Димитър Маринов, който впечатли Холивуд: След опита ми за бягство с “Ориент експрес” ДС ме мъчи 40 дни в килия №13, по-късно в №12 бе Живков

Животът на актьора Димитър Маринов надхвърля въображението на най-смелите холивудски сценаристи.

Българинът е част от екипа на лентата “Зелената книга” на режисьора Питър Фарели, продуцирана от Стивън Спилбърг, която е сред големите фаворити за поне няколко статуетки “Оскар”. Филмът, вдъхновен от действителна история, вече грабна три награди “Златен глобус”. В продукцията Маринов има поддържаща, но важна роля - играе Олег, чийто прототип е руският виолончелист Юрий Тахт.

Пътят на артиста до голямото кино и червения килим е изпълнен с безброй препятствия и прелюбопитни истории, за които “168 часа” ще разкаже в няколко части.

Само преди дни Димитър Маринов беше отрупан с внимание в Белгия, където “Зелената книга” откри фестивала в Турне.

“Уникално празненство на изкуството - разказва пред “168 часа” актьорът. - В един момент след прожекцията, дискусията и въпросите на хора от всякакви зали, които дори не виждах, президентът на фестивала ме изненада с въпрос: “Бихте ли ни посвирили?”. Отвърнах: “Добре, дайте ми стол и инструмент”. Влезе един млад симпатяга с цигулка. Всъщност във филма аз свиря на чело и затова се пошегувах: “Да, явно всичко е много малко в Европа”. После изсвирих една малка импровизация. Нямам думи да изразя удоволствието от преживяването.

Иначе не съм човек, който се радва на комплименти. За мен е по-важно дали ролята ми и филмът са събудили емоции у хората. “Браво!” - не ми е цел. Комплиментът за мен е, че съм достоен член на екипа заедно с всички останали мои колеги, а не съм актьорът, който не си е свършил работата. Наградите за мен също са просто резултат от добре свършена работа.

Глобусите бяха голяма изненада. Всъщност много хора не разбират, че филмът бе започнат като независим и малък проект. С Виго Мортенсен, Махершала Али и останалите актьори се бяхме съгласили на еднакво дневно заплащане, само и само този проект да стане. Всички вярвахме в него. За мен процесът, в който участвах, е най-голямата награда.

Никой не очакваше, че този филм ще тръгне по своя път с такъв успех. Настроенията в Холивуд днес са страшни. Вече има скандали около лентата, но те са изкуствено създадени. Обидно е. Мегапродукции като “Роди се звезда”, “Черната пантера” и т.н., в които са хвърлени милиони долари, в един момент

остават в сянката на нашия малък филм.

Това дразни. Нали?!”

Около избора на българина за ролята в лентата има известен стрес за него. На първия кастинг Маринов бива отхвърлен като твърде "улегнал". Два месеца по-късно обаче го търсят за втори опит.

“Изглежда са решили, че са каствали в грешна посока, след като са научили повече за прототипа на героя ми. Знам, че в онзи момент вече е имало три мегазвезди, които са били финалисти за ролята. Явяването ми на последния кастинг всъщност е благодарение на моя мениджър, който много яко е натискал да ми дадат отново шанс да опитам. Тогава те му казали, че в такъв случай искат да свиря на чело. Научих се.

В съответния ден влязох с инструмента, готов да атакувам, в една голяма зала, в която срещу мен стояха Питър Фарели, Спилбърг, композиторът на лентата и още 6-7 колосални имена. Не бях нервен, бях под напрежение заради огромното си чувство за отговорност.

Те ме посрещнаха топло, станаха на крака, стиснаха ми ръката, Фарели даже ме прегърна. Казах си: “И те са хора”. Предразположиха ме.

Първата част бе интервю - въпроси за моята история. След което свирих на чело. Режисьорът се изненада: “Не знаех, че наистина свирите на чело”. Отвърнах му: “И аз не знаех”.

После трябваше да изиграя две сцени. Тъй като при първия ми опит кастинг директорът ми обясни, че не трябвало да представям героя по моя начин, а по определен такъв, реших да го направя по неговия и сега.

Тогава Фарели дойде и с тих глас ме попита: “Вие говорихте за себе си, после говорихте за образа. И знаете толкова много за него. Защо избрахте да го изиграете по този начин?” И аз му обясних, след което той ме погледна и ме подкани: “Покажете ми вашия личен избор”.

