Откриха свръхактивни въглеводородни молекули в атмосферата на Титан
24 часа онлайн | 28 Октомври 2020 г. | 38 показвания | 0 коментара

Астрономи на НАСА откриха в атмосферата на сатурновата луна Титан молекулата циклопропенилиден (C3H2) - изключително нестабилен въглеводород, потенциално способен да се трансформира в по-сложни органични вещества, съобщи ТАСС.

"Титан е естествена лаборатория, в която могат да бъдат наблюдавани същите химични процеси като на Земята в ранните етапи от еволюцията на живота. Като част от мисията Dragonfly планираме да търсим молекули, по-дълги от циклопропенилиден, и затова е изключително важно да разберем какви сложни органични форми възникват в атмосферата на Титан, които впоследствие падат върху повърхността на тази луна на Сатурн", каза Мелиса Трейнър, астробиолог от НАСА.

Титан е най-голямата луна на Сатурн, която по размери, форма и маса прилича повече на скалистите планети на Слънчевата система, отколкото на други луни. Освен това Титан е много подобен на Земята по отношение на климата и геологията, предава БТА.

На Титан има дъждове и гръмотевични бури, има ерозия на почвата, море, реки и дори острови, а в дълбините има геоложки процеси, породени от гравитационните взаимодействия със Сатурн. Освен това там има сезони и метеорологични процеси, които са почти толкова сложни, колкото тези на Земята.

Въпреки всички тези прилики, Титан изобщо не е като Земята от химическа гледна точка. Дъждовните му капки са съставени от метан, а "пясъкът" и други форми на материята на повърхността са замразени въглеводороди. Учените предполагат, че ролята на мантията в недрата се играе не от разтопени скали, както на Земята, а от гигантски подземен океан от течна вода, чието съществуване стана ясно от направените измервания от сондата "Касини".

Експертите на НАСА и техните колеги от Великобритания и Китай, ръководени от Конор Никсън, астробиолог от космическия център "Годард" на НАСА разкриха друга необичайна характеристика на Титан, която потенциално увеличава шансовете за живот на повърхността му. Те направиха това откритие, наблюдавайки луната на Сатурн с микровълновия телескоп ALMA в Чили.

Този телескооп позволява на учените да "видят" дори най-студените газови молекули, включително онези органични вещества, които присъстват в гъстата атмосфера на Титан. Наблюденията им показаха, че молекулите, състоящи се от три въглеродни атома и два водородни атома, присъстват в атмосферата на луната на Сатурн.

Подобни молекули вече са откривани в космоса в големи облаци от газ и прах в новородени звезди, където се образуват нови планети. Циклопропенилиденът и подобни вещества, както предполагат учените, играят важна роля за образуването на по-сложни въглеводороди и други органични съединения, включително пиримидин и пиридин, както и други "градивни елементи" на живота.

Тяхното откриване според учените значително усложнява химията на атмосферата на Титан и говори за възможността за образуване на сложни ароматни въглеводороди, азотни основи и други съединения и нестабилни молекули. Намирането им, според представители на НАСА, ще бъде една от основните задачи на мисията Dragonfly, която ще бъде изпратена на Титан през 2027 г.

Здраве: ★★★★★ Любов: ★★