Култовите дънки “Райфъл” фалираха, отиват в историята

Оригиналният етикет на “Райфъл”
СНИМКИ: ИНСТАГРАМ НА “РАЙФЪЛ”

Италианската марка е основана преди 62 г. до Флоренция

Сигурно няма човек от поколението на петдесетгодишните българи, който навремето да не е носил култовите дънки “Райфъл”. През 80-те години на миналия век да се сдобиеш с чифт от прочутите дънки, беше истинско щастие.

Само след дни италианската марка от Барберино ди Муджело до Флоренция ще разпродаде на

търг за по 2-3 евро

последните си 70 000

дънкови продукта

Сред тях са не само панталони, а и ризи, анораци, пуловери. Така ще изчезнат завинаги и последните чифтове мастиленосини дънки, които белязаха поколенията от ерата на диско музиката не само на Запад, а и на Изток.

През октомври 2020 г. историческата фирма, която продаваше в комунистическия блок символа на “западащата” западна цивилизация, беше обявена за фалирала от съда на Флоренция. Тя изпитваше финансови проблеми отдавна, но в крайна сметка пандемията се оказа гилотината, която я обезглави.

Затова и Институтът за съдебни разпродажби ще организира през март пласмента на нови и непродадени продукти, събрани от 13 различни магазина в Италия. Всичко това ще стане във временен аутлет при спазването на епидемичните мерки, за да няма струпване на хора. 

Оригиналните дънки са от деним.
Оригиналните дънки са от деним.

Краят на историческата марка дънки е повод за много носталгия не само заради 62-те години история, които се крият зад гърба на “Райфъл”. Освен всичко друго дънките бяха и елементът, който присъства в спомените на хиляди младежи от бившите комунистически страни от времената, в които

на панталоните беше

позволено да прехвърлят

желязната завеса

“Райфъл”-ът беше красивият и безкрайно желан западен противовес на българските дънки “Рила”.

Историята на дънките “Райфъл” е свързана с името на техния създател Джулио Фратини от флорентинската община Кампи Бизенцио.

Той превежда на италиански език и за италианския манталитет американската мечта. Още през Втората световна война Джулио започва да изкупува на килограм старите и износени дрехи на американските войници. След това ги препродава в Прато до Флоренция. Съвсем случайно обаче Фратини се натъква на дънките и дънковите изделия, произвеждани в Грийнсбъро, щата Северна Каролина, от компанията Cone Mills. Навремето тя е основана от германски евреи, емигрирали в Съединените щати, които променят фамилното си име от Kahn на Cone, за да звучи по-американски.

Джулио надушва бизнес, затова вика брат си Фиоренцо и двамата заминават за Съединените щати. Сключват договор с фирмата от Грийнсбъро за внос в Италия на дънкови продукти и платове. През 1949 г. фамилията Фратини основава в Прато своята компания “Конфециони Фратини”. През 1958 г. компанията се мести в Барберино ди Муджело и променя името си на “Супер Райфъл”, а после и на “Райфъл”. То трябва да навява асоциации на пушки, на уестърн, на каубои и на Америка.

Още през 60-те години на миналия век дънките “Райфъл” жънат успех. 600 работници шият на смени във фабриката до Флоренция, за да смогнат на търсенето. Истинският бум обаче идва през 80-те години. Дънките се продават навсякъде. 

И Ерос Рамацоти носи ризи на марката.
И Ерос Рамацоти носи ризи на марката.

Класическите дънки са изключително удобни за работа, за свободно време, за дискотека. “Райфъл” стават много обичани и популярни не само в Италия, а и в Швейцария, Великобритания, Израел, Холандия. Там се продават още от 70-те години. После нахлуват и на пазарите в бившия съветски блок. Те се превръщат в икона, в култов продукт. За да отговори на търсенето, италианската марка открива дори магазини в бившия СССР.

През 1988 г. в

московския ГУМ продават

3 млн. чифта дънки

По “Райфъл” полудяват и в България, Полша, Чехословакия. През 90-те години продажбите в бившите соцстрани спадат, тъй като на пазарите на новите демокрации се настаняват и други западни марки. “Райфъл” по онова време произвежда продуктите си в Мароко и Узбекистан, а пуловерите си - в Гърция и Турция.

Компанията започва да купува лицензи и за нови марки от рода на “Калвин Клайн” , “Гес”, “Котън белт”, които изместват от щандовете оригиналните продукти на “Райфъл”. Марката от Барберино ди Муджело започва да изпитва финансови проблеми през 2000 година, разделят се и наследниците на двамата братя основатели Джулио и Фиоренцо Фратини. Техният основен бизнес става вече не производството на дънки, а бизнесът с хотели, недвижимо имущество, аутлети.

Наследниците на Фиоренцо - Корадо и Марчело, поставят началото на индустриален холдинг, който се снабдява с ексклузивните лицензи за изграждането и реставрирането на имоти. Богатството им достига 1,3 млрд. евро през 2008 г. Сред акционерите в групата фигурират и американски компании за

изграждането на аутлети

за висша мода

Така се раждат и аутлетите до Рим, Флоренция, Венеция. Новата групировка купува във Флоренция Палацо дела Герардеска, който се превръща в луксозен хотел, а в Будапеща - Dorottya Palace. Купуват също имение в тосканската община Болгери, както и луксозен курорт в Тоскана. 

Популярни бяха и ризите на марката.
Популярни бяха и ризите на марката.

Сандро и Кристина, които са наследниците на другия брат Джулио, поемат под контрола си “Райфъл”, но се лансират и на пазара на хотелски вериги. Новите управители на компанията за дънки се опитват да лъснат имиджа им, отваряйки магазини в аутлетите. Резултатите обаче са отрицателни, групата затъва все повече в дългове за милиони евро. Компанията се опитва да се преструктурира, привлича и нови капитали от чужбина, за да се лансира на пазара на спортно облекло, якета и панталони.

През 2017 г. в групата влиза и холдинг с швейцарско участие, начело застава и бивш мениджър на Guess - Италия, и Gas Jeans. През 2018 г. швейцарците вземат мажоритарния пакет акции. Въпреки всичко желаният ренесанс на дънките не настъпва. За сметка на това кризата на пазарите и пандемията се стоварват със страшна сила, подписвайки смъртния акт на дънките “Райфъл”. На 1 октомври 2020 г. те са обявени за фалирали.

Всичките събрани 70 хил. продукта на марката ще бъдат разпродадени на огромни части на едро, но ще има и продукти, които ще се продават на дребно. Освен тази разпродажба обаче ще последва и друг ликвидационен търг, чрез който ще се продадат мебелите, бюрата, компютрите на фирмата и дори мобилният телефон на нейния директор. Така започналата преди 62 години история на братята Джулио и Фиоренцо Фратини ще сложи точка на съществуването си.

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ
Кои мъже имат успех сред жените според Камасутра
Защо не бива да държим крема в банята
Без такива "комплименти" на мъжа
Защо жените искат непознати любовници
3 причини, поради които умните жени предлагат да платят сметката

Напишете дума/думи за търсене