Ван Йонджан,
в-к „Жънмин Жъбао“
Какво ще откриете когатодойдете в китайската провинция Съчуан в търсене на панди? Тук може да разгледате Националния парк на голямата панда, където ще видитекак тези очарователни същества си играят в естествената им среда.Освен това в изследователските бази ще придобиете представа за навиците на пандите и как те се развъждат.
Освен панди, Съчуан предлага възможности да се запознаете и с новооткрити растителни видове, разнообразни растения и животни и да се включите в природонаучни образователни занимания.
От началото на 2024 г. Съчуан стартира нови маршрути за екотуризъм, които свързват няколко важни места, включително изследователската база за развъждане на панди в Чънду, националните природни резерватиУолун и Ванлан, както и Националния парк на голямата панда, предлагайки на посетителите уникални изживявания.
В изследователската база за отглеждане на панди в Чънду идват много туристи.Често ще видите посетителите да четат внимателно тематичното табло в базата, за да научат за жизнените навици на пандите.
Националният парк на голямата панда е важна научноизследователска база за защита на тези животни.През последните години заснемането на диви панди в планината и идентифицирането на нови растителни видове в резервата Уолун събуждат любопитството на все повече туристи.
На големи екрани посетителите могат да гледат на живо кадри на диви панди, заснети от камерите за наблюдение в парка.С помощта на локална мрежа и предаване на ултракъси вълни, заедно с технологията за разпознаване на лицата на пандите, вече са налични изображения на диви панди в реално време, което значително помага за по-добър анализ на условията на оцеляването им.
С раница и трекинг щеки в ръка, лесничеят Луо Чунпин събира екипа си и излиза от овцефермата в резервата Ванлан и се насочва се към фиксирана пътека за наблюдение на панди.
Освен панди, резерватът Ванлан е дом и на 72 вида големи и средно големи бозайници и над 280 вида птици, много от които са защитени на национално ниво.
„През лятото посетителите обичат да снимат растения и животни, а през зимата идват, за да се насладят на снежните гледки и да научат как животните оцеляват в студа“, казва Луо.
Благодарение на различните усилия за опазване на пандите, ефектът на така наречените „чадърни видове“ е особено изявен.Този термин се отнася до това как защитата на определен вид животно със специфични нужди за местообитание, кактоголямата пандата, защитава и по-широката екосистема, облагодетелствайки много други видове животни.
Чрез опазване на пандите и техния хабитат, също така се защитават и над 10000 съпътстващи вида животни, такива като черната чипоносна маймуна, снежния леопард и китайския тис.
Неотдавна жена на име Лин дойде в Образователен център в резервата Ванлан.Тя се възхити от екологичната среда, мрежата за динамично наблюдение в планината Миншан и видеокадрите в реално време за наблюдение на дивите панди.„За първи път съм тук и научих толкова много“, казва тя.
В Националната постоянна база за вземане на проби г-жа Лин слуша аудиогида в слушалките: „Тук можем да придобием по-задълбочено разбиране за факторите на околната среда, състава на видовете, структурата на общността и биомасата от малките единици, които изграждат гората...“.
„Дори ако сте тук за първи път, с аудиогида и информационните табели може да сепридобиете доста знания за животните и растенията“, казва г-жа Лин.Тя участва в тематичния маршрут „Преглед на първичната гора“, проектиран от професионални институции и Бюрото за управление на живописния районВанлан Баймав окръг Пину, град Миенян. По този маршрут посетителите могат сами да провеждат редица изследвания.
С 16 различни маршрута и 18 образователни теми за природата, изживяването в парка става все по-привлекателно.Паркът е разделил своите образователни маршрути на четири типа, част от които са наблюдателни, а другите - изследователски, за дасе погрижат за посетителите от всички възрасти.
Посетителите не само могат да участват в екотуризма, но и да получат цялостниприродонаучни знания.„Създадохме алианс за природонаучно образование в Националния парк на голямата панда, както и две основни училища за природонаучно образование и 14 клона в окръзите Пину и Вънчуан. Над 1000 души са преминали обучение, а екипът от водачи вече включва 500 души“, казва Джан Лимин, служител в Администрацията на горите и пасищата на провинция Съчуан. Според Джан броят на участниците в програмите за природонаучно образование в района на Националния парк на голямата пандапрез миналата годинае надхвърлил 4,4 милиона души.
Летящите коли се превръщат в реалност
Джан Йендзюн,
в-к „Жънмин Жъбао“
На изложението за потребителска електроника през януари тази година в американския град Лас Вегас, „наземният самолетоносач“ - модулна летящакола, разработена от китайския производител на електрически превозни средства (EV) XPENG, направи своя първи международен дебют исе превърна в център на вниманието. Доставките ще започнат през следващата година.
Летящите коли, които притежават безкрайни възможности за бъдещ транспорт, постепенно се превръщат от мечта в реалност.Може би след 10 години те ще съкратят първоначалното време за пътуване от 1-2 часа до 10-20 минути и хората в градовете вече няма да попадат в задръствания.
