Кардиограма на любовните чувства в МГТ „Зад канала“

Плакат на спектакъла

Анастасия Събева режисира „Лято и дим“ от Тенеси Уилямс

Великолепно представление е направила Анастасия Събева в МГТ „Зад канала“. Колкото и да е полемично, в случая е истина твърдението, че има женска режисура. Събева е сътворила любовен роман от пиесата на Тенеси Уилямс и за всички нелогични от мъжка гледна точка реакции между Алма (Каталин Старейшинска) и Джон (Богдан Бухалов) тя разчита на неуморимото участие на Каталин.

Младата актриса присъства неизменно на сцената и може да се каже, че нейната Алма е централният персонаж на спектакъла. Темата на пиесата е чувственото израстване на Алма от неопитна девойка с липсващи или погрешни оценки на заобикалящата я реалност до зряла жена, преживяла със сърцето си победите и несъвършенствата на любовта.

Може да се каже, че тази тема е и типологична за проявите на любовните чувства. Също като на панорамен филм, докато Алма и Джон се срещат в поредната емоция, около тях на различни пространства на сцената се случва животът в малкото градче. Обвързани в скучно и безцветно семейство са бащата-проповедник на Алма (Пенко Господинов) и неадекватната му жена (Василена Атанасова) , абсолютно безполезни за дъщеря си. Момиченцето, ученичка по пеене на Алма и задъхана в признанията си, че я обича, ще стане красива девойка (Велина Георгиева) и безмилостно ще открадне мъжа на сърцето на Алма.

Ще се появява и изчезва, сякаш от шумен цигански катун, агресивната и безцеремонна мексиканска красавица Роза на Весела Бабинова, за да отмъква Джон. Сексуалните й набези измъчват Алма, но тя ще замълчи, защото е далеч по-фина, деликтна и благовъзпитана. До мига, когато тялото й не може повече да удържа жаждата си. И ще се нахвърли да целува Джон.

Повърхностен и разхайтен, Джон на Богдан Бухалов е другото забележително присъствие на сцената освен Каталин. Той моделира типология на младите мъже, обезпечени от бащите си и готови единствено да пият и да участват в еротична гоненица с поредната жена-флирт. Той равнодушно ще изслушва Каталин, която органично и с жар спори за правото на душата да участва в любовта. Бухалов не допуска театралничене, изкуственост, съумява целият да се вмъкне в живота на показваното общежитие. Любопитна роля прави Малин Кръстев в дрехи и поведение на възрастна жена, дошла сякаш от махалите с вдовици на Сицилия.

Силна е Весела Бабинова като мексиканката Роза, скандалжийка и нимфоманка, прелъстяваща Джон без да й пука, че той е в любовна сцена с друго момиче. Бащата на Роза се изпълнява от Иван Петрушинов, който по избухливост и готовност да стреля е достоен татко на Роза. Христо Пъдев и Георги Кацарски представят хора от обкръжението, фигури, на които режисьорката държи, за да се усети кръвта и ритъма на местния живот. „Лято и дим“ е избор на режисьорка, която вече има опит с представянето на ядрото на определена група хора.

На световната сцена тази пиеса на Тенеси Уилямс няма шумния успех на „Трамвай „Желание“ и „Котка върху горещ ламаринен покрив“ може би заради липсата на позитивна фигура, която би балансирала енергиите. Но е идеална за целите на Анастасия Събева. И Каталин много естествено и четливо показва нюансите във вълненията на Алма.

Тази постановка потвърждава портрета на МГТ като сцена на човешките чувства.

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ

Напишете дума/думи за търсене