Арета Франклин спечели много битки, но загуби тази с рака

Като малка е гледала как Ела Фицджералд и Нат Кол създават музика в хола.

Пее на погребението на Мартин Лутър Кинг и измества баща си от светлините на прожекторите.

В историята на музиката, тези, допринесли най-много за нейното развитие, винаги получават своите титли. Елвис Пресли се превръща в Краля на рок&рола, Майкъл Джексън е Принца на попа, а Мадона - Кралицата на попа. В света на соул музиката се въртят много големи имена. Ала никой никога не сваля от трона Арета Франклин. Тя обаче загуби мъчителната битка с рака. 

Кралицата умря. Да живее Кралицата!

Още преди няколко дни семейството на Франклин обяви, че тя е на смъртен одър. Най-близките й хора се събраха около болничното й легло, докато певицата гаснеше, за да си кажат последно сбогом. Стотици звезди пък изпълниха молбата от една от песните й и отправиха своите молитви за кралицата.

Когато съм на работа и имам време,

когато дойде време за кафе,

аз изричам една малка молитва за теб.

Без влиянието на Арета Франклин соул музиката никога нямаше да е това, което е сега. Точно заради това едва ли ще се намери някой, който да заеме мястото й на върха.

Кралицата е спечелила 18 награди "Грами", продала е десетки милиони записи и е призната от целия свят като най-добрата изпълнителка в историята след войната. Джеймс Браун, Сам Кук, Ета Джеймс, Рей Чарлз - дори те не могат да достигнат силата на гласа на Арета Франклин и таланта й да пее от госпъл до джаз и от R&B до поп.

През 1998 г., когато Лучано Павароти се разболява преди церемонията по връчването на наградите "Грами", Франклин заема мястото му само с 20-минутно предупреждение. Тя изпява Nessun dorma с лекота без дори секунда репетиция.

Това, което я отличава, не е просто големината на нейния каталог или катарактната сила на нейните вокали, а музикалната интелигентност, начинът й на пеене зад ритъма, изливането на хиляди емоции само чрез една дума или сричка.

Преди да слезе официално от сцената през миналата година,

Арета имаше свой начин на работа - тя не загрява с бандата си, носи дебело палто на сцената, за да й е топло и да предпази гласа си, и излиза да си почива често. През последните 34 години отказва да лети със самолет заради огромния си страх, което не й позволява да пее в любимите си зали от 60-те като "Олимпия" в Париж или "Концертгебау" в Амстердам. Когато пътува, използва автобус, но рлодължителното време, прекарано на пътя, я изтощава.

През последните години е изгубила малко от диапазона на гласа си, но все пак остава по-добра от Синатра на същата възраст, а и е оцеляла най-дълго от всички на сцената.

Но да се върнем назад в историята - бащата на Арета Кларънс Франклин, бил най-известният чернокож свещеник на своето време. Той взел присърце мисията, след като

на 15 години получил видение. Като малко момиче Арета следвала плътно стъпките му - съботните сутрини и нощите преди това тя посвещавала на църквата New Bethel и била погълната изцяло от вярата, но и от афроамериканската музика, която се леела от хола на дома на семейство Франклин.

От стълбите, които водели към стаята й, гледала как Арт Татъм и Нат Кол свирят на пиано. Оскар Питерсън, Дюк Елингтън, Дела Рийз, Ела Фицджералд, Били Екстийн и Лайнъл Хамптън често ги посещавали.

Дайна Уошингтън учила Арета и нейните приятелки да пеят. Преподобният Джеймс Кливланд, стълб на евангелския свят, показвал на момиченцето как да свири евангелски акорди.

Докато Арета се потапяла в музиката, лошата слава на баща й като пияница и женолюбец растяла. Той бил агресивен към жените в живота си. Когато Арета е на 6 г., майка й напуска Детройт, за да живее в Бъфало. Тя се връщала да види децата си често, но през останалото време тъга в дома на малката Франклин винаги тегнела тъга.

В средата на 50-те години Кларънс Франклин започнал да обикаля Щатите, изпълнявайки своите госпъли пред широка публика.

Арета била част от антуража му, свирела на пиано и пеела. Гласът й бил звънтящ, мощен, чувствен. Талантът си личал още от самия старт.

Когато е едва на 15 г., Арета записва първите си госпъли, сред тях Never Grow Old и While the Blood Runs Warm. Вече е видяла достатъчно от сцената, която се готви да я погълне. Видяла е достатъчно и от живота. Докато записва тези песни, Кралицата била бременна с второто си дете. Напуска училище и започва да обикаля по света. Прави го през целия си живот.

Домът на семейство Франклин не само се обръща към религията, но и към политиката. Кларънс Франклин бил добър приятел с Мартин Лутър Кинг.

