Щом светът загива, защо да раждаме деца, пита спектакъла "Дишай"

Елена Телбис и Бойко Кръстанов на сцената в постановката "Дишай"
Снимка: Лора Ставрева

Грехота ще е, ако отминем без внимание спектакъла "Дишай" на режисьора Марий Росен в "Сфумато". Не само заради предварителното знание, че тамошният афиш представя продуктите от строга селекция на Грети Младенова и Иван Добчев, неотклонно следващи идеята си за "Сфумато" като академия за следдипломна квалификация на българските актьори и режисьори.

И така, спектакълът на Марий Росен "Дишай" от британския автор Дънкан Макмилан преминава през номинациите за тъй наречената онлайн работилница на Малкия сезон ’2022 на "Сфумато" и вече се играе в афиша. 

Първата негова забележителност е, че на сцената липсва и най-дребното парче декор. На абсолютно голото пространство жена (Елена Телбис) и мъж (Бойко Кръстанов) се влюбват, заживяват заедно, планират бебе, разделят се, срещат се "на кафе", спорят, мечтаят и т.н. в гамата на обичайните междуполови проблеми. Понякога няколко светлинни кръга маркират част от пространството и толкова. Крайно интересно!

Но ако драгият зрител познава творчеството на Марий Росен, няма да се изненада. Привързаният към оригиналните идеи и експерименти режисьор постави пърформанси в зимната градина на Министерството на външните работи, в залата и в параклиса на Националната художествена академия, в изоставената сграда на бившия Музей на революционното дело в столицата. Сега дава живот на текста на Макмилан, отлично преведен от Радослав Петкашев, който не смачква нецензурните изрази и ги оставя, за да послужат в рисуването на двете действащи лица. И тук е втората забележителност на представлението.

Елена Телбис прави страхотна роля на млада жена, притисната от проблемите на околната среда на Земята, които е приела като лична съдба, опитваща се да хармонизира идеите си за опазване на чистотата на природата с вълненията на влюбена жена и бъдеща майка. Елена Телбис е агресивно емоционална, настъпателна срещу партньора си, безспирно коригираща и изискваща. Тя така безапелационно захлупва Бойко Кръстанов, че аз направих нещо, което не ми харесва да правя.

Обадих се на Марий Росен, за да го попитам дали е дал предварителни указания на актьора да остава колеблив, нерешителен, изпреварван в изхода на ситуациите. Дали този стил на игра не е защитен избор на Кръстанов, който е интелектуален тип актьор и може би не му харесва горещата емоционалност.

Режисьорът поясни, че този стил на игра стои в репликите и мислите на персонажа. Мъжът на Бойко Кръстанов се адаптира към защитата на засегнатата от човека жизнена среда, толкова пламенно доказвана от жена му, че дори двамата спорят дали е разумно да се правят деца, щом светът се е затичал към своя край. Жената на Телбис е толкова вътре в спора, че претърпява спонтанен аборт.

На пустата сцена двамата актьори стигат до най-атрактивни моменти на това модерно и заразяващо представление!

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ
Воайорството - добро ли е за секса?
Последният папа и краят на света
Меган Маркъл призна за проблеми в брака с Хари
Прилагането на две дози ваксина в една и съща ръка засилва имунния отговор
Зад кулисите с “Тайният оркестър”

Напишете дума/думи за търсене