Ученички на Младенова и Добчев в класиката на абсурдизма “Слугините” от Жьоне

Аделина Желязкова и Ели Кирил Колева в “Слугините”
СНИМКА: АЛЕКСАНДЪР ДОБРЕВ/ YALTA ART ROOM

В игровото пространство на независимата сцена Yalta Art тръгна представлението “Слугините” по емблематичния текст на френския абсурдист Жан Жьоне. В разпределението на режисьорката Кристина Беломорска двете слугини се изпълняват от Аделина Желязкова и Ели Кирил Колева (необичайното добавено име е, за да отличи младата актриса от колежката ѝ Ели Колева, която е в щата на “Армията”), а в ролята на тяхната господарка е Жана Рашева, популярна актриса от недържавния театър, сега в щата на театър “Възраждане”.

Много силно представление, заслужава да се говори за него в артсредите! Играта на Аделина и Ели е впечатляваща! Те се съобразяват с концепцията на Жьоне за разпределение не на характери с психология, а на роли метафори, които доказват неговото гледище за живота като игра, а не като живеене. Това е сложно гранично поведение и двете актриси изговарят масивите си от реплики в неутралитета на чувствата като студен коментар на вече случилото се със сръдни, упреци и подмазвания, докато го представят като игра сред декор от огледала в спалнята на господарката.

Крехката спойка на текста е анонимният донос на двете слугини срещу господаря, съпруга на отсъстващата господарка, след който той е арестуван. Но сега той е освободен под гаранция и телефонира у дома. Двете прислужнички се паникьосват, може би ще бъдат разобличени. Към играта на господарка и слугиня, повтарящи поведението на реалната господарка и преобличащи се в нейните дрехи от открит подвижен гардероб с две дузини рокли, се прибавят страховете, взаимните обвинения във фаворизация, леките еротични жестове. Двете актриси не допускат да се отклонят от студеното настроение на коментара, за да докажат, че животът не е нищо друго освен добросъвестна игра в роля. И тази роля предоставя в равна степен любов и омраза.

Наистина събитията от живота са непредвидими, често с обратен на очакванията ход, но човек е длъжен да не излиза от поетата роля. Каквото и да става. Дори с цената на смъртта, както се случва, след като едната слугиня приготвя чай с отрова за господарката, но в суматохата чашата изпива другата слугиня.

И трите актриси са ученички на Маргарита Младенова и Иван Добчев. Аделина участва в екипа на танцовия спектакъл “Деветте”, също в пространството на “Ялта”. Момичетата представят музите на Древна Елада, дъщери на Зевс и Мнемозина. Ели партнира на Владо Пенев в късометражния филм “17”, който се завъртя на фестивалите в Лондон, Калкута, Сегед. Кристина Беломорска печели “Икар 2023” за дебют със спектакъла “Морфин” по Булгаков. Завършва НАТФИЗ в класа на Добчев. Жана Рашева има “Аскеер” за поддържаща роля от “Къщата на гнева” във “Възраждане”, реж. Диана Добрева, и награда за същата роля в “Скупифест”, Скопие.

  • Ключови думи:
ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ
5 минути смях повдигат имунитета
Кога една връзка е безнадежден случай?
Тайните оръжия на доброто първо впечатление
Костов и неговите пристрастия извън страстта му към “24 часа”

Напишете дума/думи за търсене