Witkar - първата кола за споделено пътуване в Европа е от 1970 г.

Първите споделени проекти на електрически автомобили датират от 70-те години на миналия век. Програмата Witkar (бялата кола) е дръзкото предложение на Амстердам да намали броя на личните автомобили в града и е първата в Европа.

Споделеното електрическо пътуване, което изпреварва времето си с половин век, е измислено от Луд Шимелпенинк. Този изобретател, индустриален дизайнер и политик със сложно фамилно име е бил част от анархистки активисти, които популяризират т.нар. бели планове. Те се опитват да привлекат общественото внимание към необходимостта от алтернативни мерки за мобилност, за да се ограничи замърсяването, генерирано от частни превозни средства в големите градове.

Първият план е за бели велосипеди, разработен е от Шимелпенинк през 1965 г., който предлага безплатни велосипеди, но Общинския съвет в Амстертдам отхвърли предложението му. Отказът не спира активистите, които купили 50 колелета, боядисали ги в бяло и ги разпространили по улиците, за да могат хората да ги използват свободно. Днес Амстердам е велосипедната столица на света.

Популярността на Шимелпенинк нараства през февруари 1967 г., когато е избран за съветник в Амстердам. Той предлага белите велосипеди да са услуга, предлагана от Общинския съвет. Проектът е категорично отхвърлен при гласуването с довода, че велосипедът е нещо отпреди войната и колата е настоящето и бъдещето.
Шимелпенинк обаче не се отказва и той разработва план на белите автомобили - Witkarplan, като за първи път се предвижда да се предлага споделена услуга за електрически автомобили в центъра на града със специално за целта разработена кола.


Името Elektriese Munt-Oto е твърде бомбастично и скоро всички го знаят от Witkar. Бялата кола е футуристично превозно средство с триколела без волан, но с джойстик.

Първият прототип прави първото си пътуване на 24 май 1968 г. с изобретателя зад волана и друг съветник - Вим Кея. Шимелпенинк напуска общината през 1969 г., но остава верен на проекта. През 1972 г. услугата започва да работи експериментално с два автомобила и една зарядна станция, толкова разрешава общината, вместо предвидените 15. 

Каросерията на причудливата електрическа кола, приличаща на душ-кабина, е направена от фибростъкло. Серийният вариант на возилото е изменен и вече има 4 колела, нормален волан, ве седалки, проста конструкция и електрически задвижващ механизъм. Тежащият 452 кг. Witkar се задвижвал от 24-волтов електромотор, с който можел да вдигне максималните 30 км/ч.

Witkar можел да се наеме на една от петте станции в Амстердам, като се отваря с помощта на магнитен ключ. Пътуването е трябвало да започне и завърши в една от станциите за зареждане.

В крайна сметка услугата за наемане на електрическата кола достигнала 4570 регистрирани потребителя, пет станции и 25 превозни средства. Тези цифри обаче са далеч от поставената цел - мрежа от 25 станции и 125 превозни средства и 14 януари 1988 г. проектът е прекратен.

Това се случва и заради ограниченията, които предлага самият електромобил, предлагайки автономия от максимум 15 км. Батериите се изчерпвали едва след около половин час употреба и макар на теория презареждането на батерията трябвало да става само за 7 минути, реалността била друга.

Общо са сглобени 38 воткара, като един е прототипът, два екземпляра са от 1972 г. и останалите 35 са официално използвани в проекта.

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ

Напишете дума/думи за търсене