Изиграх го по моя начин. Той скочи, грабна лицето ми и каза: “Димитър, запомни от мен. Никога не приемай съвети, от когото и да било, преди да вземеш ролята. И когато я вземеш, единственият, който може да ти дава съвети, е режисьорът. И дори тогава има място за разговори и за спорове. 

Следвай инстинкта си.

Това е, което аз искам.”

След втората сцена, която изпълних, той се обърна към Спилбърг с думите: “Нещо да кажеш?” и настъпи тишина. Спилбърг не отговори, само се усмихна. По-късно, вече по време на снимките, Фарели ми разказа, че когато със Спилбърг са говорили за мен, той му е казал как сам трябва да реши - дали да вземе мегазвезда за популярност или да вземе автентичен актьор, който да му даде истина.

Вече знаем, че Фарели избра мен. Стана ясно, че между интервюто ми като човек и актьорското ми изпълнение не е имало разлика - просто съм си бил аз. Най-добрата актьорска игра е, когато не се играе, казват в Холивуд.”

Маринов заедно с Махершала Али, Майк Хатън и Виго Мортенсен.
Маринов заедно с Махершала Али, Майк Хатън и Виго Мортенсен.

Маринов от дете е отдаден на изкуството и е първа цигулка във филхармония “Пионер”. Музикалният му талант го отвежда навсякъде по света още тогава. Мечтата му е да стане актьор, но преди това му се налага да преживее много мрачни епизоди от житейския си спектакъл.

“Куражът е сила, но ако нямаш мечта и нямаш посока, в която да си се заклел - не съществува. Куражът идва впоследствие, когато и в сърцето, и в разума си човек е наясно, че прави това, което трябва. Моят живот, по начина, по който е преминал досега, с всяко лошо и прекрасно нещо, ме е убедил, че съм на прав път. И оттам имам куража да го вървя по моя начин.”

Жанрът на битието на артиста залита към екшъна, когато му се налага да отиде в казармата, разпределен към танковата бригада в Карлово. Тогава той заедно със свой приятел и колега решават да избягат с “Ориент експрес”.

“Бягството беше глупост, макар много добре замислено. Понеже завърших жп техникум бях добре запознат с влаковете. Моят втори баща все ме майтапеше: “Цигулар не е професия”. Той имаше познати по железниците и ме посъветва да запиша този лесен техникум - хем да си свиря и ходя по турнета, хем да се сдобия с професия.

Това бе авантюра, но ме научи на много. Знаех, че в “Ориент експрес” има едни седалки в спалните вагони, до които има помещения, подобни на кутии. В тях по време на война се слагат батерии и влакът е електрически подсигурен, ако няма ток.

Място, в което човек може да се скрие.

Скрих първо моя приятел, а после и себе си. Знаех как. Това беше влак от София за Белград и след това за Будапеща. Идеята ни беше Югославия. Знаех разписанието и че в 9,15 сутринта трябва да сме на сръбска територия, където никой не можеше да ни пипне.

Влакът обаче закъсня и вместо в 8,10 тръгна в 8, 45. Ние се бяхме затворили още към 6 часа. Беше на 9 септември - умишлено бяхме избрали датата, защото на празник никой не работи. Няма да има толкова проверки. Влакът наистина беше почти празен. Но ни хванаха.

В ДС после ми казаха, че когато минала сръбската проверка след българската, се чул шум от седалката, където се криеше моят приятел. Разбрах, че имал часовник, който звъннал и го издал. Явно си бил нагласил аларма да го събуди в Югославия. Не знам дали това е истина. Така ми казаха. Открили са го и са го питали дали е сам. От страх той ме е издал. Предал ме е. Помня, че стана тупурдия.

И после видях автомат “Калашников”

пред очите си.

Извадиха ме, а сърбите ни предадоха на българите, защото още бяхме в неутралната територия... тези три километра.

Закараха ни в Калотина и оттам в ДС. 4-то районно до хотел “Хемус”. Бяхме на последния етаж горе, където, между другото, по-късно беше и другарят Тодор Живков. Той беше в килия №12, а аз в №13. Там изкарах 40 дни с много бой и разпити. Лейтенантът се опита по много начини да ме накара да си признавам. Лъжех, че сме се напили и легнали да спим на спокойствие скрити, за да не ни проверят. Накрая той ми извади обяснение от моя приятел, написано собственоръчно и подписано. В него той ме “хвърляше под влака” буквално. Казваше, че аз съм го агитирал месеци наред, промил съм му мозъка, едва ли не насила съм го накарал да бягаме. Момчето е било изплашено. На делото нямах право на адвокат. Дадоха ми три години и половина, а на него - далеч по-малко. Излезе доста преди мен. Дори не дойде да ми даде една кутия с цигари след това и никога не се чухме повече.”

