Устойчивата мода дава нов живот на старите дрехи и пази околната среда

НЕВЕНА НИКОЛОВА

Все повече в световен мащаб се говори за устойчива мода. В същото време потребителите са буквално заливани от т.нар. бърза мода - евтини дрехи и аксесоари, с не много добро качество, произведени в огромни количества. Те обаче са огромен замърсител на околната среда. Затова се увеличават популярните личности, дизайнери и големи компании, които се опитват да налагат концепциите за устойчива мода и да я правят все по-популярна.

"Модата е манипулативна индустрия и всички ние сме подвластни консуматори. А когато артикулът е и много евтин, е изключително лесно да го купим, без значение дали наистина се нуждаем от него и дали изобщо някога ще влезе в употреба. Затова хората трябва да бъдат разумни в избора на покупки", казва дизайнерката Невена Николова. Преди няколко месеца по време на Международния икономически форум в Давос тя участва във форум за устойчивостта в модата заедно с представители на Европейския съюз, модния бизнес, инвеститори и учени. На тази среща бе взето решение да се създаде глобална платформа, чиято цел ще е да разглежда всеки проблем на модната индустрия и ще търси решение, в това число и за промени в законодателствата.

Невена Николова дава съвсем практични съвети на хората, които биха им помогнали да дадат своя принос в опазването на околната среда. Има решение за купищата дрехи, които вече не искаме да носим - може да послужат на друг, без значение дали ще бъдат подарени, или пуснати в някой от многобройните сайтове за продажба на облекла втора употреба. Негодните пък може да се дадат за рециклиране.

"Ако не купуваме полиестер, даваме сигнал на производителя, че този продукт вече не се търси. Производството на такива дрехи е много вредно, освен това изпускат микрочастици пластмаса. В крайна сметка това са облекла от петрол. Разбира се, крайностите не помагат на никого, така че, ако имате такива дрехи, носете ги, вместо да купувате нови или да създадете допълнително боклук, като ги изхвърлите", казва дизайнерката.

Много хора съхраняват огромни количества дрехи с някоя дупка, дръпната нишка, петънце и т.н., но ги пазят от сантиментална стойност или защото моделите много им харесват и не им се иска да се разделят с тях, въпреки че не ги носят. Вместо да събират прах, могат да бъдат поправени в някое квартално ателие. С интересна декорация или бродерия дефектът се покрива, а дрехата става още по-интересна. Така се дава и работа на шивачките.

За изработката на един чифт дънки отиват 3781 литра вода

За изработката само на един чифт дънки се изразходват 3781 литра вода - от производството на памука до доставката на продукта в магазина.

Всяка година модната индустрия използва 93 милиарда кубически метра вода. Това количество е достатъчно, за да покрие нуждите на пет милиона души. Близо 20% от световните отпадъчни води са в резултат от боядисването и обработването на тъкани.

Памукът, използван в модата, заема около 2,5% от общата площ на земеделските земи в света. А синтетичните материали като полиестер например изискват около 342 милиона барела петрол всяка година. От общото количество влакна, използвани за производството на облекло, 87% се изгарят или изхвърлят на сметища.

От човешка коса може да се плетат пуловери

Всяка година само в Европа подстриганата коса, която отива в боклука, е с тегло от около 72 милиона килограма - почти седем пъти по-тежка от Айфеловата кула. Унгарката София Колер, която живее в Амстердам, е намерила приложение на този отпадък - създаване на дрехи. Заедно със свои сътрудници тя събира подстригани коси от фризьорските салони в Нидерландия, след което ги обработват и превръщат във влакна. Чрез тази технология е изплетен и първият пуловер, чиято изработка е поверена на фабрика в Италия.

Интересен факт е, че косите могат да бъдат разпъвани и удължавани до 70 процента от първоначалните си размери, без да се скъсат, освен това съдържат количество кератин, подобно на това на вълната. София Колер разказва, че косата е биоразградим материал. За да се добива тази суровина, не се използва насилие, пък и така всеки човек, чиято подстригана коса се взема за преработка, допринася за по-устойчиво бъдеще. Добавя също, че използването на влакна от човешка коса ще намали употребата на тъкани от животински произход, както и търсенето на памук и на синтетични влакна. Освен в модата новият вид материал ще може да влезе и в интериорния дизайн.

Косите могат да послужат като подхранващи субстанции за наторяване на селскостопански терени, за поглъщане на влагата и ликвидиране на вредители. Кератинът, който се съдържа в косъма, може да послужи за средства за лечение на кожни проблеми. Найлонови чорапогащници и чорапи, в които се тъпче подстригана коса, пък могат да се използват за абсорбиране на петрол и масла при морски разливи. Това вече се е случвало по време на петролни разливи в Мексиканския залив и на остров Мавриций.

