На Луната водата е повече, отколкото се мислеше досега
24 часа онлайн | 26 Октомври 2020 г. | 130 показвания | 0 коментара

Американски учени откриха нови доказателства за съществуване на вода на Луната под формата на молекули и лед в полярните райони и близо до тях, съобщиха световните информационни агенции.

Данните показват, че водата или се образува на Луната, или достига там от други източници, пишат авторите на две статии, публикувани в сп. "Нейчър Асторноми", съобщава БТА.

На Луната няма водни басейни, каквито са характерни за Земята, но тя е повече, отколкото мислеха специалистите досега. Водните молекули са в зрънца минерали на повърхността дори на осветената от Слънцето страна и в ледени участъци, които са постоянно на сянка.

Вода на Луната беше открита още преди 11 години в малки количества. Два екипа сега съобщават, че имат неоспорими данни - за водни молекули на повърхността и за възможност тя да е в ледени джобове в зоната на постоянна сянка, която е 40 000 кв. км.

Молекулярната вода е открита от екипа на Кейси Хонибол ат космическия център "Годард" на НАСА. Докато при предишните наблюдения има неяснота дали това е вода или сродният на водата хидроксил, сегашният метод на изследване дава категоричен резултат.

Единственият начин тези молекули да оцелеят на огряната от Слънцето страна, където са наблюдавани, е те да са в минерални зърна, които ги предпазват от околната среда. Молекулите са на разстояние и не взаимодействат, така че да образуват лед или течна вода.

Второто изследване се фокусира върху така наречените студени трапове - райони, които са в постоянна тъмнина с температура под 163 градуса Целзий. При такъв студ замръзналата вода може да остане стабилна милиони години. Учените, ръководени от Пол Хейн от университета на Колорадо в Боулдър са използвали данни от американския апарат "Лунар рикънисънс орбитър". Те установяват огромно количество малки сенки, големи колкото монета или повече - повечето в полярните райони.

Изследването ни показва, че много преди неизвестни райони могат да крият воден лед" - каза Хейн. - Резултатите ни показват, че водата може да е много по-широко разпространена в полярните райони, отколкото се мислеше досега. Така тя ще е по-достъпна и ще се извлича и анализира по-лесно".

Водата е ценен ресурс за бъдещите мисии с хора на Луната, като ще се използва не само за пиене, но и за материал за гориво. НАСА планира завръщане на астронавти на Луната като подготовка за мисия до Марс. Наличие на вода на спътника ни би било много полезно за такива програми.

Здраве: ★★★★★ Любов: ★★