Така Маринов попада зад решетките. Освен всичко при трансферирането от ДС в Централния затвор му объркват документите и вместо оттам да го пратят в политическия лагер, го задържат за 9 месеца във второ наказателно отделение.

“Това е период, който колкото искам да си спомням, толкова и не искам. Да, дадоха ми шанс преди това да призная, че съм пропагандирал буржоазни идеи, че съм любител на Запада и съм правил глупости против нашата Народна република. Ако бях признал и помолил за извинение, щяха да ме накажат на две години дисцип, което е военен затвор и всъщност е само една година, а после си дослужваш и край. Аз обаче не можех да кажа нещо, в което не вярвам, и тук говорим пак за кураж. Нямах желанието да лъжа и да предавам себе си. 

Така на 19 години

попаднах в абсолютен кошмар.

С най-гадните рецидивисти. Тогава работех в цех, който правеше електрически ротори - с едни гумени чукове се набиваха едни метални секции. Имаше двама старшини от тези, за които разказваме вицове. Те ме бяха нарочили. Бях слабичък, тих, начинът ми на говорене е много литературен - нетипичен затворник. Те знаеха защо съм там, че съм цигулар, че съм обикалял света и съм бил в Америка. Това ги вбесяваше.

Единият от тях се заяждаше с мен непрестанно, аз пък, понеже съм малко устат, започнах да му отговарям с по една дума, индиректно, иронично. И това много разсмиваше затворниците около мен, които също се бъзикаха.

А старшината - тъпанар,

не може да разбере смешката.

И от яд ми каза веднъж: “Я що не почнеш да работиш. Я дай тук ръката. Дай секцията. Я да ти покажа как се работи...” Взима чука и върху пръстите ми. Ужасна болка. Смаза ги.

Другият старшина започна също: “Пръстчетата, Америка, а така... Я да видим как ще ходиш дотам с тия пръстчета.”

Тогава имаше и един рецидивист, от 12 години лежеше, който малко след това, когато от болка в пръстите почти припаднах, му стана кофти и се озъби на старшината. Заключиха го за три дни в изолационна и на мен пък ми стана много гадно.

Това бе една система, която не се описва. На тях не им беше важно да ми счупят пръстите, а да тормозят, да се чувстват силни.

За съжаление, ръцете ми бяха фини и години след това благодарение на тези травми получавах изтръпвания. Беше много страшно. Опитвах се да свиря и пръстите ми блокираха.

Но в затвора след девет месеца изведнъж ми казаха:

“Пардон,

объркахме ви”.

Преместиха ме в Бухово, “Кремиковци”. Работих в самия завод близо шест месеца, след което и вътре в затвора. Там колектива бяха затворници от телевизията, след големия скандал с Янчо Таков. Те бяха бивши светила. Оцениха ме като младо момче с акъл и артист. Приеха ме и ме направиха отговорник на киносалона и училището (за първи, втори и трети клас, предимно за циганите). Моята работа беше да чистя, да правя кафе на учителите и да работя в клуба, където бе радиоточката, и да правя новините за затворниците. Беше по-леко в сравнение с Централния.”

Излизайки от затвора на Маринов му връчват характеристика в 10 плика с три държавни печата, с които никъде няма да му дадат работа. Той обаче има мечта - да стане академичен актьор с диплома от ВИТИЗ каквото и да му струва това. И куражът го води напред.

Как опитите на Маринов да влезе във ВИТИЗ са осуетявани непрестанно, как Невена Коканова, Мария Карел, Георги Попов, Петко Петков и Крикор Азарян го превръщат в актьора, който е днес, и как продължава приключението му в Америка - четете в следващия брой на “168 часа”.

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ
Без такива "комплименти" на мъжа
Защо жените искат непознати любовници
3 причини, поради които умните жени предлагат да платят сметката
Извратената истина за това защо жените казват „да“ на секса, когато имат предвид „не“
Селин Дион проговори за болестта си след завръщането си в шоубизнеса

Напишете дума/думи за търсене