Звезда внезапно изчезна от съседна галактика-джудже, стана черна дупка
24 часа онлайн | 30 Юни 2020 г. | 59 показвания | 0 коментара

Астрономи за пръв път станаха свидетели на изчезването на масивна звезда от една от съседните галактики-джудже, разположена в съзвездието Водолей, съобщи ТАСС.

Според учените звездата се е превърнала в черна дупка, уточняват от пресслужбата на Европейската южна обсерватория.

"Масивните звезди обикновено пораждат ярки експлозии на свръхнови в края на живота си, затова изчезването на тази звезда бе крайно необичайно събитие за нас. Ако тя направо се е превърнала в черна дупка, ние сме станали преки свидетели за пръв път на това как животът на гигантска звезда приключва по такъв начин", каза Андрю Алън, астрофизик от "Тринити колидж" в Дъблин, Ирландия.

Съществуват няколко вида свръхнови, чието поведение и типични свойства през последните десетилетия са изучени добре от астрофизиците, пише БТА. През последните години обаче учените започнаха да се съмняват дали добре разбират физическите принципи зад звездните експлозии. Съмненията им са свързани с откриването на умиращи стари звезди, които просто изчезват и на няколко необичайно ярки експлозии, надхвърлящи параметрите на теоретичните граници за яркост.

Алън и колегите му са открили още един потенциален пример на такава "провалена" свърхнова в галактиката джудже PHL 293B в съзвездието Водолей, на около 75 милиона светлинни години от Млечния път. В нея астрономите открили необичайно масивна звезда, чиято яркост е 2,5 милиона пъти по-голяма от тази на Слънцето.
През последните осем години данните сочат, че този гигант е в последните стадии на съществуването си, за което говорели периодичните колебания в яркостта на звездата, резките промени в спектъра на светлината й, свързани с мощни изригвания на повърхността.

През август миналата година рутинните наблюдения на PHL 293B показали, че тази звезда внезапно е изчезнала от небосклона, без да оставя следи от съществуването си. Затова учените проучили детайлно предишни снимки на галактиката с телескопа "Хъбъл" и с наземни телескопи и заснели мястото, където била звездата, с помощта на телескопа VLT в Чили.

Новите снимки потвърдили, че звездата е изчезнала, а не просто е сменила спектъра си. Анализът на старите снимки предполага два възможни сценария за случилото се.

Учените смятат, че на възраст около сто години, на повърхността на звездата започва поредица от мощни експлозии в продължение ан около десетина години. Според изследователите тя би могла да приключи до два начина. От една страна умиращата звезда би могла да създаде плътен облак, който да затъмнява лъченето й и тя да стане невидима от Земята. Другата възможност е звездата да е изчерпала запасите си от водород и хелий и направо да се е превърнала в черна дупка, пропускайки фазата свръхнова.

Алън и колегите му очакват в следващите няколко години да бъде направена проверка на тази хипотеза с помощта на новостроящия се гигантски телескоп E-ELT.

Здраве: ★★★ Любов: ★★★