Проф. Димо Зафиров: 45 000 дрона има у нас, летят към 10 000. Но трябват правила

Професор Димо Зафиров с дрона “Съчленено крило”, който е патентован. Той може да излита хоризонтално и вертикално. СНИМКА: КОЛЕКЦИЯ НА ПРОФ. ДИМО ЗАФИРОВ

Прогнозирам, че това десетилетие ще има превози на
хора с дрон в града

- Професор Зафиров, работна група, в която бяхте и вие, се трудеше върху наредба за дроновете още преди да има еврорегламент. От 2019 г. има европейски регламент, а какво се случва у нас с нормотворчеството за тези безпилотни летателни средства?

- Имаме регламент, имаме и заповед на министъра на транспорта за работна група, която да действа по този въпрос. Всеки месец се срещаме по един път за всичките регламенти за дроновете. 

- Какво се случи в България в последните 2-3 г.? Колко дрона има в страната, знае ли се?

- В България сигурно има продадени към 45 000 дрона, от тях десетина хиляди се ползват. 

- Какви действащи правила има за дроновете?

- Регламентите задължават от 26 януари следващата година да имаме пространства, в които да летят дронове, и ако други летателни апарати минават, им трябва разрешение.

- В зоните за дронове няма да могат да летят други машини, така ли?

- Не че не могат да летят, но трябва да си поискат разрешение. В тези пространства ще има правила, за да са дроновете защитени, а и пилотираните средства също. И това трябва да се задейства от 26 януари 2023 г. Може би ще има някаква отсрочка. Но с две думи - трябва да има възможности да се развиват дроновете. В момента

България е на

последно място в

ЕС по работата по

законодателството,

за да могат дронове

да се използват

в страната. Има някакви проблеми.

- Кои са?

- Които и да са, вече има заповед на сегашния министър (Христо Алексиев - б.а.) за работна група.

- Чак на сегашния министър ли, при регламент от 2019 г.? 

- Да, така че има ускорение на нещата. Първо трябва да започнем да определяме къде и как ще летят дронове и да дадем правилата на бизнеса. 

- За кои дронове говорим?

- Да започнем с куриерските, спешните пратки например могат само с тях да се правят, както и превози на медицински материали, на кръв, органи.  

- И трябва да има коридори за дронове ли?

- Наричат ги U Spaсe, безпилотни пространства. Ние трябва да ги осигурим, и дори от чужбина да идва дрон, той трябва да знае къде да пресече, къде да кацне. 

- Говорите за използването на дроновете от бизнеса ли?

- Точно така. Не може бизнесът да даде едни сериозни пари, без да знае какви ще са правилата на следващия ден. Трябва да ги има правилата и той да си направи сметка - искам това да правя, толкова ще ми струва. Примерно медицински доставки от болница до болница. В момента

има един

сертифициран дрон

в света, който може

да прави доставка

на медицински

материали

Той е сертифициран в САЩ, а работи в Берлин. Най-развита е тази дейност в Африка, никой не им пречи там, не ги глобява и когато дойде валежният период и никакъв транспорт не може да мине, пращат дрон, който взема пробите или доставя лекарствата. 1500 полета са направили. А този в Берлин  има 30 000 полета.  

- А кой ще управлява това движение на дроновете?

- То ще е повече, отколкото сега е трафикът във въздушното пространство. Казано е - дроновете трябва да са по-безопасни, отколкото въздушното движение. И това изисква много повече действия, оборудване.

- Държавното предприятие “Ръководство на въздушното движение” ли ще го управлява?

-  То управлява и ще продължи да управлява въздушното движение. Но сега имаме една комуникация пилот - ръководител полети, след това ще имаме компютър, спътник и някой, който наблюдава отстрани какво става. Това ще са хиляди дронове. В момента в България е страшен трафик на самолети заради войната, но е нищо в сравнение с това какво ще стане после, след като дроновете тръгнат и всеки един иска сигурна траектория, за да няма конфликти. 

- Някак ми се струва фантасмагорично в нашите условия.

- На моите студенти, които също ми твърдят това, им казвам, счупете си кутията, която имате в главата. Ние сме в Европейския съюз и всичко, което става там, ще стане и тук.

- Какво, като сме в ЕС, вие започнахте да работите преди регламента по наредба, ето че и до днес липсва. 

- И в ЕС не е станало още, в САЩ е по-напорист бизнесът и там стана. Ние по-бавничко вървим, но ще го решим и тук. Има светлина в тунела. Фирма от Украйна дойде в България, през август я регламентираха и направи фабрика за селскостопански дронове край Пловдив. Дойдоха си с пазара. От 20 до 23 октомври имаше “Интердрон експо”. Направихме форум, имаше пълна зала с 200 души, когато се представяха какви услуги се правят с дронове. 

