По жълтия паваж само със софийско жителство

Ремонт на паважа пред народното събрание.

С първия си указ президентът д-р Желю Желев
     отмени социалистическото крепостничеството

Жълтите павета са един от символите на София. Те вдъхновяват политици и поети и преди, и след 1944 г.

Първи в новата ни история ги вкара като политическа метафора Георги Димитров, титулуван от комунистическата пропаганда като “вожд и учител на българския народ”.

В политическия си доклад пред Петия конгрес на БКП, проведен в Народния театър през 1948 г., Димитров казва: “Пътят към комунизма, другари, не е равен и гладък като паважа пред Народното събрание.”

Другарите не разчетоха дълбокия подтекст на тези думи и 50 години по-късно, през 1997 г., щурмоваците на Народното събрание превърнаха метафората в оръжие - законодателният храм беше атакуван и с жълти павета.

През ХХI І век два пъти жълтите павета пропадаха и се изкорубваха. Първия път - през февруари 2000 г. ремонтът на жълтото ларго струваше на столичното кметство начело със Стефан Софиянски 850 хил. лева. Тогава той обвини за разместването на жълтите павета сибирския студ и оневени химикалите, с които почистваха снега.

Жълтите павета пред парламента са били свидетели на какви ли не протести.
Жълтите павета пред парламента са били свидетели на какви ли не протести.

Втория път паветата хлътнаха в земята на 13 януари тази година, и то точно пред президентството. Причината, казаха, бил счупен водопровод. Нито една партия не използва пропадането на паветата за политическа пропаганда.

Може би при ремонта през 2000 г., а може би и при други ремонти част от ембематичната софийска настилка стигна чак до Долни Богров. И сега там има дворове, градини и дори фасади, покрити с жълтите тухлички.

Жълтата част

на София е извор

за вдъхновение

и за творците на мереното слово. Класика в жанра е стихотворението на Миряна Башева “Булевардът”, превърнато от Михаил Белчев в неостаряващ хит. Още в първия куплет поетесата казва:

Под дебели подметки

и проза

дреме есенно

жълт тротоар.

На разсъмване

всичко е розово -

за петнайсет минути

макар.

Тогава есенно жълт беше не само тротоарът, но и самият булевард “Руски” чак до Орлов мост. В началото на 80-те години при един ремонт жълтите павета са изринати за една нощ и булевардът е покрит с асфалт, както е и до днес.

Всичко става толкова бързо и неочаквано, че софиянци нямат време да реагират и да се вдигнат в защита на жълтите павета. Макар че и да се бяха вдигнали, кой щеше да ги чуе.

Така частта в София, покрита с жълти павета, остана само за Властта - от президентството и Министерския съвет до Народното събрание.

Толкова! Народът да ходи по асфалта и по гранитените паважи.

В стихотворението си “Цирк” поетесата Румяна Симова казва:

Над триста коня

скачат бясно,

затворени във

бляскава карета,

завиват (без мигач)

надясно,

по булеварда

с жълтите павета...

Българското кино също не пропусна да вкара жълтите павета във филмите си. Показва ги за първи път в “Това се случва на улицата”, после в “Следите остават”, “Точка първа”, “Любимец 13” и други.

Къща в софийско село, дворът на която е застлан с жълти павета.
Къща в софийско село, дворът на която е застлан с жълти павета.

Много символично е поведението на Молеца във филма на Явор Гърдев “Дзифт”. Героят на Захари Бахаров е лежал невинен около 20 години в пандиза. Влиза в него малко преди 1944 г. и излиза чак в началото на 60-те. Сигурно ви е впечатлило поведението на героя, който се опитва да изгризе дзифта, с който са слепени жълтите плочки на площада пред мавзолея на Георги Димитров. (Виж повече за Захари Бахаров на 32-а стр.)

Провинцията винаги е завиждала на столицата за жълтия й център. Още с появата им се пръква народната песен: “В София, бабам, в София, по жълтите павета да стъпвам...”

Но когато по времето на индустриализацията в България хора от цялата страна хукват към София, комунистическата власт издава постановление за “временно ограничение за получаване на софийско жителство”. Ситуацията беше

по-абсурдна,

отколкото

в “Параграф 22”

на Джоузеф Хелър.

