Тест на BMW M440i xDrive Гран Купе: Добре контролирана мощ

СНИМКИ: ГЕОРГИ ЛУКАНОВ

Какво се крие зад дългото име BMW Серия 4 Гран Купе M440i xDrive? Германците буквално наричат подобни коли като "спортно майсторство на дълги разстояния". С други думи тази М модификация е мощен автомобил за цялото семейство, чиято сило е намагистралата на пътя, а не на пистата. Второто поколение на гран купето на Серия 4 като философия съчетава най-доброто от седана от 3-а серия и класическото купе с две врати.

BMW Серия 4 Гран Купе се прави на една и съща платформа с 3-а серия, както и с 4-а серия във версии Coupe и Cabrio. Шасито обаче е тотално преработено от техническите умове в Мюнхен. За всеки модел има различни настройки за волана, амортисьорите, пружините и диференциала в зависимост от двигателя (с четири или шест цилиндъра) и задвижването (само задно или на четирите колела). Освен това в шасито комбинация от различни материали помага за намаляване на теглото, като същевременно увеличава твърдостта. А това е много важно за такава хибридна структура като гран купе, където вратите са без рамки, а петата врата се отваря нагоре като хечбек. Това означава, че тук балансът е насочен значително повече към динамиката, но от друга страна амортисьорите са много по-меки особено при комфортен избор на каране, отколкото в чистото купе.

В това се крие и най-голямата добавена стойност на Серия 4 Гран Купе: въпреки по-практичния си характер, той все пак успява да предложи необходимото удоволствие от шофирането, така добре познато от баварската компания.
Визуалното излъчване на гран купето с огромната бъбрековидна решетка привлича като магнит не само мен, но и 99 процента от тези, които я забележат. А тази кола няма как да не се забележи.

Задната част не е типично баварска. По-скоро ми прилича на някои от най-изящните спортни модели, нарусивани от италиански дизайнери. Дръжките на вратите са скрити. Не трябва да се подценява и това, че тестовата кола бе най-мощната и наточена версия M440i и разполага с големите охлаждащи отвори отпред.
BMW Серия 4 Гран Купе се предлага у нас с два варианта на 2,0-литровия 4-цилиндров бензинов турбодвигател във версиите 420i (184 к.с.) и 430i (245 к.с.), както и с 2,0-литров 4-цилиндров турбодизелов агрегат при модела 420d (190 к.с.).
В този тестови случай в ръцети ми бе най-мощният модел в гамата на BMW M440i xDrive Гран Купе. А именно с 3-литров 6-цилиндров редови бензинов двигател с двоен турбокомпресор с мощност 374 к.с. и 500 Нм. Тези показатели са достигнати и с помощта на 48-волтова мека хибридна технология с 11 коня, която помага за по-бързото ускорение и в същото време пести гориво (по време на теста разходът при смесено каране показа разход 8,3 л бензин на сто).

Колата, която е с 4х4, ускорява от място до 100 км/ч за 4,7 секунди. Освен това при превключване на спортен режим са необходими само 3 секунди, за да вдигнете от 80 до 160 км/ч, което прави изпреварването лесно като в компютърна игра. 8-степенната автоматична скоростна кутия пък сменя предавките бързо и плавно, като оставя избор да го направите и сами чрез лопатките зад волана. Просто е перфектно!
Но нека бъдем наясно. Тази кола не е състезателна за писта. Мощта определено е повече от доссатъчно, но контролирана, така че да се чувствате спокойно дори и при по-високи скорости, и по-рискови маневри.

Прави чудеса на магистралата. Тук баварецът изминава километрите с голяма лекота и без излишен страничен звук на борда. Особено, ако оставите режима на шофиране на "комфорт“ или пък "индивидуал". Режимът Sport е доста твърд за нашите магистрали и е по-подходящ за каране по обикновен път с повечко завои.
Освен това на магистралата можете да се възползвате от адаптивния круиз контрол, съчетан с асистент за шофиране в задръствания. Добра работа върши и помощното средство за поддържане на лентата, което държи колата в центъра почти без поклащане между линиите.

С дължина 4,78 метра, широчина 1,85 м и височина 1,44 м, новото гран купе е с 14,3 сантиметра по-дълго, с 2,7 см по-широко и с 5,3 см по-високо от своя предшественик. Освен това е по-широко за краката – 5 см отпред и 2,9 см отзад, благодарение на удълженото с 4,6 см междуосие. Отзад заради скосения покрив хора по-високи от 180 сантиметра трябва леко да се плъзнат на седалката, за да не си опират главите в тавана. Затова пък има достатъчно пространство за колената.
По отношение на обема на багажника, колата вече идва с 370 литра зад задната седалка, което е с около 39 литра повече от преди.

Преимуществата пред Серия 3, на която е базирано гран купето, са няколко. Возилото е по-аеродинамично, а монококът е по-устойчив на усукване. Всички версии на Гран Купе стъпват на по-твърдо окачване спрямо "тройките”, като по-спортната ориентация се подчертава от по-широката следа и по-дълго междуосие. Последното е гаранция за по-добра стабилност и привлекателен външен вид на тежащата 1,9 тона кола.

Ако двувратката на 4-а серия може да се определи като спортен автомобил, то 4-вратият модел Гран Купе е по-скоро семеен автомобил с 374 коня за разкош, който е прекрасен за управление.

Интериорът на BMW Серия 4 Гран Купе е удивителен. Вътре ви посрещат спортни седалки и спортен кожен волан. На таблото пред шофьора има 12,3-инчов дигитален дисплей с оборотомер, скоростомер и карта на навигацията. Най-важните показатели се прожектират отчетливо на предното стъкло.

На централната конзола е поставен 10,25-инчов сензорен екран, който по традиция е леко обърнат към водача. На централния тунел са позиционирани бутонът за стартиране на двигателя, селекторът на автоматичната трансмисия, въртящият се контролер, както и бутоните за различните режими на шофирането и за ръчната спирачка.

ДОСИЕ

3,0-литров 6-цилиндров бензинов двигател с двойно турбо

8-степенна спортна автоматична скоростна кутия Steptronic Sport

374 к.с. максимална мощност при 5500-6500 об/мин

500 Нм максимален въртящ момент при 1900-5000 об/мин

Ускорение от 0 до 100 км/ч за 5,7 секунди

8,3 л/100 км среден разход на бензин

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ

Напишете дума/думи за търсене