Как поп фолкът се ражда сред килограми банкноти

Плакатът на спектакъла в МГТ "Зад канала"

Оригинален спектакъл на Неда Соколовска в МГТ  “Зад канала”

На спектакъла на МГТ “Зад канала“ “Поп фолк хроники: Бели птици и куршуми” е съдено да стане хит на сезона и да събира пълни салони.

Извинявам се, “салон” е грешка. Представлението се играе в клуба на театъра - тясно пространство зад касата, превърнато в бар или нощно заведение. Защото главните персонажи са мутрите от неотдавнашното ни минало, в годините непосредствено след изчезването на комунизма. А техният любим общ дом бяха баровете. Така зрителите, насядали около ресторантски дълги маси,

са на една ръка

разстояние от

сепаретата, в които

се веселят мутрите Който не знае, сега научава, че тези яки простовати момчета са плащали огромни суми на начеващите поп фолк певици и на продуценти, за да им пробият път в кариерата. Парите идват от контрабанда, кражби, проституция, наркотици.

Но парите не миришат, значи могат да сменят посоката си и да завъртят музикалната индустрия на масовата България. Актьорите на постановката показват защо чалгата не остава само нов музикален жанр, а придобива културологична тежест. Тя се превръща в парола на сбирките на многобройна група хора, служейки за разпознаване и забавление. Ритъмът ѝ е близък до сръбския фолк, призоваващ за бавен, тежкарски и демонстративен танц, харесван от тези момчета без лустро и самоконтрол, стремящи се към нулев път от желанието до действието.

Владимир Зомбори, Мак Маринов и Симеон Бончев живеят реалността на мутрите пред погледа на публиката. Техният танц е моно, танц за себе си, не за споделяне. Пият до безпаметност и срутване, задирят вяло момичетата в групата, защото са проверявали ласките им и отдавна не са им интересни, вадят пистолетите в безумно хвалене и показност и ръсят с килограми банкноти по хиляда лева.

Заслугата на режисьорката Неда Соколовска е в изработването на този специфичен стил на актьорско поведение. Изпълнителите не са свободни да добавят или загубват, да импровизират, защото

показват автентични

личности или - ако

не стигат дотам -

автентично

поведение,

което би станало лъжа след каквато и да е тяхна намеса. В тази посока е и присъствието на актрисите Весела Бабинова, Таня Пашанкова и Жени Александрова-Лечева в ролите на мутренските момичета, на Христина Караиванова в ролята на сервитьорка и участничка в оргиите. Съблазнителни и атрактивни, те сменят няколко пъти костюмите си на танцьорки и певици (автор на костюмите е Петя Стойкова) за удоволствие на биячите, пък и на зрителите от мъжки пол.

В програмата Соколовска подчертава: “Актьорите предават дословно спомените на емблематични за периода изпълнители, на анонимни свидетели и преки участници в най-скандалните му епизоди.” Предполагам, че тези лимити не тормозят актьорите и те ги представят с удоволствиие.

Член на групата е Емил Котев като шефа и продуцента. За да стигне до крайния сценарий, екипът е положил къртовски труд, но той е част от поетиката на този тип театър, в който документализмът е движещата енергия.

Признавам, че теми като безработните, бездомниците, сираците, абитуриентите и пр., които обикновено цитират за обекти на този тип театър, не са ми интересни и аз бих написал техните реплики, без да се срещам с тях. Но мутрите на постсоциалистическа България са любопитен обект и спектакълът на МГТ “Зад канала” ще натисне в скоро време нуждата да се играе пред по-многобройна публика в основния салон на театъра.

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ
4 стъпки до сбъдването на мечта
Ванга предсказва на Латинка Петрова, че ще срещне мъж без пукнат лев, сега двамата празнуват златна сватба
Малки неща, които ни пречат да отслабнем
Сашо Кадиев и годеницата му вдигат малка сватба - само с най-близките
Цветница е! Бъдете здрави и пъстри!

Напишете дума/думи за търсене