с това тренират оцеляване в труднодостъпна местност, психофизически тестове при излитане и извеждане в орбита и екстремни условия при приводняване в океана, евакуация на екипажа с вертолет и т.н.

Според установена традиция две седмици преди старта двата екипажа напускат Звездното градче и отиват в Байконур, където изкарват карантинен период. Едно денонощие преди полета обявяват кой екипаж ще лети.

В деня на старта дубльорите поздравяват колегите си щастливци, пожелават им успех и остават да изпълняват мисията си на земята. За Стоянов и двамата му руски колеги започват срещи и пресконференции с журналисти, телемостове и телефонни връзки с обитателите на станцията Владимир Титов и Муса Манаров и техните трима гости.

След космическото приключение Красимир Стоянов постъпва във Висшата военноинженерна академия “Проф. Жуковски” в Москва. Учи три години и през ноември 1991 г. защитава дисертация. Тя е за аеродинамичните теоретични и практически характеристики на предшественика на кораба “Буран” - “Бор-4”.

Връща се в България и е назначен за главен конструктор в Института за космически изследвания, а след години става негов помощник-директор.

През 2000 г. се връща на работа във Военновъздушните сили като зам.-началник на отдел “Безопасност на полетите”, по-късно го оглавява. От 2006 до 2008 г. е старши инспектор пилот във ВВС. В края на 2008 г. решава, че 25 години военна служба на родината са достатъчни, и

преминава в резерва

с чин полковник

Сега Красимир Стоянов ръководи авиокосмически център с планетариум. Центърът е структурно звено на Учебно-възпитателния център “Юрий Гагарин”, който пък е на територията на санаторно-оздравителния комплекс “Камчия”. Намира се на около 25 км южно от Варна.

Авиокосмическият център е постояннно посещван от деца, ученици и младежи. Запознават ги с историята на космонавтиката, първите победи в Космоса, с международното сътрудничество, с тренировките за оцеляване и за космически полети.

Центърът притежава и нещо уникално, което го няма никъде на територията на България и Европа: интерактивен аналог на спускаемия апарат на транспортния космически кораб “Союз-ТМ”.

Той е действащ и дава възможност да се наблюдава как се управлява космическият кораб на автоматичен режим и как се изпълнява всичко това при ръчно управление.

“Тук провеждаме лагерни смени “Интеркосмос” през ваканциите. А през лятото правим пак международни лагери “Космосът и ние”. Гостуват ни космонавти от цял свят. През 2013 г. направихме и алея на космонавтите и всички, които са били тук, засаждат по едно борче за спомен”, обяснява Красимир Стоянов.

Той има син и дъщеря. Съпругата му Людмила умира преди 18 години и той сам отглежда децата си. Сега Михаела е на 31 години и работи юрисконсулт в застрахователно дружество, а синът Добромир е на 30.

Хороскоп
Овен
Здраве: ★★★★★★ Любов: ★★★★★★
Късмет: ★★★★★★ Работа: ★★★★★★
ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

1. Какво предпочитате да правите в свободното си време? а) Да чета книга или да гледам филм. б) Да спортувам, да се катеря или да се разхождам сред природата. в) Да слушам музика, да рисувам или да се забавлявам с приятели. 2. Когато работите по групов проект, каква е вашата роля? а) В повечето случаи ставам двигател на работния процес.

Самолет на “България ер” е кацнал във Виена аварийно заради спукано стъкло, научи “24 часа”. Министърът на отбраната Красимир Каракачанов и няколко зам.-министри са пътували в него. Пращат друг самолет да вземе пътниците. Очаквайте

Полицията е обсадила жилищна сграда в Страсбург, в квартал Нойдорф, в която се е барикадирал стрелецът от Коледния базар. Той е 29-годишен, роден е в Страсбург, бил е следен като опасен ислямист. Спецчасти току-що са нахлули в къщата. Преди това според очевидци са извикали: "Няма смисъл да се криеш!

Втородивизионният ЦСКА 1948 иска да привлече нападателя ...
16 часа път очакват най-добрият български джудока Ивайло ...
Екстреньорът на футболния отбор "Левски" и настоящ ...
Борислав Иванов - Яйцето е едно от откритията в българския ...
Актьорът Любо Нейков дойде специално да се види и запознае ...
„Бохемска рапсодия“ на групата Queen е най-слушаната песен ...
Официално откриване на моста Холугаланд близо до северния ...
Две от водещите автомобилни компании Volkswagen и Ford са ...
Комбинирайте ги с широки пуловери, които не са в черен ...
и така ще почете 90 години от рождението на Младен ...
Кин и Стефан Стоянови я предоставили за изложбата 50 г. ...
Концертът на световната звезда, чийто глас обхваща 3 ...
Английският футболен специалист Хари Реднап спечели ...
l Рускинята прави много жертви, за да се врече на монарха l ...
Вежди Рашидов откри изложба "Малки акварели" в новото ...
Половинката на нападателя на "Интер" Мауро Икарди - Уанда ...