Мина Кайе - от “Господари на ефира” до дизайнер на костюмите в най-хубавите съвременни BG филми

С Адриана Гюзелева, с която са съдружнички в модния бизнес
СНИМКА: ЛИЧЕН АРХИВ

Винаги съм била на ръба на кича и малко екстравагантна, казва жената, която наричат кралица на авангардната мода

За нея Силвия Лулчева казва, че преди да я видиш, ще я чуеш. Мина Кайе е дизайнер на костюмите на едни от най-успешните български игрални филми и сериали - “Мисия Лондон”, “Възвишение”, “Голата истина за група “Жигули”, “Бягство”, “Маймуна”, “Под прикритие” и други. Отличавана е с няколко престижни награди, включително “Дизайнер на годината” за 2010-а. Наричат я кралицата на авангардната мода.

“Живея доста динамично и рядко си спомням какво съм правила вчера или онзи ден. Поради тази причина от много малка водя дневници. Имам два огромни тефтера, в които записвам всички срещи и ангажименти. При мен всичко е много регулирано и много бързо”, разказва дизайнерката.

Родена е в Габрово на 16 януари 1975 година. За себе си казва, че има години, но няма възраст. Баща ѝ е адвокат, сестра ѝ е адвокат, а майка ѝ внася в България машините IBM и е първият инженер, който работи на тях.

Първата ѝ голяма любов е танцът. Завършва държавно хореографско училище, където разбира, че да си различен, не е никак лесно. Преподавателите ѝ трудно успяват да си обяснят как една балерина може да ходи с бръсната къса прическа, да носи ренесансови ризи и да преправя дрехите на баба си.

Заради стила ѝ няколко пъти я заплашва изключване от училище

Мечтата ѝ е да бъде актриса, но никога не прекрачва театралната академия. До трети клас се подписва като з.а. (заслужила актриса) Мина Проданова, в пети клас решава, че вече е стигнала до титанични върхове и трябва да е н.а. (народна актриса). “Станах актриса под една или под друга форма и това, че работя зад камера или зад фотоапарата, изобщо не ме притеснява. Имам самочувствие, знам какво правя и знам, че го правя много добре”, казва Мина.

Мина Кайе с режисьора Виктор Божинов и Нади Цветкова на премиерата на “Голата истина за група “Жигули” 
СНИМКА: ЛИЧЕН АРХИВ
Мина Кайе с режисьора Виктор Божинов и Нади Цветкова на премиерата на “Голата истина за група “Жигули” СНИМКА: ЛИЧЕН АРХИВ

От малка има интерес към модата. Ходи с различни чорапи и носи ризите на баща си, отрязвайки единия ръкав за повече пънк и ню уейв във вида. Музиката, която слуша по това време, я кара да има изявен личен стил, който да демонстрира чрез дрехите, прическата, начина, по който общува и говори. “Винаги съм била на ръба на кича и леко екстравагантна. Интересното е, че на мен всичко ми стои добре. Както се казва, дори да си сложа пуйка на главата, пак ще ми отива”, смята тя.

Много хора казват за нея, че откъдето Мина мине, е на късмет. Не разбира обаче с какво може да е интересна на обществото. За разлика от всички, които я виждат като колоритна личност, тя смята, че не е и винаги ѝ е странно, когато я поканят за интервю. “Вероятно хората виждат нещо, което аз все още не съм открила у себе си. Знам, че това, което правя добре, е да вдъхновявам околните”, казва Кайе. Тя много деликатно успява да приземява хората на земята, а тези, които са се страхували от характера ѝ или не са я харесвали в началото, след това ѝ стават много близки. “Истината е, че аз съм много дисциплинирана и харесвам това у другите, особено когато се работи.” Вероятно заради това освен Мина ѝ казват и Елза от “Замръзналото кралство”.

Първата голяма драма в живота ѝ е, когато взема тежкото решение да напусне балет “Дива” на Зорница Петрова. “След един концерт скандалът беше непоносим и аз реших, че е време да си тръгна. Тогава разбрах какво е да отнемат от теб нещо, което толкова обичаш”, разказва стилистката. Танцовото изкуство ѝ липсва и до днес и още съжалява, че се е разделила с него по този груб и нелеп начин.

След като напуска балет “Дива”,

заминава за Азия с приятеля си,

на когото предлагат работа там. Пребиваването в Тайланд ѝ дава друга перспектива и различна гледна точка върху живота. Прибира се много по-богата и по-склонна да импровизира със себе си и с дрехите, с които се облича. Освен с нов стил се връща и с ново име. Вече не е Мина Проданова, а Мина Кайе.

