Телескоп засече най-младата екзопланета
24 часа | 11 Август 2022 г. | 11 показвания | 0 коментара

Най-големият радиотелескоп в света е засякъл индикации за потенциално най-младата екзопланета досега. Намиращият се в Чили телескоп е открил планетата около звездата AS 209, която се намира на около 395 светлинни години от Земята, съобщава CNET.

Звездата е в зоната на съзвездието Змиеносец, като около нея обикаля газова екзопланета с маса приблизително колкото Юпитер. Самата звезда се оказва само на 1,6 млн. години, което значи, че екзопланетата е още по-млада.

Астрономите уточняват, че това са предварителни данни. Има голяма вероятност за грешка, но първоначалната информация е доста интересна и необичайна.

Първо, екзопланетата изглежда обгърната от "ореол" от газ и прах. Това затруднява наблюденията, но има и други индикации за наличието ѝ. Около AS 209 все още има планетарни дискове - пръстени с материя, за които се смята, че постепенно формират луни и планети. Този факт създава риск за грешка, тъй като радиотелескопът може да е засякъл различни ранни формирования, а не цяла екзопланета.

За разлика от предишни подобни открития, този път учените ще имат по-мощен помощник. Това е космическият телескоп "Джеймс Уеб", който скоро също ще наблюдава AS 209 и ще се опита да потвърди наличието на екзопланетата и възрастта на звездата.

Ако откритието се потвърди, това ще е от голяма полза за астрономията. Един от най-добрите начини да се научи повече за процеса на образуване на планети, е да се наблюдава докато той се случва. Наличието на подобна млада система е точно това, от което учените имат нужда.

В такъв случай екзопланетата около AS 209 ще е уникално изключение от познатите около 5000 подобни обекта досега. Тя се оказва много далеч от своята звезда - на близо 29 млрд. км. от нея. За сравнение, Земята е на около 151 млн. км. от Слънцето.

Първоначалните данни показват индикации, че екзопланетата е в началото на своя процес на образуване. Има доста информация, която "трябва да се декодира", за да може да се разбере как и защо се образуват планетите и техните атмосфери, споделят учените и това откритие може да помогне.

Здраве: ★★★★★★ Любов: ★★