Как Tesla убива световната автомобилна индустрия

Бързият растеж на американската компания Tesla ще удари не само конкурентите, но би могъл да доведе до глобална безработица, прогнозира авторитетното списание Forbes в руското си издание.

През третото тримесечие на 2018 г. по броя на произвежданите автомобили фирмата на милиардера Илън Мъск надмина марки като Porsche и Jaguar. Сглобените 83 500 електрически автомобила за тримесечие като цифра изглежда малко, но в доларово изражение това се равнява на оборот от над 5 милиарда долара. Всичко това се случва, след като през първата половина на годината Tesla сглоби много по-малко коли.

През третото тримесечие на тази година Tesla е продала 69 925 автомобила в САЩ, докато продажбите на Mercedes възлизат на 66 542. На компанията на Илон Мъск й бяха необходими само осем години, за да изпревари по продажби в САЩ фирмата, която изобрети автомобила преди 132 г. Според Atherton Research, Tesla изостава само с 1754 автомобила от другия германски гигант BMW и ще гo изпревари по продажби в САЩ през последното тримесечие на 2018 г.

В момента

нито един от

съперниците на Tesla

не може да

предложи свой

електрически реален

конкурент

Например серийният Jaguar I-PACE тепърва ще завладява пазарите по света. Според Forbes бизнес моделът на Tesla напомня отношението на европейците с техните индийски колонии преди векове: растежът на самата компания може да доведе до спад в заобикалящата глобална икономика. Как това ни заплашва?

През 1953 г. американският писател на научна фантастика Клифърд Саймък издава романа “Паралелни светове”. Неговият сюжет е прост: определена група хора си поставя за цел унищожаването на световната икономика, като създаде масова безработица, която провокира миграцията на хората. В книгата се говори за така наречените “вечни” коли, които ще доведат до затварянето на хиляди автосервизи. Това довежда до сериозен удар на стоманодобивната промишленост и стотици хиляди губят работата си.

Tesla Model 3 направи европейския си дебют на салона в Париж и ще дебютира на пазара на Стария континент догодина.
Tesla Model 3 направи европейския си дебют на салона в Париж и ще дебютира на пазара на Стария континент догодина.

Със странно съвпадение от 2012 г. насам Tesla стартира производството на машини, които се оказаха с доста голям ресурс и почти “вечни”. Електрическият мотор на

най-евтиния Model 3

минава без проблем

1,6 милиона

километра,

въртящ се на изпитвателен стенд с променливо натоварване, симулиращо различни условия. Това е еквивалентно на 80-годишен пробег на средния собственик на сегашната конвенциална кола. Същите блокове на елдвигатели и трансмисии ще се вграждат и в електрическите камиони Tesla Semi, които ще започнат да се произвеждат през следващата година.

Според последната статистика батерията на Tesla запазва 90% от капацитета си след 300 000 км каране, след което загубата на обем дори намалява. Резултатите от тестовете на производителя показват, че повече от 80% от капацитета ще остане дори след 800 000 км пробег (40 години, ако потребителят не е таксиметров шофьор).

Това е така, защото Tesla е първата автомобилна компания в света, която произвежда електрическо превозно средство с течни охлаждащи се батерии,

които бързо се

зареждат и

разреждат без

прегряване,

което основно отговаря за износването на литиевите акумулатори.

Tesla, както нейните предшественици от научната фантастика, не дават нито един долар за популяризирането на продуктите си, вярвайки, че “няма по-добра реклама от слухове”. Единствената разлика с романа от 1953 г. е, че основният канал за разпространението на такива слухове е социалната мрежа и по-точно туитър на самия Илън Мъск.

Първият изцяло електрически Mercedes - EQC, още не се продава.
Първият изцяло електрически Mercedes - EQC, още не се продава.

Tesla вече нанася тежки удари на традиционните производители на автомобили, въпреки че американците още не са пласирали най-масовия си модел - Model 3, на европейския и китайския пазар - това ще стане следващата година. Продажбите в САЩ на компанията през септември тази година са нараснали с 563,6% в сравнение със същия месец през 2017-а. А тези на Mercedes падат с 15,6%. И това е само началото. През следващата година с лансирането на евтиния Model 3 продажбите ще се удвоят. През 2020 г. пък ще бъде пуснат кросоувър на същата платформа. До 2023 г. се планира

да започне

производството

на още по-евтин

модел на цена

от 25 000 долара

Освен това Tesla не само продава електрически автомобили, но също така инсталира слънчеви панели на покривите на къщите. До пролетта на 2018 г. те са развили 10,3 милиарда киловатчаса електроенергия. Това е равно на годишното потребление от 3,4 милиона Model 3 (с пробег от 20 000 км на година). По този начин тази компания не само смазва конкурентите си сред производителите на автомобили, но също така се справя сериозно с производството на петрол. През целия си жизнен цикъл всяка от машините ще спести поне 80 000 литра бензин - т.е. ще намали търсенето на петрол със сума, която е повече от цената му.

Като се има предвид, че Tesla произвежда около 80 000 електрически автомобила през третото тримесечие, само от това петролната индустрия може да загуби около 20 милиарда долара през 2018 г. Намаляването на търсенето на бензин ще има незабавен ефект. До 2020 г. американската компания ще бълва толкова много коли, че обемът на петрол ще достигне 50 милиарда долара по-малко.

Teslа се явява една

бавнодействаща

отрова за

производителите

на нефт

Досега единствената страна, в която електрическите автомобили се продават повече от конвенциалните, е Норвегия. Производствените планове на Tesla са добре познати - от 10 до 20 гигафабрики по целия свят, с производителност от половин милион машини на година. Това ще доведе до загуби на петролните компании по света от порядъка на колосалните 300-600 милиарда долара.

Може ли на този етап един класически автомобилен производител да направи добра електрическа кола? Теоретично, да. На практика - не. Tesla проектира цели серийни електрически автомобили в продължение на много години и ги произвежда от шест години. Неговите конкуренти нямат такъв опит. Не можете да започнете да работите върху сложен продукт със закъснение от няколко години и веднага да наваксате конкурента.

Друга бъдеща армия на безработните в Америка са служителите на дилърите на коли. Само в САЩ има повече от 2 милиона души. Tesla няма дилъри, а само малък брой магазини. Електрическата кола идва по поръчка от интернет до самия клиент, а не се купува от шоурума.

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ

Напишете дума/думи за търсене