Видял как се отнасят из страната с пътуващата му чернокожа дъщеря, той помага на Кинг да организира Похода на свободата, където политикът изрича най-значимата си реч: "Имам една мечта че малките бели деца и негърчетата ще бъдат съдени заради техния характер, а не за цвета на кожата им."

След това Кинг се обръща към Кларънс и му казва: "Няма да доживея да видя това" На погребението му Арета пее Precious Lord. Вече е централният глас на тъмнокожото общество и е изместила баща си от центъра на вниманието.

Първите записи на Арета за "Атлантик" Do Right Woman, Do Right Man, Respect, (You Make Me Feel Like) A Natural Woman са перфектаната комбинация между госпел и блус. Но когато записва Respect и Think, музиката й се превръща в химн на феминизма и чернокожото общество.

"Кажете го силно! Аз съм черен и съм горд с това!", пее Арета, предизвиквайки радост в хората от нейното общество.

Но макар да радва с гласа си, вътрешно тя осъзнава, че живота не е само розов. Докато върви към върха, в личния й живот се слчува катаклизъм след катаклизъм.

Мъжът й я бие. Развеждат се години по-късно. Ролята на майка не й понася. Баща й е замесен в масова стрелба.

Когато месеци по късно излиза да пее Respect на сцената, получава нервен срив и не успява да продължи. От този ден нататък, очите й винаги са пълни с тревожност. Чувства се спокойна само в студиото и на сцената.

Депресията й е по-дълбока от океана, но никога не го показва пред хората. Дори изключва най-тежките моменти от биографията си. Отричането било нейният начин да се бори с емоционалната нестабилност.

По-късно книга, която Арета не е одобрила, излиза на пазара. Тя разказва за всички тези неща, които певицата е искала да останат лични. Показва я не само като икона в соул музиката, но и като човешко същество, претърпяло множество загуби, но все пак успяло да се справи с трудностите и да продължи напред. Арета заклеймява книгата като "пълна с лъжи", но никой друг от семейството й не го потвърждава.

Заради тежкия си живот тя изпитва чувството, че трябва да контролира всичко. Лесно може и да я нараниш. Когато през 2008 г. на наградите "Грами" Бионсе представя Тина Търнър като "кралицата", титла, която принадлежи на Франклин така, като принадлежи и на Елизабет II, Арета побеснява. Нарича думите на Куин Б "евтин ход".

Манията за контрол на Франклин ощетява и нейните фенове. Те никога няма да видят най-добрите записани на лента концерти на Арета, както и изпълнението й на Amazing Grace. Вместо да бъдат капка щастие за публиката, те събират прах, тъй като Кралицата на соула е забранила да бъдат публикувани.

Според хората, работещи с нея, тя създава своя собствена реалност, която понякога е трудно да напаснеш с истинската. Арета често сменя мъжете в живота си, но и в любовта не й върви. В повечето случаи браковете й свършват с развод. През 1987 г. става първата жена, която е включена в рок&рол залата на славата. Тя така й не се появява на церемонията и вместо това праща брат си Сесил.

Малко след това Арета преживява няколко музикални падения в кариерата си. Към края на 80-те години в личния й живот също има сътресения - майка й, брат й Сесил, баба й и най-малката й сестра вече са мъртви. Певицата се чувства по-самотна от всякога. Последния си албум за това десетилетие - Through The Storm, записва с таланти като Джеймс Браун и Елтън Джон.

През 90-те Арета е принудена да се обърне към комерсиалната страна на славата, тъй като иначе не може да плати данъците си. Тя прави дует с Франк Синатра, прави музика за саундтраци, участва в президентската кампания на Клинтън. Тези появи я държат пред очите на публиката, макар че музиката й вече я няма в класациите.

До 2002 г. за много кратък период от време, Кралицата на соула губи още една голяма част от семейството си.

За да се справи с мъката, започва да яде все повече и повече, което води до рязката промяна в теглото й. Приятелите й, като Рей Чарлз и Джеймс Браун, също се пренасят на небесата и това все повече и повече я кара да осъзнае собствената си смъртност. За да се увековечи, Арета иска за живота й да бъде направен филм.

Потвърждение на това, че ще остане икона завинаги, е и поканата на Барак Обама към нея през 2009 г. Той иска тя да пее на встъпването му в длъжност. А през 2017 г. Арета се отказва от сцената: "Ще записвам, но това са последните ми концерти. Това беше."

 Новината за смъртта й предизвика тъга у всички, обичащи музиката така, както тя я обичаше. Предизвика и признанието на множеството - Арета Франклин е най-добрата певица, която Америка някога е раждала. И точно заради това цялата страна пее:

Една малка молитва за теб,

една малка молитва за теб.

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ
Когато обичаме и мразим партньора си едновременно
Най-странните фетиши в секса
Котките наистина ли пазят от лоша енергия?
Неочаквано 93-годишният Клинт Истууд се появи на публично събитие (Видео, снимки)
5 храни, които повдигат настроението, според науката

Напишете дума/думи за търсене