Разприте в обществото ни надъхват представление в театър “Възраждане”

Сцена от представлението "При закрити врати"
Снимка: Театър "Възраждане"

Повлиян от безкрайните противопоставяния и взаимните отхвърляния в политическия ни живот, режисьорът Стоян Радев избира за гастрола си в театър “Възраждане” пиесата на Сартър “При закрити врати”.

Текстът - емблема на философията на френския екзистенциалист, не е сред широко разпознатите в българския театър. През 1991 г. талантливата Елена Цикова режисира тази пиеса в театър “София” с участието на Доротея Тончева и Бойка Велкова, но тази птичка не направи пролет и Сартър бързо бе забравен.

Стоян Радев (“Развратникът”, “Сирано дьо Бержерак”, “Ива е онлайн”, “Престъпления на сърцето”), който винаги има прецизен избор на пиеса, открива в текста на Сартър травматични отношения между тримата персонажи. Начинът, по който всеки от тях се приближава към другите двама, за да бъде отхвърлен с ненавист и неразбиране, впечатлява режисьора и той прехвърля мост от сюжета към актуалната ситуация в нашето политическо пространство.

На затворената като кутия сцена излизат последователно Йордан Ръсин, Мариана Жикич и Виттория Николова. Персонажът на Ръсин се изненадва, че не вижда врящи казани и от диалога му с авторитетния глас зад сцена разбираме, че тримата са попаднали в ада. Затворени извън дотогавашния им живот, те се опитват да установят някакви отношения помежду си. Инес (Мариана) се оказва лесбийка и директно се домогва да Естел (Виттория), която обаче надменно я отблъсква и се насочва към Жозеф (Ръсин). Той често поглежда към редакцията, където е работил, и коментира дали го помнят. Би предпочел не толкова богатата и нафукана Инес, но тя не се интересува от него. Така тримата се лутат в предпочитанията си, настроени за контакт, но отново и отново отблъсквани, за да докажат, че

“адът, това са

другите!”

Качеството на спектакъла се доказва и от елитното участие на тримата актьори. Те не са неутрални рупори на идеите на автора, както предлагат спектакли от историята на театъра. Режисьорът е извлякъл най-доброто от актьорските им характеристики и отново демонстрира добрата си работа с изпълнителите си. Мариана Жикич е по-интелигентната, интровертна, разсъдъчна. Виттория е еротично по-разпусната, съзнавайки силата си да омайва. В един момент от действието Стоян Радев иска да потопи отношенията между тримата в повече динамика и съблича Виттория по бельо. Красив пейзаж!

Изумен съм как малкото театърче “Възраждане”, единствено без собствен дом, заело етаж в Софийската градска библиотека, може да кани големи режисьори от първата лига. Тук гостува Лилия Абаджиева, преди нея е работила Диана Добрева, сега е Стоян Радев. Май отговорът е един – актьорите са на същото равнище.

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ
Испания ще се оттегли от "Евровизия", ако Израел участва през 2026 г.
Тенис шампионът Иван май си хвана немско гадже
Различни планове за бъдещето развалили годежа на Нина Добрев и Шон Уайт
Деси Стоянова се завръща в bTV
Клаудия Шифър на 55 г. - играе табла по бански в Гърция, купи си футболен отбор

Напишете дума/думи за търсене