Въздушната възглавница убиец или как Takata фалира след 14 смъртни случая

лед като фалира в началото на април, японският производител на въздушни възглавници Takata бе продаден на китайско-американската компания Key Safety Systems. Така завърши един от най-срамните и широкомащабни скандали в историята на световната автомобилна индустрия, в резултат на което много хора загубиха живота си.

От 2008 г. насам заради дефектните японски възглавници 14 шофьори умряха, повече от сто бяха ранени, а камион, превозващ части за тях, експлодира в Тексас, като само един човек по чудо при инцидента бе убит. Преди това, когато никой нямаше представа за проблемите на най-масовите въздушни възглавници, фабрика в Мексико пък излетя във въздуха.

Takata e създадена в Япония през 30-те години на миналия век от семейство Takada като текстилна фирма, а по време на Втората световна война произвежда парашути за военновъздушните сили. След войната, през 60-те години

започва и

производството

на предпазни

колани за бързо

разрастващата

се автомобилна

индустрия

Един от най-големите клиенти е Honda, която настоявала компанията да започне да произвежда и еърбегове. Първоначално босът Юширо Такада бил против това с пророческите си думи: “Ако нещо се обърка, ще фалираме. Прекалено опасно е да започваме.” Той обаче се оттегля от ръководството на фирмата и през 1988 г. компанията пуска първите си въздушни възглавници. Това става в изключително подходящо време - няколко месеца преди да станат задължителни във всяка американска кола.

Как от спасително устройство еърбегът се превърна в източник на смъртна опасност? Светът има пет големи производителя на въздушни възглавници и всички работят на един и същи принцип, но влагат различни компоненти при надуването на еърбеговете. Сензорите в автомобила засичат, че колата има препятствие по пътя си при скорост над 20 км/ч. Специалното устройство, което измерва рязкостта на удара, определена от степента на намаляване на скоростта на движение, се нарича акселерометър и след неговите показания системата дава заповед на възглавниците по посока на удара да се надуят. Ако седалката на пътника отпред е празна, то въздушната възглавница пред нея не се задейства.

През 2006 г. изгоря цял завод на компанията в Мексико.
През 2006 г. изгоря цял завод на компанията в Мексико.

След получаването на заповедта за задействане системата за напълване на възглавницата смесва две субстанции - натриев ацид и калиев нитрат. Комбинирайки се, те дават азот, който изпълва въздушната възглавница за няколко стотни от секундата - точно в момента, когато тялото на водача тръгва напред към таблото и волана.

Какъв е проблемът при еърбезите на Takata? В случай на удар, при който се отварят въздушните възглавници, съществува риск частта, отговаряща за надуването им (т. нар. инфлатор), при възпламеняването си да предизвика вътрешно налягане, по-голямо от нормалното. Ако това се случи, има опасност корпусът на инфлатора да се счупи и през въздушната възгавница да се разпръснат метални частици в купето. Те могат да наранят сериозно и дори в най-лошия случай - да причинят смърт.

Това се е случило през 2014 г. с американката Карла Солис. През 2002-а пък жител на Хюстън се качил на своята Honda Accord, с която се ударил леко, но това не попречило на възглавницата да се задейства прекалено силно. Човекът умрял на място.

През 2014 г. от японската компания обявиха, че причината за дефектните въздушни възглавници

не е нарушение

на технологията,

а неправилно

съхранявани

химикали

за направата на възглавниците в мексиканския град Моклова. Оказва се обаче, че причината е много по-сериозна - използваният във въздушните възглавници амониев нитрат може да бъде неправилно задействан. Състоянието на веществото в крайна сметка се влошава с течение на времето, а в райони с топъл и влажен климат това става по-бързо и може да предизвика експлозия, когато се надуват еърбеговете.

Масовото отзоваване на автомобили с въздушни възглавници на Takata започва през 2013 година. Тогава едновременно четири японски автомобилни производителя (Toyota, Honda, Mazda и Nissan) обявиха изтеглянето на 3 млн. автомобила. До декември на 2014 г. общият брой на модели само на Honda заради проблеми с възглавници Takata достигна 5,4 милиона. В резултат на това се провеждат скъпи и мащабни сервизни кампании в Япония, Китай, САЩ и по целия свят.

През 2015 г. САЩ глоби Takata със 70 милиона долара. През пролетта на следващата година японското министерство на транспорта обяви изтеглянето на нови 7 милиона автомобила, оборудвани с въздушни възглавници на Takata. Междувременно най-големият купувач на въздушни възглавници Takata - Honda, обяви изтеглянето на 21 млн. автомобила.

В крайна сметка никой не може да каже с точност колко коли по света са оборудвани с възглавници на японската компания и кои от тях са потенциално опасни. От Takata обявиха, че 33 млн. са опасните възглавници. Едно е сигурно, засегнати са всички производители (в по-малка или голяма степен), както и повечето от държавите по света. Компаниите периодично продължават да привикват клиентите си доброволно в сервизите за подмяна и профилактика на въздушните възглавници.

Според американската асоциация по безопасност на движението NHTSA Takata е произвела около 40 милиона проблемни въздушни възглавници. Те са инсталирани на повече от дузина марки. На уебсайта на NHTSA може да се провери дали даден модел е оборудван с възглавниците на японската компания, като се въведе VIN кодът на колата. Същото може да направите и в България за моделите на Honda, като влезете в сайт на официалния вносител на японската марка.

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ
Кои мъже имат успех сред жените според Камасутра
Защо не бива да държим крема в банята
Без такива "комплименти" на мъжа
Защо жените искат непознати любовници
3 причини, поради които умните жени предлагат да платят сметката

Напишете дума/думи за търсене