Планетата-джудже Церера е воден свят, под леда й има много сол

Изображението на планетата-джудже Церера като воден свят е предоставено от  Anton Ermakov, UC Berkeley, NASA/JPL

Планетата-джудже Церера е воден свят и под замръзналата й повърхност има резервоар със солена вода, съобщи Ройтерс.

От откриването й през 1801 г. между Марс и Юпитер, Церера е смятана първо за планета, след това за астероид, а сега за планета- джудже. Независимо от определението, винаги е интригувала специалистите. С диаметър от 950 км тя е най-големия обект в астероидния пояс. През 2015 г. до нея достигна американската сонда "Доун", припомня БТА.

Сондата "Доун" не предава данни от 2018 г., но специалистите продължават да изследват изпратените снимки и информация. Седем статии за Церера бяха публикувани едновременно в три специализирани списания - "Нейчър Астронъми", "Нейчър Джиосайънс" и "Нейчър Къмюникейшънс".

Новите данни насочват, че Церера е геоложки активна и там има криовулканизъм - вулканите й изхвърлят заледен материал. Те потвърдиха и наличието на резервоар със солена вода под повърхността, останал от огромен покрит океан, който постепенно е замръзнал.

"Това издига Церера до категорията "океански свят", но тя не означава, че океанът е глобален - каза планетоложката Каръл Реймънд от Технологичния институт на Калифорния, главен изследовател на мисията "Доун". - В случая с Церера знаем, че резервоарът е регионален, но не можем да кажем дали е глобален. Важното е, че има течност в голям мащаб".

Една от загадките на Церера е наличието на 130 светещи зони на повърхността. Повечето от тях се свързват с кратери от удар. През последния етап от работата си "Доун" прелетя само на 35 км от планетата-джудже, като се фокусира върху Окатор - един от кратерите на 20 милиона години.

Според авторите на едното от изследванията, ръководено от Каръл Реймънд, под него има огромен солен резервоар. Той е на около 40 км от повърхността.

В друга статия екипът на Мария Кристина де Санктис от италианския Национален институт по астрофизика твърди, че в най-голямата светеща зона на кратера Окатор има хидратиран натриев хлорид. Според италианските учени това насочва към вода в течно състояние под повърхността на планетата-джудже и тя е "океански свят" като някои луни на Сатурн и Юпитер.

"Материалът, открит върху Церера е изключително важен от астробиологична гледна точка, защото знаем, че тези минерали са от изключителна важност за появата на живота", заяви тя пред АФП.

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ
Тарантино се отказа да снима филма The Movie Critic - последен за кариерата му
Интересни факти за зодията ви
Йорданка Христова празнува 60 г. на сцената с концерт в Античния театър
Защо мъжете заспиват след оргазъм?
"Де е България?" – революционен финал от Миро и Маестрото в зала "Арена София"!

Напишете дума/думи за търсене