Астрономи откриха гигантски петна по звездата Бетелгейзе
24 часа онлайн | 29 Юни 2020 г. | 97 показвания | 0 коментара

Астрономи откриха с помощта на наземни микровълнови телескопи, че повърхността на звездата Бетелгейзе е покрита с гигантски петна, съобщи ТАСС, цитирана от БТА.

"Бяхме изключително изненадани, че яркостта на Бетелгейзе намалява с 20% дори в субмилиметровия диапазон. Това предполага, че избледняването на тази звезда едва ли се дължи на факта, че огромен облак прах блокира нейната светлина. Яркостта на самата луминесценция се промени ", каза Стив Мейърс, астроном в Източноазиатската обсерватория на Хаваите (САЩ).

Подобно нещо, според специалистите може да се дължи на изстиване на повърхността на звездата с 200 градуса Келвин. Много по-вероятна според тях обаче е друга теория, към която насочват снимки направени през декември миналата година. Според тях 50 до 70 процента от Бетелгейзе е покрита с гигантски петна. Там магнитното поле избухва и забавя плазмения цикъл в недрата на звездата, което води до охлаждане на съответните места на нейната повърхност.

Бетелгейзе е една от най-големите и най-ярките звезди на небето в съзвездието Орион. Тя може лесно да се види с просто око поради малкото разстояние до Земята, както и огромните й размери и маса, надвишаващи Слънцето с 15-25 пъти. Ако Бетелгейзе беше в центъра на Слънчевата система, външните й слоеве щяха да достигнат приблизително до същите региони, където сега лежат орбитите на Марс или Юпитер.

Според съвременните оценки на астрономите, Бетелгейзе сега е в последния етап на звездна еволюция, който е на червения свръхгигант. Така учените наричат звездите, които почти напълно са изчерпали запасите си от водород, разширяват се драстично и започват да изхвърлят материала от външната си обвивка в открито пространство. Този процес води до създаване на огромни количества прах и образуването на ярки газови и прашни мъглявини.

Някои характеристики в колебанията на яркостта на Бетелгейзе показват, че тази звезда ще прекрати съществуването си през следващите няколко хиляди години. Тя ще се превърне в свръхнова, чието избухване ще бъде ясно видимо за наблюденията от Земята дори следобед. Това създава огромен интерес към съдбата на умиращия космически гигант, както сред астрономите, така и сред аматьорите.

В края на декември миналата година учените започнаха да забелязват, че Бетелгейзе започва да избледнява бързо. В началото на януари силата на нейната луминесценция намаля с около 63%, достигайки рекордно ниски стойности за последните 25 години.

Статия за наблюденията е публикувана в сп. "Астрофизикъл джърнъл летърс".

Здраве: ★★★★ Любов: ★★★★★★