Можеш да станеш софийски жител, ако имаш жилище, но не можеш да получиш жилище, ако нямаш софийско жителство. Същото важеше и за всички по-големи градове в България.

1. 8. 1990 г. Д-р Желю Желев току-що е избран за президент.
1. 8. 1990 г. Д-р Желю Желев току-що е избран за президент.

Жертва на това социалистическо крепостничество става изключителният поет Христо Банковски. Той е от Габрово, но иска да живее и работи в София. В онези години властта никак не се церемони с хората без софийско жителство.

Не оставя на мира и младия поет. Няколко пъти милиционери го качват на автобуса и по етапен ред го отпращат към родния град. Там той изчаква да мине известно време и пак се връща.

“Нали другарят Живков ни призова да бъдем повече сред народа! А най-много народ има в София. Защо ме гонят?” - говори иронично пред приятелите си Банковски.

Нелегално, като

всички

провинциалисти,

тръгнали да

покоряват столицата,

Христо Банковски се настанява в таванска стаичка на ул. “Чумерна” в двуетажна къща, скрита в дъното на градина.

За да се стигне до жилището му на тавана, се минава по стълби и тясна капандура. В малката стаичка има само желязно легло, голяма карта на света, окачена на стената, малка масичка с пишеща машина и един стол.

Стаята му гледа към вътрешен двор, ограден с високи тополи. При най-малкия полъх на вятъра листата шумят и Христо казвал, че се чувства като в корабна каюта над морски вълни. Тук поетът пишеше най-хубавите си изповеди.

“Ако до 36 години не стана член на СБП, ще се убия”, казва той на приятеля си Матей Шопкин. Приемат го в писателския съюз през през март 1976 г. Той вече е на 39 години и има издадени цели 5 стихосбирки.

Но на 22 май същата година е тялото му е намерено до дом №3 в почивната станция на СБЖ в Златни пясъци. Така и не се установява сам ли е скочил, или неволно е паднал през парапета.

И знаете ли защо първият указ на д-р Желю Желев, след като на 1 август 1990 г. стана президент, беше отмяната на софийското жителство? Защото също като Христо Банковски и хиляди други хора е унижаван заради желанието си да живее в столицата и да се развива като философ. Но той за разлика от поетичната душа на Банковски издържа.

Една ранна сутрин през април 1966 г. в квартирата на брат му Йордан идват двама милиционери. В стаята освен братя Желеви нощуват и Димитър Бочев, тогава студент по философия, и преводачът от Пазарджик Стоян Бакърджиев.

Желю няма

софийско жителство

и го водят в районното управление. Оттам привечер - в разпределителното отделение на МВР на Централна гара. Събира се пъстра компания от хора, заловени без софийско жителство от цяла България.

В 9 часа Желев и другите за Североизточна България са качени на влака. Той е настанен сам в специално купе, в съседното е милиционерът. Свалят го на Горна Оряховица и го закарват в разпределителното.

На другия ден, петък, в 10,30 часа го качват на влака за Варна и го свалят на шуменската гара. Въоръжен с автомат милиционер го конвоира до управлението на МВР в Шумен, където го затварят в килия и му дават чиния с чорба. Той първоначално отказва, но вечерта вече е толкова гладен, че я изяжда.

Остава в килията и в събота и неделя, защото го намяло началника на Окръжното управление на МВР, а само той можел да реши проблема.

В петък към 10 часа Желев започва да блъска по вратата. На дошлия дежурен милиционер казва, че иска веднага да го заведат при началника.

“Не може, защото не е завършила физическата подготовка - обяснява старшината. - Сега началникът играе волейбол с подчинените. Щом свършат, ще му докладвам.”

Към 11,30 ч. началникът приема Желев, оформят документите му и “по етапен ред” е изпратен за родното си село Веселиново.

Успява да измоли от началника да не бъде конвоиран с въоръжен милиционер, защото ще го е срам от хората...

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ
Цветница е! Бъдете здрави и пъстри!
5 необичайни причини, заради които не успявате да отслабнете
Зомбинг и бенчинг – наръчник на модерната връзка
Елинистическа философия - радетелка на личното щастие, а не на универсалната истина
8 ползи от рисуването за мозъка

Напишете дума/думи за търсене