В черната комедия "Графът" Диктаторът Аугусто Пиночет е 250-годишен вампир

Netflix пусна черната комедия “Графът” на чилийския режисьор Пабло Лараин. В нея диктаторът Аугусто Пиночет се е превърнал в 250-годишен вампир, който все още е жив, но вече е решил да умира.

Филмът е всъщност четвърти от трилогията на Лараин за Пиночет - “Тони Манеро”, “Пост мортем” и “Не”, но официално не се брои за част от нея. Чилиецът взема пример от японския писател Харуки Мураками, който към “Трилогията на плъха” (“Чуй как пее вятърът”, “Флипер” и “Преследване на дивата овца”) добави по-късно и “Танцувай, танцувай, танцувай”.

В “Тони Манеро” маниак, вманиачен по героя на Джон Траволта от “Треска в събота вечер”, вършее в чилийската столица Сантяго по времето на Пиночет “Пост мортем” описва живота и работата на помощник-патоанатом по време на военния преврат през 1973 г.

А по-жизнеутвърждаващият “Не” разказва за пиар експерт, който се занимава с рекламата на едноименната кампания през 1988 г., когато се решаваше въпросът за удължаване на президентските пълномощия на Пиночет, довела до края на 17-годишната му диктатура.

В “Графът” действието е пренесено в сферата на свръхестественото. Става ясно, че Пиночет всъщност 250-годишен вампир, чиято дейност може да се проследи чак до Стария ред (двата века преди Френската революция).

Той е жив и се крие в секретното си имение, но вече му се умира - тъжно му е как е преминал животът. Хайде, че го наричат убиец, е нормално, ама крадец защо? Излиза, че наистина е прибирал оттук-оттам, но той не е виновен. Шантажирали, не са му оставили възможност да избира, абе, той като цяло е жертва, а не палач.

Да, на всеки му се иска да остане в историята, но да останеш с нещо хубаво. Трябва да се оправят документите, но те са толкова объркани, че се налага да търсят професионална помощ. Затова в имението пристига маскирана като счетоводител монахинята Карменсита (в ролята - Паула Лухзингер) с тайно поръчение. Тя е посрещната от жената на диктатора Лусия Ириарт (Глория Мюнхмайер), личния му прислужник Фьодор Краснов и порасналите деца, които гледат само да докопат наследството.

Краснов е много любопитна фигура - фанатично верен на господаря си бивш белоемигрант, който е посветил живота си на измъчване и убийства на комунисти. Този “казак от водка и стомана”, както го наричат във филма, се разхожда с фрак и понякога с ушанка, е изигран блестящо от Алфредо Кастро, който е неизменно в главната роля на предните филми от трилогията за Пиночет - “Тони Манеро”, “Post Mortem” и “Не”.

В “Графът” има и френска следа - като млад бъдещият вампир под името Клод Пинош е служил в армията на Луи ХVI и дори след революцията краде отрязаната от гилотината глава на Мария Антоанета. Английският акцент е пък в съобщението на глас зад кадър, че британската кръв е най-вкусната, защото има привкус от Древен Рим.

По време на режисьорската си кариера Лараин неведнъж се занимава с исторически личности - “Неруда”, за чилийския поет Пабло Неруда, “Джаки”, за първата дама на САЩ Жаклин Кенеди, “Спенсър”, за живота на принцеса Даяна.

Но сега, за 50-ата годишнина от преврата на Пиночет режисьорът за първи път сменя симпатията с гняв. Ако предишните му биографични филми са пълни с нежни чувства, то “Графът”, където историческите личности са повече, отколкото се забелязва от пръв поглед, целият е изтъкан от разбираема омраза (и за това, каквото е извършил, но и защото практически не е понесъл никакво наказание) и с някакво съжаление, че гилотината вечно реже главите не на онези, които го заслужават.

Както изглежда, полученото преди десет години обяснение така и не е загубило актуалност - при Пиночет чилийците почти две десетилетия нямат възможност адекватно да изразяват същността си в творчество, затова сега търсят реванш. Затова и трилогията на Лараин беше кръстена “непреднамерена”.

Забавно съвпадение е, че филмът има същото име като една комедия на Чарли Чаплин - “Графът” (1916), но всъщност продължава традицията на друг - “Великият диктатор” (1940).

Той все едно разпъва Пиночет на кръст в различни направления - митологизира го, издига го в ранг на свръхестествен, осмива го, низвергва го до просто и до голяма степен елементарно старче, за което страхотно му помага Хайме Вадел. Той е един от най-разпознаваемите лица на чилийския кино и тв екран. Пътьом Лараин открива забавна рима и връзка вампиризъм - фашизъм (и в двата случая има фиксация върху кръв), така че накрая се е получил прекрасен коктейл от Уес Андерсън, Армандо Янучи и “Какво правим в сенките” на Тайка Уайтити. За тази смесица от остроумни идеи “Графът” взе награда за оригинален сценарий на кинофестивала във Венеция.

Като бонус е, че филмът на Лараин е един от най-красивите и стилни през годината. Страхотният оператор Едуард Лакмън, работил с Тод Хайнс, София Копола, Стивън Содърбърг, Вим Вендерс и Пол Шрьодер, снима как фигура с наметало прелита над нощно Сантяго и изтръгва човешки сърца, от които след това си прави смути. И за капак с фон музиката на Вивалди.

  • Ключови думи:
ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ
Испания ще се оттегли от "Евровизия", ако Израел участва през 2026 г.
Тенис шампионът Иван май си хвана немско гадже
Различни планове за бъдещето развалили годежа на Нина Добрев и Шон Уайт
Деси Стоянова се завръща в bTV
Клаудия Шифър на 55 г. - играе табла по бански в Гърция, купи си футболен отбор

Напишете дума/думи за търсене