Телескопът "Хеопс" се впуска в мисия за изследване на екзопланети
24 часа онлайн | 15 Декември 2019 г. | 52 показвания | 0 коментара

Броени дни делят телескопа "Хеопс" от началото на мисията му за изследване на планети извън Слънчевата система, съобщават Франс прес и сп. "Нейчър".

Европейската космическа агенция (ЕКА) се готви за изстрелването на първия по рода си телескоп не за търсене, а за детайлно изучаване на стотици от около 4000-те хиляди открити досега екзопланети.

Наречен "Хеопс" (CHEOPS - Characterising Exoplanet Satellite), 300-килограмовият апарат на стойност 50 милиона евро ще бъде изстрелян с ракета "Союз" от космодрума Куру във Френска Гвиана във вторник. Телескопът ще бъде позициониран на около 700 километра над Земята, като основният му инструмент ще бъде насочен към нощната страна на планетата, за да не пречи слънчевата светлина на гледката му към космоса, предава БТА.

Оборудван с една камера, "Хеопс" ще се взира в звездите, около които вече е известно, че орбитират екзопланети. Чрез транзитния метод астрономите ще се опитат да определят големината и да изследват атмосферите им, получавайки важна информация за формирането и еволюцията на разнообразни светове извън Слънчевата система.

По време на мисията си "Хеопс" ще изучава между 300 и 500 екзопланети.

Астрономите откриват първата екзопланета преди около три десетилетия с помощта на наземни телескопи. От тогава е даден старт на няколко мисии, чиято цел е да откриват повече нови светове, сред които на "пенсионирания" миналата година космически телескоп "Кеплер" и на изстреляния през април 2018 г. TESS (Transiting Exoplanet Survey Satellite).

"Хеопс" се явява първият космически телескоп, проектиран не да търси, а да изучава вече известни екзопланети. Сред обектите на наблюдението му ще бъдат разнообразни светове извън Слънчевата система - от мини-нептуни с размери близки до земните до ледени и газови гиганти, обяснява Дейвид Ерънрайх от университета на Женева, Швейцария.

"Откриването на екзопланети вече е норма. Трябва да преминем към нова ера, в която да започнем да ги характеризираме и да определяме свойствата им в детайл", казва астрономът Мат Грифин. Специалистът е част от екипа на бъдещ проект на ЕКА за изследването на светове отвъд пределите на Слънчевата система.

Здраве: ★★★★ Любов: ★★★★★★