Първите

експерименти

за U Spaсe бяха

направени

при Сливен,

летище “ Бършен”. При теста се маркира, чрез мобилните мрежи, че такива летателни апарати летят в това пространство и се вижда къде е този дрон. Нещата вървят напред, макар и не толкова бързо.

- В тази наредба какво ще се запише?

- Искаме да изработим механизъм с правила за дроновете, включително екология, шум, височина на полетите. Да вземем агродроновете. Има един регламент на ЕК, който казва, че въздушното пръскане от самолет и вертолет е забранено. И вече има глобени хора затова, че са пръскали с безпилотна машина. А тя е по-щадяща околната среда, отколкото пръскачка на трактор. С дрон може да се пръска с химикали, да се опрашва, други такива неща.

Дронът  може да

лети на 2-3 м

над растенията,

можеш да му кажеш на каква височина да се вдигне. Има много сериозни постижения колко хектара на ден може да обслужи. Всичко това трябва да го регламентираме. А техническите проблеми какво са дроновете, ги оставям настрана, те са решени. Какви дронове има, колко могат да носят, на колко време да летят, това е преодоляно. Но нещата, свързани с местни разпоредби, трябва да ги преодолеем, за да може бизнесът да работи. 

И отивам на това, което се посреща с недоверие - кога дронове ще возят хора в града. 

- Това вече наистина е фантастика, но все пак - кога?

- Аз казвам, че ще е това десетилетие в България. 

- Кога ще бъде готова тази наредба?

- Първо регламентите трябва да се внедрят. Вярно, че имат директно действие, но пише, че трябва да има и национални специфики. Направиха една наредба, която повече от година я пуснаха на обсъждане, но още не е пусната да действа. Тя има проблеми, но за да не спираме нещата, казваме - пускайте я, после ще ги оправяме.

Ето ви още една спирачка за агродроновете. Тъй като те са над 25 кг, за всеки полет се иска разрешение от “Гражданска въздухоплавателна администрация”.

- За кои дронове се иска разрешение?

- За тези, които са до 25 кг и летят в обсега на видимостта, тоест, като ги управляваш, ги виждаш, трябва да имаш сертификат за дистанционно управляващ пилот. 

- Ако управлявам дрон и имам сертификат за пилот, мога да го вдигам в зоната на видимост.

- Да, до 120 м и да го виждаш, това са  4-5 км. Оттам нататък трябва да поискаш разрешение. Има и още едно нещо, което никой в България не го е направил както трябва, казва се специфичен риск за изпълнение на тази дейност. За да го прецениш, трябва да имаш информация каква е населеността на района, в който ще летиш. Кой ще го каже за България опасно ли е, или не. Какъв е наземният риск и какъв е въздушният риск? Дронът колко сигурен е? Пилотът нищо, че има сертификат за  управление за зоната на видимостта на летателния апарат, трябва да има сериозен нальот, за да управлява в зона, в която не вижда дрона.

- Какъв ще е редът в такъв случай?

- Има чисто автономни дронове, правиш програмата му, пускаш го и не му се намесваш. В тези военни условия е много трудна борбата тях: откриване, идентификация и неутрализация.

- Така ли става сега с военните дронове?

- Да, така става. Дроновете са първите военни средства, които, за да ги унищожиш, ползваш много по-скъпи средства, отколкото те самите струват. 

- А кои са автоматични?

- Автоматични са тези, на които можеш в един момент да им кажеш, дотук беше ти, оттук нататък аз управлявам. И третите са дистанционно управляемите. Тях през цялото време трябва пилот да ги управлява.

 - Кога ще могат да се подредят правилата и да се направи организацията на движение на дроновете?

- 2025 г. е дадена като годината, в която се, че в Европа с дроновете ще се подредят. Определянето на U Space пространствата е задействано на европейско ниво. Въпросът е максимално бързо да се създадат условия и да се ползват от бизнеса. Питат ме моите курсисти - какво може да прави дронът, аз им отвръщам - питайте ме какво не прави. 

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ
Испания ще се оттегли от "Евровизия", ако Израел участва през 2026 г.
Тенис шампионът Иван май си хвана немско гадже
Различни планове за бъдещето развалили годежа на Нина Добрев и Шон Уайт
Деси Стоянова се завръща в bTV
Клаудия Шифър на 55 г. - играе табла по бански в Гърция, купи си футболен отбор

Напишете дума/думи за търсене