Динозаврите също са страдали от рак
24 часа онлайн | 04 Август 2020 г. | 72 показвания | 0 коментара

Когато за първи път се натъкват на фосили на рогат динозавър, наречен Центрозавър, в канадската провинция Албърта през 1989 г., учените забелязват лошо деформирана кост на крака. Специалистите решават, че става въпрос за зараснала фрактура. Ново изследване разкрива нещо съвсем различно. Малформацията се оказва проява на остеосарком - агресивен рак на костите, предаде Ройтерс, позовавайки се на публикация в сп. "Лансет онколъджи".

Откритието прави въпросния Центрозавър, живял преди 76 милиона години, първия известен пример за динозавър, засегнат от злокачествен тумор, предава БТА.

С дължина около шест метра, рогатият Центрозавър е бил растителнояден динозавър от периода креда.

Възлестият тумор с големината на ябълка е открит във фибулата - кост в задния крайник, отбелязва палеонтологът Дейвид Еванс от Кралския музей на Онтарио в Торонто.

"Този екземпляр вероятно е бил слаб и куц заради рака преди смъртта си. Забележителната находка показва, че независимо колко големи или могъщи да са изглеждали някои динозаври, те са страдали от редица болести, които засягат съвременните хора и животни, в това число и рак. Макар да възприемаме динозаврите като митични зверове, те са били живи, дишащи създания, понасяли ужасяващи травми и болести", казва Еванс.

"Находката свидетелства за биологията на рака, който не е новост и вероятно се случва от незапомнени времена и е очаквано усложнение при всички животни", казва съавторът на изследването Марк Кроутър от университета "Макмастър" в Онтарио.

"Остеосаркомът обикновено се среща в бързо растящи кости, най-често при деца и млади хора. Вероятно динозаврите също са били изложени на риск поради скоростните си темпове на растеж", допълва Кроутър.

Изследователите са потвърдили, че става въпрос за тумор, а не за зараснала фрактура, както се е предполагало, чрез скенерни изображения с висока разделителна способност и микроскопско изследване.

Специалистите отбелязват, че ракът вероятно не е причинил гибелта на динозавъра, тъй като на мястото, където са открити вкаменелостите му, са намерени останки от стотици други центрозаври. Учените допускат, че древните създания са станали жертва на наводнение.

Здраве: ★★★★★ Любов: ★★★★