Аниматорът Румен Петков: Или ще се научим да летим, или ще падаме отвисоко да летим, или ще падаме от високо

Румен Петков разказва за тайните на анимацията пред студенти.

Почина аниматорът Румен Петков, направил световна кариера.

Това е едно от малкото му интервюта за българската преса,

когото той гостува, за да води майсторски клас у нас

“Аз ще те науча да летиш, мое мило дИте”, казва късогледият стар орел с гласа на Антон Радичев в едно рисувано филмче отпреди повече 30 г.

Но щъркелът Чоко е оставил в гнездото му не орле, а жабока Боко. Дали той може да бъде научен да лети? Или само да пада?

В крайна сметка най-важното е да попаднеш в подходящото гнездо нависоко, а не да квакаш в тинята на блатото.

Може би воден от тази логика на своите герои, художникът Румен Петков напуска родното “блато”, замътено от демократични промени, и “каца” в Холивуд. Там наистина се научава да лети благодарение на таланта и уменията си, много от които натрупани след години работа в българската анимация. Живее и работи повече от 20 години в Меката на киното и режисира култови филмчета като “Джони Браво”, “Лабораторията на Декстър”, “Крава и Пиле” и др.

В момента е на свободна практика. Цялото си свободно време посвещава на живописта (годината на интервюта е 2013-а). В България е гост е на международния анимационен фестивал “Златен кукер”.

   - Г-н Петков, време ли е днес за хитри жаби и благородни щъркели, каквито са вашите герои Чоко и Боко?

    - Ще призная, че ако гледам назад, го правя само с носталгия към младостта и сантимент към начина, по който тогава правехме анимация. През онези години на художниците, които творяха за деца, се гледаше като на втора категория артисти. А днес е ясно какво е значението на анимацията за възпитанието на децата. Моят внук непрекъснато гледа куклени филмчета за пожарникари, лекари, пилоти, за добри хора и изцяло живее в този свят на доброта. Това е толкова важно. Да създадем такъв свят. А Чоко и Боко? И те поостаряха. Жабокът така и не се научи да лети, но поне опитва, нали.

    Спомням си, че когато филмът “Женитба”, който правихме заедно със Слав Бакалов, получи “Златна палма” в Кан за късометражен, Доньо Донев отиде с този аргумент при тогавашния шеф на “Българска кинематография” да иска за нас по-висок клас и по-добро заплащане. А той му отговаря: “Политиката на българското кино не съвпада с тази на Канския фестивал”. Но

Доньо се пребори

да ни вдигнат

заплатите

(Румен Петков научава за приза от свой колега от Загреб, който му се обажда по телефона и му казва: “Честита награда!” А той се чуди каква награда. “Как каква? “Златна палма” от Кан!”, възкликва приятелят му, който дори не подозира, че авторите така и не стигат до Кан - б.а.)

    - Защо днес усмивката сякаш липсва в съвременните анимационни ленти, поне в тези, които гледаме по фестивали. Все са мрачни, тъжни, кахърни...

      - Това е болест на независимото кино. И понеже авторите са усетили вкусовете на фестивалните журита, им предлагат това, което има шанс за награда - потъване в себе си, търсене на изход, където няма такъв, потапяне дълбоко в аза. Когато един артист прави филм за себе си,

сякаш в днешните

кризисни времена

е смешно да

покаже оптимизъм

Около него всичко е сиво, мрачно, тъмно. Затова и песимизмът избива. А какво правеше Доньо Донев? Той рисуваше весели и смешни филми, а с тях разказваше за тъжни неща в живота. Той го умееше до съвършенство. Смях през сълзи, но винаги има и смях. Най-трудното за един автор е да си позволи да види доброто, а след това да убеди и зрителите, че го има. И че трябва да се вярват в него.

     - А има ли го чистото забавление?

      - В САЩ се правят филми за пазара, филми за забавление. У нас киното никога не е било забавление. Страданието наистина пречиства, но филмите трябва да забавляват. Те са като хляба. На пазара има всякакъв - бял, добруджа, черен, за всеки вкус. Дълбоко погрешна е представата, че в Холивуд работят някакви веселяци, попрочели туй онуй. Там искат изключително сериозно образование и много професионализъм. Част от мозъците идват от Великобритания. Всеки си знае работата и точното място. Например при снимките на един анимационен филм има т. нар. библия. В нея са описани параметрите на емоциите на всеки герой - доколко трябва да си отвори или затвори очите от страх или радост, устата - при вик... , за да не се промени типажът на образите.