Днес хората имат по-конкретно определение за летяща кола.В тесния смисъллетящатакола представлява двурежимно превозно средство, което може да се движи по земята и да лети във въздуха. В широкия смисъл летящите коли включват също и електрическите самолети с вертикално излитане и кацане (eVTOL) за масов транспорт.
През 2024 г. Китайското дружество на автомобилните инженери публикува първия доклад в Китай за изследване на летящитеколи - „Бяла книга за развитие на летящи коли 1.0“. В докладасе отбелязва, че развитието на интелигентнитеелектромобили през 21-ви век е поставило солидна промишлена основа за развитието на интелигентна електрическа авиация. Чрез интегрирането на интелигентни технологии и индустриални веригисе очаква летящите коли eVTOL, подобно на наземните коли, да станат популярно транспортно средство.
Гледайки напред, ерата на летящите коли бързо се превръща в реалност.Според китайската бяла книга за летящи автомобили, разработването на летящи автомобили ще премине през три етапа.
През първия етап, от 2025 г.нататък, летящите автомобили ще навлязат във фаза 1.0 на комерсиализация, по време на която товарните eVTOL ще бъдат пуснати в търговска експлоатация, докато пътническите eVTOL ще бъдат демонстрирани и приложени в специфични сценарии.
Вторият етап ще настъпи около 2035 г., когато летящите автомобили ще навлязат във фаза 2.0 на развитие, което ще доведе до по-интелигентни eVTOL.Тези самолети ще се произвеждат в голям мащаб и ще се превърнат в основен вид транспорт на ниска надморска височина.
През третия етап, около 2050 г., летящите автомобили ще навлязат във фаза 3.0, характеризираща се с масови приложения на летящи коли-амфибии, които могат да се движат по земята и във въздуха.Транспортът на ниска надморска височина и наземният транспорт ще бъдат дълбоко интегрирани, създавайки триизмерна интелигентна транспортна система.
Много страни по света ускоряват иновациите и използването на летящи коли.Има три основни подхода за развитие.
Първо, някои компании преминават от традиционна механична авиация към интелигентна електрическа авиация.Например компании като Joby Aviation в САЩ, европейският производител на самолети Airbus и китайски компании като AutoFlight и Aerofugia използват дизайнерския си опит и технологични предимства в традиционната авиация за разработването на летящи коли.
Второ, някои бизнеси се осмеляват да преминат отвъд интелигентните електромобили към интелигентната електрическа авиация.Около 85% от индустриалната верига на летящите коли е тясно свързана с интелигентните електромобили, което осигурява стабилна основа за технологиите на летящи коли.Например XPENG и китайският производител на автомобили GAC Group засилват усилията си за научни изследвания в областта на летящите коли на базата на опита си в интелигентната EV индустрия.
Трето, други предприятия преминават от многороторни дронове към интелигентна електрическа авиация.Многороторните дронове поставиха основата на технологията за контрол на полета в интелигентната електрическа авиация.Например китайският производител на дронове EHang Holdings Limited и други компании се насочват към летящи коли въз основа на ранния си опит с многороторни дронове.
Joby Aviation планира да комерсиализира eVTOL през 2025 г., очертавайки нова територия в градската въздушна мобилност.Airbus, надграждайки богатия си опит в традиционната авиация и силното глобално присъствие, инициира проекта CityAirbus NextGen.През 2024 г. Airbus представи своя напълно електрически прототип CityAirbus NextGen eVTOL и успешно проведе първия полет, което беше важна стъпка в прехода от традиционна авиация към интелигентна електрическа авиация.
Водещите световни технологии и промишлени възможности на Китай в електромобилите и многороторните дронове осигуряват здрава основа за разработване и производство на летящи коли. Например, китайският автомобилен производител Changan Automobile си партнира с производителя на дронове EHang, за да създаде иновативен подход – обединяване на технологии за автомобилни и многороторни дронове, осигурявайки нов импулс за развитието на летящи коли.
Транспортът на ниска надморска височина служи като основна платформа и сценарий за прилагане на такива нови технологии като нова енергия, изкуствен интелект, голяма датабаза и 5G комуникации.Той представлява стратегическа посока за развитието на икономиката на ниска надморска височина и ще промени глобалния пейзаж на икономическото развитие.
Безпилотните летателни апарати (БЛА) и летящите коли са основните видове транспорт за икономически дейности на ниска надморска височина.Точно както велосипедите, мотоциклетите и автомобилите са важни за наземната икономика, БЛА от потребителски клас, БЛА от промишлен клас и летящите коли от транспортен клас са еднакво важни в икономиката на ниска надземна височина.
Безпилотните летателни апарати (БЛА) играят водеща роля в икономиката на ниската надземна височина и преминаха от устройства за развлечение от потребителски клас към производствени инструменти от промишлен клас, използвани за дейности като инспекции на електропроводи и защита на селското и горското стопанство. Продължавайки напред, широкото приложение на летящите коли ще доведе до нова ера на триизмерен транспорт, създавайки пазар за трилиони долари.
(Джан Йендзюн е професор в Института по превозни средства и мобилност към университета Цинхуа)
Коментари (0)
Вашият коментар