Крал Чарлз III награждава Стела Маккартни за принос в дизайна и устойчивата мода.

СНИМКИ:  ИНСТАГРАМ
Крал Чарлз III награждава Стела Маккартни за принос в дизайна и устойчивата мода. СНИМКИ: ИНСТАГРАМ
Крал Чарлз III с балтони на 40 години, няма нищо против дрехите му да са кърпени

Кейт Мидълтън, която винаги е следена под лупа от световните медии, още преди години започна да налага тенденцията да се появява пред камерите с един и същи тоалет на различни поводи. Преди това бе немислимо за популярна личност, особено за модна икона, за каквато е призната тя.

Анджелина Джоли
Анджелина Джоли
Анджелина Джоли създаде собствена марка за устойчива мода, която ще позволява на клиентите да подновяват дрехите си. "Ателие Джоли" вкарва в употреба вече създадени, но неизползвани тъкани, както и стари материали. Клиентите ще могат също да преработват овехтелите си дрехи или тоалети, които отдавна не носят, превръщайки ги в съвсем нови модели.

Дизайнерката Стела Маккартни е прочута със своята активна дейност за защита на животните. Тя не използва в колекциите си естествена кожа. В началото на тази година крал Чарлз Трети връчи най-високата степен на Ордена на Британската империя за принос в дизайна и устойчивата мода. На церемонията Стела Маккартни се появи с тъмносиня рокля от регенеративна вълна, съобразена с най-високите стандарти за опазване на околната среда и защита на животните. А аксесоарите бяха направени от веган материали.

Самият крал Чарлз III също е запален природозащитник. И това за пореден път пролича на неговата коронация. Той отказва да му се шият нови церемониални дрехи и използва стара коронационна мантия. Не бяха изработени и нови коронационни столове, на които той и съпругата му Камила седяха. За целта бяха използвани тези от коронацията на майка му през 1953 година, но бяха претапицирани.

"Аз съм от тези хора, които мразят да изхвърлят каквото и да било. Затова предпочитам дрехите да се поддържат, дори да се кърпят, вместо да се откажа от тях", казва Чарлз III в интервю за списание "Вог". Дълго време бе критикуван, че носи едни и същи балтони 40 години, но когато тенденцията за устойчива мода стана популярна, той се превърна в един от най-ярките представители.

В сайтове и фейсбук групи се продават и подаряват качествени маркови стоки втора ръка

Напоследък все по-голяма популярност трупат сайтове и фейсбук групи, в които хората продават маркови дрехи и аксесоари. В по-големия си процент тези артикули са с много високо качество, така че дори и използвани, те изглеждат безупречно. И тъй като е жалко тоалети, чанти, обувки и бижута, за които са давани стотици левове, да отидат в кофата за боклук, собствениците им си връщат част от инвестицията, пускайки ги в продажба. Така и самите продукти продължават да бъдат използвани.

Хората, които продават и купуват по този начин, са хиляди. За купувачите този вид търговия е изключително изгодна, защото за почти символична сума могат да си купят нещо на топ дизайнер, което иначе струва няколко пъти отгоре.

Предложенията са различни. И винаги са придружени с детайлни снимки, за да може продуктът да бъде разгледан максимално добре. Описани са размерът, марката, задължително се вписва, ако има дефект. В противен случай човекът, който продава артикула, ще бъде обявен за мошеник в коментарите под поста и трудно ще намери купувачи за следващите си продажби. Много често могат да се намерят и неща, които са с етикетите, т.е. изобщо не са носени. Това обикновено са продукти, които са купувани спонтанно, били са забравени в гардероба или не са върнати навреме в магазина или в сайта, от който са поръчани. Въпреки че са чисто нови, цената пак е по-ниска, но не толкова драстично като при използваните стоки.

Често се случва в тези групи някой да напише, че търси конкретна рокля, точно определен модел обувки или някакъв тоалет за специален повод. Почти мигновено започват да валят предложения.

Не са редки случаите, в които се подаряват дънки, блузи, обувки и т.н.

В инстаграм също доста активно вървят продажбите. В тази социална мрежа на стените си или в стори различни хора, включително и популярни личности, пускат снимки на различни вещи от гардероба си, с които са решили да се разделят. А цените се съобщават на лично съобщение при проявен интерес.

  • Ключови думи:
ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ
Лев Толстой: Щастието не зависи от външните неща, а от начина, по който го виждаме
Бейби бумър нокти. Какво представлява тази тенденция в маникюра?
Характеристики на 5-те вида лидери
Ефектът Ромео и Жулиета - отнася ли се за вас?
Лъчезар Чоткин е големият победител в Hell's Kitchen

Напишете дума/думи за търсене