Откриха две нови планети, може да спадат към планетите скитници

СНИМКА: Pixabay

Полски астрономи откриха в Млечния път две нови планети, за които може да се окаже, че принадлежат към т.нар. планети скитници, т.е. не кръжат около своя звезда, съобщава сайтът arXiv.org. Засега не може да се установи дали тези планети действително са "скитници".

Планети скитници са наричани обекти, които са с кръгла форма и масата им е съпоставима с планетарната, но не кръжат в кръгова орбита около звезда, а се движат свободно в космическото пространство. По мнението на астрономите, подобни небесни тела не могат да се формират самостоятелно, а са били свалени от орбита около звездите си в резултат на катастрофа. Досега е потвърдено съществуването на най-малко две планети-скитници, но са известни още няколко обекта със сходни характеристики, предава БТА.

Двете нови планети скитници са открити с помощта на метода гравитационна микролеща. Той се състои в търсене на свободно движещи се планети на фона на звезди. Планетата играя роля на леща, т.е. чрез гравитацията си фокусира светлината от фоновия обект. В резултат за наблюдателя от Земята звездата увеличава яркостта си.

Астрономите наблюдавали две "събития" с помощта гравитационна микролеща - OGLE-2012-BLG-1323 и OGLE-2017-BLG-0560. Било заключено, че първото "събитие" е предизвикано от обект, чиято маса е сравнима със земната или с тази на Нептун. Второто пък било предизвикано от обект с масата на Юпитер или на кафяво джудже. Учените все пак допускат също възможността двете планети да са свързани със свое светило и да имат много широки орбити.

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