Открития по генетика и анестезия спечелиха награда "Ласкер"
24 часа онлайн | 12 Септември 2018 г. | 24 показвания | 0 коментара

Шотландски ветеринарен лекар, двама учени, установили значимостта на хистона, и биоложка, поддържаща младите жени в науката, спечелиха престижната американска награда "Ласкер" за биомедицински изследвания, съобщи в. "Ню Йорк таймс".

Британският ветеринарен лекар Джон Глен спечели наградата "Ласкер" за разработването на пропофола - най-широко използвана упойка в света, променила хирургията. Той е едва вторият ветеринар, спечелил наградата, предава БТА.

Д-р Глен дълго време преподава анестезия във ветеринарния факултет на университета на Глазгоу, след което започва работа в компанията "Ай Си Ай фармасютикълс", придобита по-късно от "Астра Зенека". Там започва да разработва препарати за хора и след 12 годишна работа той и колегите му установяват, че съществуващото съединение пропофол действа не по-зле от тогава използваната упойка тиопентон, без тежките ефекти от нея.

Пропофолът позволява да се увеличи рязко броят на операциите, при които пациентите не остават в болница, защото бързо се възстановяват.

Д-р Дейвид Елис от университета "Рокфелер" и д-р Майкъл Грунстайн от университета на Калифорния печелят наградата за фундаментални изследвания за установяването на значимостта на хистоните - протеините в хромозомите, в които са опаковани нишките ДНК. Двамата учени установяват, че хистоните играят ключова роля за включването и изключването на гените, което позволява на всяка клетка да върши работата си. Грешките в този процес причиняват рак. Двамата работят поотделно, като д-р Грунстайн се занимава с генетика, а д-р Елис - с биохимическите процеси.

Д-р Джоан Аргецингър Стайц от университета Йейл печели наградата за специални постижения в медицинската наука и заслуги към обществото. Тя е активистка, подкрепяща жените в науката. Сред откритията й са малки частици, съставени от молекули РНК и протеини, известни като ядрени рибонуклеопротеини, които срязват транспортната РНК на парчета, някои от които след това се снаждат. Този процес е много важен за образуването на протеини от гени. Откритието води до създаване на нова изследователска област в клетъчната биология.

Наградите "Ласкер" се присъждат от 1945 г. от фондацията "Албърт и Мери Ласкер". Паричната им равностойност е 250 000 долара за всяка от категориите. Наричат ги "американски нобели", защото 87 от лауреатите им са спечелили Нобелова награда.

Здраве: ★★★★★ Любов: ★★★
Късмет: ★★★ Работа: ★★

Конфронтация избухна днес между привърженици и противници на предизвикващ разделение персонаж, известен като Черен Пит и представляващ помощник на холандския вариант на Дядо Коледа, предаде Асошиейтед прес, като се позова на полицията и местни медии. Бели хора често намазват лицата си с черна боя, когато изпълняват ролята на този персонаж.

Министърът на младежта и спорта Красен Кралев откри петия международен турнир по таекуондо за Купата на посланика на Република Корея. Това съобщиха от пресцентъра на Министерството на младежта и спорта. В него участват над 550 състезатели от България и чужбина, които показаха своите умения в различните дисциплини – спаринг, пумсе и ханмаданг.

Пожар в столицата. Покривът на жилищен блок се подпали. Все още не е ясна причината за инцидента, съобщава bTV. За момента няма информация за пострадали хора. Сградата се намира на бул. „Ал. Стамболийски”. На място има екипи на пожарната. Очаквайте