Мина Кайе е част от второто издание за женския успех – “Жените - умен свят”, което събира в 200 луксозни страници историите и визията за бъдещето на 41 от най-успелите българки днес.
СНИМКА: АДРИАНА ГЮЗЕЛЕВА
Мина Кайе е част от второто издание за женския успех – “Жените - умен свят”, което събира в 200 луксозни страници историите и визията за бъдещето на 41 от най-успелите българки днес. СНИМКА: АДРИАНА ГЮЗЕЛЕВА

В един момент трябва да реши с какво ще се занимава в България. Близка приятелка ѝ казва, че започват ново предаване в Нова телевизия и имат нужда от човек, който да води рубриката “Време за култура”. В типичния си стил Мина пита: “Защо аз?”. Отговорът е, че разбира от изкуство и няма нужда да ѝ се обяснява кой кой е. Запознават я с Надежда Туник, правила дотогава културната рубрика, на която обаче ѝ предстои отпуск по майчинство и Мина ще я замества. Двете се срещат пред Сатиричния театър, а малко по-късно момичето ѝ разказва за първото си впечатление от нея: “Ох, Боже! Аз те чакам, ти идваш!

Горната част само на точки, долната е само в райета и квадрати

Това ли ще е новата ни репортерка?”.

Хората като цяло много съдят и дават оценка по външния вид – най-голямата грешка! “Влязох с нея на един репортаж, след това ме заведе в монтажната, показа ми как се монтира, както и целия технологичен процес. Оказа се, че предаването, за което ще работя, е с водещи Искра Ангелова и Николай Дойнов. Първият ми репортаж беше за годишнина на представлението “Секс, наркотици и рокендрол”, спомня си Мина Кайе. Шест месеца остава на работа в предаването, като по това време се запознават с Кремена Халваджиян, с която преди това само се споглеждат по коридорите на телевизията. Един ден тя спира младата репортерка с въпроса: “Я да видя с какво си облечена?” и остава впечатлена, защото Мина е с панталон и 67 поли отгоре, както сама се изразява.

Малко по-късно научава, че Халваджиян си търси асистенти и решава да влезе в тези води. Започва работа с нея, но

една случайна среща с режисьора Виктор Божинов ѝ отваря очите за голямото кино

“Снимахме първото предаване на “Господари на ефира”. Тогава гост-режисьори бяха Александър Косев и Виктор Божинов. По това време ходех с много дълга розово-синя раста на главата, обличах се по начина, по който се обличам и сега, с разликата, че бях малко по-крещяща. Тогава в обедната почивка дойде Вики Божинов и ме попита: Ти коя си?”

Като научава, че е стилистка и асистентка на Кремена, я качва в колата си и я води в Киноцентъра. По това време там репетират танца на весталките сред римския декор, построен за филма “Спартак”. “Седях, гледах и в един момент чух “Камера и начало”. След това се обърнах към Виктор и казах, че няма да се върна в “Господари на ефира” и искам да остана тук. Просто ми кажете какво да правя”, разказва Кайе.

Тогава не само се влюбва в киното завинаги, но и започва да работи в различни продукции като асистент.

“За да се получи един филм или сериал, той трябва да е успешен на хартия”, казва Мина Кайе. Но не само сценарият и диалозите се описват детайлно, а и героите, действията им, развитието на образите. “Ние рисуваме живота им и състоянията, през които преминават, чрез костюма. Всяко нещо трябва да е вярно и реално. Всичко останало винаги стои като фалшиво и на закачалка. Това е дълъг процес, по време на който се правят бордове, костюмни проби и още куп неща. Интересно е, занаятчийско е и е много работа, като цяло си е хамалогия”, обяснява художничката по костюмите.

Модели от новата колекция на Мина Кайе
СНИМКА: АДРИАНА ГЮЗЕЛЕВА
Модели от новата колекция на Мина Кайе СНИМКА: АДРИАНА ГЮЗЕЛЕВА

Тя има и собствена марка - Maria Queen Maria, която доста добре се позиционира в пространството на деконструктивната линия онлайн. Поради този факт Мина изпраща често дрехи и костюми за холивудски продукции, за които всъщност не знае къде ще бъдат използвани. Самите художници на костюми и стилисти купуват дрехи на нейния бранд, за да ги използват за снимки. “Никога не съм изневерявала на стила, който е авангарден, но и градски. Той е особен, не допада на всекиго. Използвам по-тежки материи, по-специфични. Моята марка няма цвят. Нейните цветове са черното и бялото. Акцентът е във формата, в обема и в цялата игра на конструкция”, разказва дизайнерката.

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ
5 необичайни причини, заради които не успявате да отслабнете
Зомбинг и бенчинг – наръчник на модерната връзка
Елинистическа философия - радетелка на личното щастие, а не на универсалната истина
8 ползи от рисуването за мозъка
Ретрограден Плутон - изкореняване на стари модели на поведение

Напишете дума/думи за търсене