Открития по генетика и анестезия спечелиха награда "Ласкер"
24 часа онлайн | 12 Септември 2018 г. | 38 показвания | 0 коментара

Шотландски ветеринарен лекар, двама учени, установили значимостта на хистона, и биоложка, поддържаща младите жени в науката, спечелиха престижната американска награда "Ласкер" за биомедицински изследвания, съобщи в. "Ню Йорк таймс".

Британският ветеринарен лекар Джон Глен спечели наградата "Ласкер" за разработването на пропофола - най-широко използвана упойка в света, променила хирургията. Той е едва вторият ветеринар, спечелил наградата, предава БТА.

Д-р Глен дълго време преподава анестезия във ветеринарния факултет на университета на Глазгоу, след което започва работа в компанията "Ай Си Ай фармасютикълс", придобита по-късно от "Астра Зенека". Там започва да разработва препарати за хора и след 12 годишна работа той и колегите му установяват, че съществуващото съединение пропофол действа не по-зле от тогава използваната упойка тиопентон, без тежките ефекти от нея.

Пропофолът позволява да се увеличи рязко броят на операциите, при които пациентите не остават в болница, защото бързо се възстановяват.

Д-р Дейвид Елис от университета "Рокфелер" и д-р Майкъл Грунстайн от университета на Калифорния печелят наградата за фундаментални изследвания за установяването на значимостта на хистоните - протеините в хромозомите, в които са опаковани нишките ДНК. Двамата учени установяват, че хистоните играят ключова роля за включването и изключването на гените, което позволява на всяка клетка да върши работата си. Грешките в този процес причиняват рак. Двамата работят поотделно, като д-р Грунстайн се занимава с генетика, а д-р Елис - с биохимическите процеси.

Д-р Джоан Аргецингър Стайц от университета Йейл печели наградата за специални постижения в медицинската наука и заслуги към обществото. Тя е активистка, подкрепяща жените в науката. Сред откритията й са малки частици, съставени от молекули РНК и протеини, известни като ядрени рибонуклеопротеини, които срязват транспортната РНК на парчета, някои от които след това се снаждат. Този процес е много важен за образуването на протеини от гени. Откритието води до създаване на нова изследователска област в клетъчната биология.

Наградите "Ласкер" се присъждат от 1945 г. от фондацията "Албърт и Мери Ласкер". Паричната им равностойност е 250 000 долара за всяка от категориите. Наричат ги "американски нобели", защото 87 от лауреатите им са спечелили Нобелова награда.

Здраве: ★★ Любов: ★★★
Късмет: ★★★★★ Работа: ★★★★

Радина Кърджилова и Деян Донков ще играят пиесата “Любовникът” Царево се превръща в морска столица на културата до края на месеца и ще събере край морето звездите на българския театър и именити художници в рамките на фестивала “Арт Поток”. Той се откри вчера и ще продължи до 30 юли. Форумът, който се организира за четвърто лято под патронажа на

Над 40° ще е във Франция, жега в България само в неделя и понеделник Европа ще бъде засегната от нова гореща вълна следващата седмица и температурите ще надвишат 40°. Тя обаче ще подмине България, като горещо ще е единствено в неделя и понеделник. Миналия месец екстремни жеги предизвикаха пожари в Испания, Франция и Германия.

Алжир за втори път в историята си и за първи от 1990 година насам стана шампион на Африка. Във финала "пустинните лисици" надхитриха Сенегал с 1:0. Единственият гол падна още във 2-ата минута, когато удар на Багдад Бунеджа се удари в Салиф Сане и излъга вратаря Алфред Гомис. За най-добър играч във финала бе определен вратарят на Алжир Райс Мболи,