Ядрото на Земята изтича към мантията
24 часа онлайн | 12 Юли 2019 г. | 88 показвания | 0 коментара

Ядрото на Земята изтича към мантията. Причината за този процес остава загадка, но той тревожи учените.

Магнитното поле на Земята защитава и прави нашата планета обитаема, като спира високоенергийните частици идващи от космоса, включително от Слънцето. Източникът на това магнитно поле е ядрото в центъра на нашата планета, пишат в Theconversation Ханика Ризо, асистент в университета „Карлтън”, Дейвид Мърфи, преподавател по геонауки в Куинсландския технологичен университет и Денис Андро, професор в университета „Клермон” в Оверн.

Без магнитното поле космическата радиация би разрушила земната хидросфера и би превърнала Земята в място негодно за живот, допълва vesti.bg.

Групата изследователи публикува изследване, което разкрива, че през последните 2,5 милиарда години нагорещеното течно външно ядро на Земята изтича към по-горния слой на нашата планета, наречен мантия.

Учените са установили, че магмените скали на повърхността на Земята, образувани в този период, съдържат различно съотношение на комбинация от два изотопа на волфрама - волфрам-182 и волфрам-184.

Съдържанието на волфрам-182 в мантията е значително по-високо. И това е видимо в скалите, образувани на повърхността преди 4,3-2,7 млрд. години.

В по-нови скали обаче съотношението на волфрам-182 към волфрам-184 намалява.

Става въпрос за промяна в части на милион, а концентрацията на волфрам в скалите е десетки части на милиард. По-малко от пет лаборатории в света могат да направят този тип анализ.

Фактът, че промяната на съотношението на изотопите на волфрама е открита в скали, образувани от сравнително нови изригвания, показва, че течното ядро с температура от 5 000 градуса по Целзий е започнало да изтича в мантията. Това вероятно е станало преди около 2,5 милиарда години.

Изследователите обаче не са сигурни какво причинява изтичането. Според една от техните хипотези, това е може да е резултат от субдукцията – подпъхването на тектонските плочи една под друга, което вкарва кислород под земната кора. А увеличаването на концентрацията на кислород във външното ядро може да доведе до отделяне на волфрама и изтичането му в мантията.

Друга хипотеза предполага, че процесът на изтичане е причинен от постепенното втвърдяване на вътрешното ядро, което първоначално се е състояло изцяло от течен метал.

Остава неясно и дали изтичането на материя от външното ядро на планетата в мантията може да повлияе на функционирането на вътрешното ядро и в крайна сметка да окаже влияние върху магнитното поле на Земята.

Изследването дава насоки, които могат да се използват за проучване на взаимодействието между ядрото и мантията и промяната на вътрешната динамика на нашата планета, както и за разбиране на това как и кога е започнало да действа магнитното поле на Земята.

Здраве: ★★★★★ Любов: ★★★★
Късмет: ★★★★★★ Работа: ★★

1 от 6 човека с разбити сърца боледуват от рак и е по-малко вероятно да оцелеят пет години след появата на болестта. Това гласят новите международни изследвания на журнала на Американската асоциация за изследване на сърцето (Journal of American Heart Association).  Синдромът на разбито сърце, наричан още "такоцубо", се получава,

След като преди броени дни президентът на България – Румен Радев – награди с орден „За военна заслуга“ първа степен о. р. генерал-майор Александър Александров – легендарният български космонавт, сега ви предлагаме да си припомни постиженията на някои родни инженери, свързани с космонавтиката. Предлагаме ви откъс от книгата на Милена Димитрова –

Маникюрът на едната ръка може да изобразява цяла картина Неонови Неоновите цветове са основен тренд при дрехи и аксесоари тази година. Така че съвсем логично се появиха и при лаковете. Можете да боядисате всичките си нокти в един ярък тон, да съчетаете няколко контрастни нюанса или да направите светещи рисунки върху някаква пастелна основа.

Трима астронавти пристигнаха на Международната космическа ...