Как руснаците не харесаха модела Lada-Porsche 2103 преди 45 години

През годините германската компания Porsche е помагала за разработването на голям брой модели на много марки. Известни са партньорствата с Opel, Audi, Renault, Seat или Mercedes и те не са необичайни, но много интересно е сътрудничеството с ВАЗ през 1976 г., когато е създаден уникален прототип Lada-Porsche 2103.

Собственикът на марката Lada, руският производител АвтоВАЗ, е основан десет години преди това, след като се подписва договор с Fiat за производство на лицензирана версия на техния модел 124.

Първият модел е ВАЗ 2101, известен като "Жигули", а през 1970 г. влиза в производството комби вариант ВАЗ 2102. Скоро моделът става най-продаваната кола в Съветския съюз и страните от "Източния блок" преди руснаците да пуснат на пазара следващия модел VAZ 2103.
Новият ВАЗ 2103 е създаден на базата на Fiat 124 Special, като на други пазари се продава като Lada 1200, 1300 и 1500.

Тогавашният директор на АвтоВАЗ Виктор Поляков подписва тригодишно споразумение за сътрудничество през 1975-а с Ернст Фурман, президент на Porsche, като АвтоВАЗ плаща половин милион германски марки на германска компания, за да помогне на Lada да разработи нов модел. От Porsche наричат прототипа VAZ-Porsche 2103, който е замислен като подобрена версия на модела 2103.

Конфигурацията на шасито и задно задвижване на Fiat и монтираният отпред двигател са запазени, но инженерите на Porsche добавиха редица подобрения на руско-германския прототип. Окачването е подобрено за по-добра стабилност при високи скорости и е монтирана по-добра изолация на купето. Добавен е и нов модерен кокпит с нов волан, вдъхновен от този от Porsche 928, и различни копчета за отопление и охлаждане.

Двигателят е преработен, за да работи и с нискооктанов бензин, а някои алуминиеви компоненти са добавени за спестяване на тегло, тъй като за разлика от оригиналния Fiat 124 Special, VAZ 2103 тежи 100 кг. повече. Визуално всички хромирани детайли са премахнати, а каросерията е получила нова по-модерна пластмасова предна решетка и брони. Под капака Porsche не направи подобрения: остава 1,4-литровият двигател с мощност 75 к.с., който е и най-мощният за модела.

Когато Porsche представили концепцията VAZ-Porsche 2103 на руснаците, предложили възможността за инсталиране и на собствен двигател, но било твърде късно. От АвтоВАЗ отхвърли проекта на германците, заради паралелно разработвания от руснаците ВАЗ 2106, който е завършен само няколко месеца по-късно.

Този единствен прототип на Ladа-Porsche сега се намира в частния гараж на бивш служител на Porsche. Но сътрудничеството между Porsche и Lada по разработването на превозни средства не спира дотук. Впоследствие германците помогат на руснаците да подобрят модела "Нива" и да разработят популярната "Самара".

Така собствениците на "Самара" можеха да се похвалят, че от Porsche са работили по разработката на колата. Германците помагат на АвтоВАЗ със специалната Lada Samara T3 Paris-Daka с 4x4 задвижване на Porsche от модела 959 и 3,6-литров боксер двигател от модела 911.

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ
4 стъпки до сбъдването на мечта
Ванга предсказва на Латинка Петрова, че ще срещне мъж без пукнат лев, сега двамата празнуват златна сватба
Малки неща, които ни пречат да отслабнем
Сашо Кадиев и годеницата му вдигат малка сватба - само с най-близките
Цветница е! Бъдете здрави и пъстри!

Напишете дума/думи за търсене