Силна слънчева буря удря Земята в петък, може да смути сателити и GPS-и

Една от предишните коронални дупки на Слънцето. СНИМКА: НАСА

В бъдеще подобно явление има шанс да предизвика интернет апокалипсис

Масивна коронална дупка на повърхността на Слънцето отприщи ветрове към Земята със скорост от 2,9 млн. км/ч, съобщиха западни издания.

Това е втората подобна дупка за последните седмици, която се появява в звездата, а

размерите ѝ са 20 пъти колкото нашата планета

Ветровете от нея ще ни засегнат в петък, като са възможни смущения в спътници, електрическите мрежи и навигационните системи. Според учени явлението може да предизвика полярни сияния в части на света.

Короналните дупки са често срещано явление. Те са области с отворено магнитно поле, които се появяват в короната - външната атмосфера на Слънцето. Източници са на високоскоростен слънчев вятър, като се наблюдават предимно около полюсите.

Новата обаче е разположена на екватора на звездата.

“Формата на тази коронална дупка не е особено специална. Местоположението ѝ я прави много интересна.

Бих очаквал бърз вятър от нея да дойде на Земята около петък вечерта или

събота сутринта тази седмица”, казва физикът д-р Даниел Вершарен.

Снимки на НАСА показват тъмното петно с триъгълна форма, за което са характерни по-ниски плътност и температура.

Учени обясняват, че короналните дупки могат да се появят по всяко време на слънчевия цикъл - 11-годишната фаза на магнитното му поле, като по-често се наблюдават по време на намаляващ такъв. В момента Слънцето е в цикъл номер 25, който започна през 2019 г. и се очаква да продължи до 2030 г.

Слънчевата активност, освен причина за красивите полярни сияния, може да доведе и до някои щети по инфраструктурата Въпреки че не се очакват такива сега, от 2021 г. учените предупреждават, че силна слънчева буря може да предизвика “интернет апокалипсис”, като наруши работата на сателитите и радиосигналите.

Според Вершарен само бързият вятър от новата коронална дупка няма да предизвика силна

геомагнитна буря Такава може да настъпи при коронално изхвърляне на маса - огромни изригвания на плазма от короната на Слънцето. Според астрофизици вероятността през следващите 10 години за слънчева буря, способна да предизвика катастрофални смущения, е между 1,6 и 12%.

Първата дупка в Слънцето, забелязана на 23 март, е 30 пъти по-голяма от Земята и освободи слънчеви ветрове, които предизвикаха полярни сияния чак до Аризона.

Откриха масивна черна дупка с гигантска леща

Астрономи от Великобритания откриха огромна черна дупка с маса около 33 млрд. пъти по-голяма от Слънцето.

“Тя е на горната граница на това колко големи според нас могат да станат теоретично черните дупки, това е изключително откритие”, казва д-р Джеймс Найтингейл от Университета в Дърам. Учените ползвали суперкомпютри и изображения от “Хъбъл”, за да потвърдят размера ѝ. Ултрамасивните черни дупки са най-големите обекти във Вселената, с маса между 10 и 40 милиарда пъти по-голяма от тази на Слънцето.

Това е първата, открита чрез т.нар. гравитационна леща. Учените са взели на помощ близка галактика, като са я превърнали в гигантска лупа. Това разкрило и съществуването на черната дупка.

По думите на Найтингейл повечето от най-големите, които са открили, са активни, но гравитационното обективиране дава възможност за изучаване на неактивни черни дупки.

• Ключови думи:
ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