Масимилиано Фуксас: В сталинистката архитектура на София има елементи, които са изключителни
Виолина Христова, Рим | 07 Декември 2019 г. | 153 показвания | 0 коментара

Много харесвам българите - те са силен и несломим народ, посочва италианският архитект

Световноизвестният италиански архитект, който спечели конкурса за нова визия на пл. “Св. Неделя” в София, каза за “24 часа”, че ще махне колите, за да могат хората да се разхождат и гледат. Той представи българския си проект по време на среща в Националния римски музей. Заедно със съпругата си и архитектка Дориана роденият в Рим Фуксас е автор на емблематични проекти в цял свят.

- Какъв беше първият ви сблъсък с центъра на София?

- Той е “напластен”, в него присъстват много култури – мисля, че от втори век пр.Хр., предпоследните са от съветския период, от сталинистката архитектура. На мен ми се стори, че въпреки дефектите си тази сталинистка архитектура има и елементи, които са изключителни. Това е част от монументална архитектура, която е много интересна, като например седалището на Българската комунистическа партия.

- Коя е душата на проекта ви?

- Да премахна трафика от тази зона и да се даде възможност нещата да се видят такива, каквито са. Например да се види археологията, да се види присъствието на трите религии - източноправославна църква, синагога и джамия, които се намират там, и мисля, че са изключителни. 

- София е покрита със сняг няколко месеца. Как ще се види центърът, когато е покрит със сняг?

- Центърът няма да остане напълно покрит със сняг. Там ще бъдат и гъбите, които ще бъдат осветени. Даже напротив, през зимата има още повече нужда от светлина, отколкото през лятото. Така че гъбите ще носят светлина. Освен това те имат фотоволтаично покритие и затова разходите за светлина ще бъдат нулеви.

- Вие опознахте българите. Според вас проектът ви отразява ли по някакъв начин българската душа?

- Много харесвам българите. Те са много смел и силен народ, даже страшно силен, несломим, устоява винаги.

- Как ще синтезирате проекта си?

- Ходете пеша, разхождайте се и гледайте.

Масимилиано Фуксас, който ще проектира пл.

“Света Неделя”, обожава светлината

Масимилиано Фуксас е роден в Рим, живее в центъра на Рим и е дълбоко влюбен в Рим, където е студиото му. В корените на 75-годишния световноизвестен архитект се преплитат обаче няколко нации и религии.

Прадядото на

Фуксас е еврейски

търговец на сол,

който навремето емигрира от Германия в Литва. Заживява във Вилнюс, забогатява и мечтае да прати децата си в университет. По онова време в царска Русия евреите обаче не могат да учат в университет, затова праща сина си, т.е. дядото на Масимилиано, в Хайделберг, където се запознава с Елиза. Раждат се бащата на Масимилиано - Раймондас, и брат му Анатол Пиер. Дядото на Масимилиано – лекар, умира след експлозия на бомба. 

Останала вдовица, баба му забягва с децата си в Москва, където се омъжва повторно за Хари, директор на московските стоманолеярни. През 1918 г. Литва обявява независимост и така баба му Елиза се връща във Вилнюс. Хари обаче е доста авторитарен тип - иска от бащата на Масимилиано да учи за инженер. Баща му го намразва, затова решава да отиде в Рим и да учи медицина. Запознава се с майка му, италианска католичка с френски и австрийски корени, но и тук щастието не е задълго, защото са приети расистките закони.

Когато е едва на 6 г., Масимилиано Фуксас остава без баща. Затова майка му решава да се премести при баба му във Виена. Масимилиано отива да живее до Виена и

въпреки че е роден

в Рим, има все още

литовски паспорт

След време семейството пак се връща в Рим. Малкият Масимилиано е срамежлив, живее в сянката на майка си, която държи на правилата и дисциплината. Той е слабичък, крехък и се чувства самотен. Единственото, което го интересува, е да стане художник.

На 16 г. отива да работи при известния италиански художник Джорджо де Кирико, “защото си мислех, че ако бъда в ателието на един голям артист, това щеше да ми помогне да стана по-добър”, признава Фуксас в интервю за в. “Република”.

