Планетата-джудже Церера е воден свят, под леда й има много сол
24 часа онлайн | 11 Август 2020 г. | 87 показвания | 0 коментара

Планетата-джудже Церера е воден свят и под замръзналата й повърхност има резервоар със солена вода, съобщи Ройтерс.

От откриването й през 1801 г. между Марс и Юпитер, Церера е смятана първо за планета, след това за астероид, а сега за планета- джудже. Независимо от определението, винаги е интригувала специалистите. С диаметър от 950 км тя е най-големия обект в астероидния пояс. През 2015 г. до нея достигна американската сонда "Доун", припомня БТА.

Сондата "Доун" не предава данни от 2018 г., но специалистите продължават да изследват изпратените снимки и информация. Седем статии за Церера бяха публикувани едновременно в три специализирани списания - "Нейчър Астронъми", "Нейчър Джиосайънс" и "Нейчър Къмюникейшънс".

Новите данни насочват, че Церера е геоложки активна и там има криовулканизъм - вулканите й изхвърлят заледен материал. Те потвърдиха и наличието на резервоар със солена вода под повърхността, останал от огромен покрит океан, който постепенно е замръзнал.

"Това издига Церера до категорията "океански свят", но тя не означава, че океанът е глобален - каза планетоложката Каръл Реймънд от Технологичния институт на Калифорния, главен изследовател на мисията "Доун". - В случая с Церера знаем, че резервоарът е регионален, но не можем да кажем дали е глобален. Важното е, че има течност в голям мащаб".

Една от загадките на Церера е наличието на 130 светещи зони на повърхността. Повечето от тях се свързват с кратери от удар. През последния етап от работата си "Доун" прелетя само на 35 км от планетата-джудже, като се фокусира върху Окатор - един от кратерите на 20 милиона години.

Според авторите на едното от изследванията, ръководено от Каръл Реймънд, под него има огромен солен резервоар. Той е на около 40 км от повърхността.

В друга статия екипът на Мария Кристина де Санктис от италианския Национален институт по астрофизика твърди, че в най-голямата светеща зона на кратера Окатор има хидратиран натриев хлорид. Според италианските учени това насочва към вода в течно състояние под повърхността на планетата-джудже и тя е "океански свят" като някои луни на Сатурн и Юпитер.

"Материалът, открит върху Церера е изключително важен от астробиологична гледна точка, защото знаем, че тези минерали са от изключителна важност за появата на живота", заяви тя пред АФП.

Здраве: ★★★★★ Любов: ★★★★