Но основата е добрата литература. Студиите са стъпвали на книгите на Фокнър и Стайнбек, на пиесите на Артър Милър, сега на най-доброто от съвременните автори. Така се раждат хитовете.

   - Вие как влязохте в тази крепост на професионализма?

   - Бях на 42 години. Все трябваше да съм научил нещо. А се оказа, че съм научил доста. Трудно е да се обясни, защото режисурата в анимационното кино е нещо специфично - доближава се до театралната. Дадоха ми сценария на един бъдещ филм и ме помолиха да го редактирам - да развия героите, да посоча темпото на сцените, и то само за няколко часа. После продуцентът ме заведе на обяд. Оказа се, че в същото време и той е правил същото. Сравнихме бележките си. 98 процента съвпадаха. И чух: “Да започваме работа заедно.” Така се случи и когато ме поканиха да преподавам анимационна режисура в частния университет CalArts, основан от фамилията Дисни - един от най-добрите за изкуство в САЩ. Там съм от 14 г. Шефът на катедрата гледа как обяснявам на студенти спецификата на тази работа, възлагайки им конкретни задачи. После заедно търсехме по-добрите решения. Видя у мен учителя и ме покани. Сега не съм ангажиран с конкретно студио, но правя слъгър. Това е работа, която могат да си позволят само скъпите продукции. Слъгърът определя темпото, помага на филмовото действие да се развие във времето по най-добрия начин, без да се загуби вниманието на зрителя.

    - Как се чувствате в България?

     - Сега си идвам по-често, но до 2000 г. - нито веднъж. Налагаше се много да работя. Безкрайно обичам българската природа и приятелите си. Баща ми е тук. Това ми изпълва душата.

Но

напоследък ми

е малко мрачно

Има една грубост във взаимоотношенията между хората, една небалансираност в разпределението на властите, а защо не и на парите. Някак тъжно е, но да бъдем оптимисти. Не съм специалист, но ми се иска да виждам по-висок стандарт. И повече усмихнати българи. Ние сме талантлив народ. Просто трябва да върви в правилната посока тази държава.

    - Лесно е човек да бъде оптимист, когато знае, че на 10 часа полет го чака далеч по-добре устроен живот. Бихте ли направили успешна кариера тук?

    - Не, не бих направил никаква кариера. Беше невъзможно. Твърдо съм убеденф

в това. Не ставам за търговец, нито бих могъл да бъда преуспял бизнесмен с черни очила. Радостен съм, че взех решение и заминах. Моите колеги тук сега водят полубедно съществуване. Казвам го с болка. Съветвам ги да не се отказват, да не се предават.

Дъщерите ми завършиха елитни колежи и университети - едната е на висок пост в студия “Парамаунд”, другата е в юридическа фирма. Те са вече граждани на света.

   - Какви са впечатленията ви от студентите?

   - Нормални, качествени хора. Не се различават от моите студенти в Калифорния, но възможностите пред тях са различни. Една моя студентка веднага беше назначена в студия “Пиксар”. В САЩ системата не търпи тъпанари и мързеливци - изхвърля ги зад борда. Не трябва да се плашим и от новите технологии - те няма да “изядат” анимацията. Бягането назад не води доникъде. Технологията е просто средство. Най-важното е какво искаш да кажеш на зрителя, замисълът, философията. Тук е царството на таланта, не на компютрите. Ако няма какво да споделиш, никаква технология няма да ти помогне.        

- Какви филми гледате?

 - Всякакви. Гледам много кино. С невероятно удоволствие! Суперпродукциите - задължително в киносалон на голям екран. Не пропускам европейски, азиатски, индийски ленти. В моята лична класация са “На изток от рая”, “Транспортер”, “Форест Гъмп”, “Страстите Христови” на Мел Гибсън - много го харесвам като актьор и режисьор, “Полет над кукувиче гнездо”, филмите за Джеймс Бонд...

Както виждате, една еклектична класация, но наистина се забавлявам, докато гледам тези филми.

Съветвам ви и вас. Забавлявайте се.

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ

Напишете дума/думи за търсене