Никога обаче не разбира дали неговият маестро е доволен от него. Масимилиано завършва художествен лицей и казва на майка си, че иска да стане художник. Тя го поглежда сериозно и коментира: “Вече виждам сянката на фалита зад гърба ти”.

Няколко дни след това обезкураженият син съобщава на майка си новото си решение - че ще запише архитектура. “Ето, така вече е по-добре”, отбелязва лаконично тя.

В Лондон от 60-те години на миналия век Масимилиано има късмета да открие творческия аспект на архитектурата.

Влюбва се в едно

датско момиче,

отива с него в

Копенхаген и

заработва в студиото

на Хенинг Ларсен,

а после и на Йорн Утсон, който проектира операта в Сидни. Масимилиано Фуксас обаче не се смята за последовател на този или онзи в архитектурата. “Без хаоса не се ражда нищо. Дисциплината и училището са добре дошли, но до определена степен. След това сте ти и океанът от страсти. Трябва да следваш потоците. Аз съм като сърф – изкачваш вълните, ако ги има”.

Масимилиано Фуксас завършва архитектура в римския университет “Сапиенца” през 1969 г. Две години преди това обаче вече е отворил и първото си архитектурно студио “Гранма” заедно с Ана Мария Сакони, първата си съпруга. Именно с това студио постига неочаквано и първия си международен успех, проектирайки спортен салон за малката община Палиано на юг от Рим – той е публикуван в авторитетно френско списание, и така напуска границите на Италия.

Проектираната от

Фуксас спортна

зала на Палиано

е “откъсната”

от земята и с

наклонена фасада

и нейната равновесна система изглежда на пръв поглед нестабилна. Тя се вмества перфектно в контекста на постмодерната архитектура. 

След успеха си Масимилиано участва в парижко изложение на проекти на млади архитекти, сред които са Жан Нувел, Рем Колхас. През 1988 г. слага край на сътрудничеството си със Сакони и година след това основава свое студио в Париж. През 1993 г. идва ред и на Виена, а през 2002 г. открива и студио във Франкфурт.

От 1994 до 1997 г., когато решава да се кандидатира за член на управителния съвет на Френския институт по архитектура, Фуксас е

член на комисиите

по урбанистика на

Берлин и Залцбург

През този период се занимава най-вече с проблеми на големите градски райони и се концентрира предимно върху реализирането на обществени проекти.

През 2000 г. Фуксас става директор на Архитектурното биенале на Венеция под надслов “По-малко естетика, повече етика”. Посвещава го на съвременния град и поставя в центъра на вниманието мегалополиса на XXI век.

Фуксас проектира търговските центрове на Армани в Ню Йорк, Токио, Хонконг и Милано. През 2008 г. печели конкурса за проектирането на новия терминал на летището в Шънджън (Китай). В момента

разполага с

архитектурни

студиа в Рим,

Париж и Шънджън

Фуксас е автор на много проекти в Италия и по света през годините. Последните му римски творения са новият конгресен център “Облакът” и футуристичната архитектура на последните етажи на сграда в центъра на столицата с името “Фенерът”.

Освен тях сред творбите му са и новият Панаир на Милано, седалището на “Ферари” в Маранело и др.

В чужбина творенията му присъстват в Съединените щати, Австрия (Кулите близнаци във Виена), Холандия, Китай, Германия, Франция, където наскоро направи новия Национален архив в Париж

В етап на реализиране са негови проекти за метрото на Неапол, парк “Еден” в Салерно, небостъргачът на област Пиемонт в Торино, кула в Шънджън, културен център в Пекин, сграда в Мантуа, курорт в Сардиния, реструктуриране на търговски център в Бевърли Хилс. Студиото на Фуксас е концентрирано и по работата му за квартал в Княжество Монако, конгресен център в Йерусалим, летището в Геленджик, Русия.

Мастодонтски проект Фуксас има и в Дубай – Dubai Global Connect. Това е

проект за търговско

градче, връзка

между Китай и Африка

То ще бъде разположено върху серия от павилиони, ще има и зелени пространства, офиси, надземна улица, аудиториуми, музей и др. Цялата структура ще струва 1,5 млрд. евро. 

И все пак, ако някои имена и стилове присъстват във вдъхновенията на Фуксас, това са например американците Луис Кан и Франк Лойд Райт, швейцарско-френският архитект Льо Корбюзие, от когото се учи на пластичност и скулптурност, а от французина Жан Пруве се научава на работа по детайлите. Обожава и италианеца Джо Понти и неговата способност да прави с еднаква лекота от дизайн на лъжица до архитектура на град.

Фуксас не смята пространството за най-важното в архитектурата. Водещият елемент за него е светлината.

“Не би съществувала

архитектура без

светлина, която да

подчертава обемите

и цветовете”

Фуксас е женен от 39 г. за сегашната си съпруга Дориана, негова бивша студентка, с която работи заедно. Двамата обитават от почти четвърт век огромно жилище на четвъртия и петия етаж в сграда от 40-те години на миналия век на река Тибър, до базиликата “Свети Петър”. Все едно, че градът е влязъл вътре – жилището има прозорци навсякъде, заобиколено е и от тераси, включително и на горния етаж. Кастел Сант’Анджело отсреща почти “нахлува” в дома им.

“Масимилиано

обича диваните,

а аз ги мразя

Ако има един неудобен стол или табуретка, аз я предпочитам. Може би ме е страх от удобствата”, казва в интервю за в. “Кориере дела сера” Дориана Мандрели Фуксас.

“Обичам да правя къщи, но по-малко да ги обитавам. Идеята за дом за мен съвпада с идеята за губене на време – обожавам града и разходките. Масимилиано би закусвал всеки ден вкъщи, а аз веднага щом се събудя, трябва да изляза. Дори когато бяха малки децата ни, стоплях бибероните им в бара под вкъщи”.

Хороскоп
Овен
Здраве: ★★★★★★ Любов: ★★★★
Късмет: ★★★★ Работа: ★★
ПОСЛЕДНО ОТ последно от 24 Часа

Всички тела на загиналите в авиокатастрофата, в която загина Коби Брайънт, вече са открити от разследващите и са предадени на съдебните лекари, съобщава телевизия Кей Ти Ел Ей, цитирана от БГНЕС. Властите все още не са обявили официално кои са 9-те загинали в катастрофата, но медиите в САЩ имат имената им: 41-годишната баскетболна легенда Коби

Нищо не знам. Мен да ме издирват? Никой не ме издирва, никой не ми се е обаждал. Това заяви пред БГНЕС Васил Божков, собственик на офисите, които са обект на проверки от страна на полицията и прокуратурата. Не знам какво се случва, добави Божков. Като разбера, може би ще коментирам. Нищо не знам в момента

"За съжаление, вчера Прокуратурата девалвира две важни за опазването на държавността понятия - "държавна измяна" и "нарушение на Конституцията", като ги употреби като медийна сензация в запитването си до КС, а в последствие ги мотивира със записи, в които всички внушения се самоопровергаха. Атаките срещу мен и семейството ми не са спирали

Сериозна битка се заформи за подписа на Единсон Кавани. ...
Най-добрият национал по бокс Даниел Асенов - Тайсъна ще ...
Денят ще започне със семейството ми и ще завърши с ...
Известният композитор и музикант Митко Щерев очаква трето ...
През 1918 г. подписваме Брест-Литовския договор ...
Мениджърът на "Манчестър Юнайтед" Оле Гунар Солскяер ...
Треньорът на "Болоня" Синиша Михайлович отново постъпи в ...
Подозрително мълчание на купона  Преслава и Глория с ...
Треньорът на "Ювентус" Маурицио Сари не бе никак доволен от ...
Наставникът на "Локомотив" (Сф) Радослав Здравков обяви, че ...
Ще има ли пари за стадиона на "Локомотив" (Пд), както за ...
Никой от ръководството на ЦСКА-София не е притискал ...
Големият певец Георги Христов ще посрещне рождения си ден ...
"Hе желаем да извръщаме глави от случващото се в държавата, ...
Треньорът на "Левски" Петър Хубчев лавира по въпроса ще има ...
Известният актьор Юлиан Вергов ще е първият гост на в ...