Какво общо имат Джейн Фонда и Марчело Мастрояни с един архив в римските покрайнини? (Снимки)

Якопо Джелоне от шивашката работилница „Фарани“ показва едно от творенията в историческия й архив
СНИМКИ Виолина Христова

Вижте костюмите, които Пиеро Фарани уши на легендите в киното

До Виа дел Подере Чезаре, в западните покрайнини на Рим, може да стигнете само с навигатор. Ако не е надписът „Шивашка работилница „Фарани", отвън нищо друго не подсказва, че тук всъщност се съхранява едно истинско съкровище от платове и материи. Става въпрос за скъпоценните костюми, облекли героите от филми, от театрални и оперни спектакли, които са написали историята на италианската култура. Излезлите изпод ръцете на сръчни занаятчии и шивачи творения заемат площ от няколко хиляди кв.м. Те идват от историческото ателие „Фарани", което сега се намира в централния квартал „Трастевере" и където и днес майстори на шева и кройката творят за киното, телевизията и операта.

Якопо Джелоне, който от няколко години отговаря за ателието „Фарани", и дирижира работата на шивачи и кроячи, ни разхожда по подобие на гайд из неговия архив. Тук всичко е разделено по епохи и периоди. Общо 100 хиляди артикула – от костюми и рокли до кърпички, воали, престилки, шалчета, висят по закачалки или пък са затворени в рафтове и ракли. Зад всеки предмет се крие не само много часове труд, а и история. В този склад на практика се съхраняват творенията, родени благодарение на реализираната мечта на Пиеро Фарани. Това е магьосникът на шевовете и кройките, обличал най-големите имена на киното - от Марчело Мастрояни до Лаура Бети, Тото, Ричард Бъртън и Пазолини. Всяка нишка коприна, всяко копче, всяка бродерия разказва част от историята на модата, киното и италианската култура. Всеки от тези предмети е бил носен от персонаж във филм, превърнал се в мит. Сега тези дрехи висят „тихо" по хиляди закачалки, покрити с платнени кърпи, за да не се прашат. Достатъчно е малко въображение, за да накарате тези предмети да оживеят и да говорят.

Какъв е например онзи син фрак ? Същият, който беше носен от Марчело Мастрояни в „Интервю"на Фелини. А бялата рокля с пайети? С нея беше облечена балерина в телевизионното шоу „Канцонисима" през 60-те години. А онова дълго палто? Не беше ли носено от Градиска в „Амаркорд" на Федерико Фелини? Всички тези дрехи днес съставляват паметта на италианското кино и култура. Гледайки историческия архив на „Фарани", си представяте как се е вълнувала публиката, гледала навремето черно-белите кадри на телевизионните програми под звуците на Мина.

Зад всичко това всъщност стои, освен всички други, и един човек, който с помощта на игли и конци превръща мечтите в реалност. Пиеро Фарани пристига от Торино в Рим през годините на икономическия бум. Това е период на творческо и културно възраждане, който превръща италианската столица в Холивуд на река Тибър. Плътният тембър и разпознаваемият глас на Фарани не остават незабелязани от РАИ. Съдбата му обаче се променя заради срещата му с друг човек -с майстора на костюмите Данило Донати. Той го отвежда в шивашкото ателие "Анамоде", където Фарани бързо разбира, че платовете, бродериите и шевните машини ще станат второто му призвание.

След шест години работа през 1962 г. Пиеро открива своята собствена шивашка работилница на улица „Мацини" до РАИ. Първата му продукция е за „Хамлет" под режисурата на Франко Дзефирели и с костюми на Данило Донати. От този момент нататък името му става синоним на елегантност и изтънченост, а дрехите му – на дискретен, но неоспорим лукс.

Пиер Паоло Пазолини го кани за почти всичките си филми (с изключение на „Медея"). Следва и сътрудничество с Федерико Фелини, и по-специално за филмите „Казановa"и „Клоуните. Нова глава в историята на костюмите за киното написва и чрез филма „Барбарела" на Рожер Вадим с Джейн Фонда. Тези костюми се превръщат в икони на модата и все още се цитират в учебниците. И вълнената риза на Тото в „Птичища и птички" на Пазолини e изработена от Фарани, така както и средновековните дрехи на Роберто Бенини и Масимо Троизи в „Не ни остава нищо друго, освен да плачем"– те са още в съзнанието на всички.

С течение на времето шивашкото ателие „Фарани" променя посоката си. Когато италианското кино през 70-те години започва да губи от блясъка си, Фарани се обръща към операта и театъра. Днес ателието се ръководи от Луиджи Пиколо, избран от Фарани за негов духовен наследник. Човек на киното, влюбен още като момче в „8½"на Фелини, Пиколо вдъхва нов живот на ателието, като се фокусира върху историческите изследвания и съхранението на огромното наследство на работилницата.

Шивашкото ателие „Фарани" и днес облича едни от най-известните актьори от филмите на режисьори като София Копола, Тим Бъртън, Дейвид Линч ( „Дюн" от 1984 г.), Марко Белокио, Серджо Рубини и т.н.

Каква е съдбата на костюмите, след като филмът, за който са сътворени, свърши? Те се връщат в работилницата и могат да бъдат наемани впоследствие и за други творби или изложби. Наемът им в този случай е по-нисък от първоначалната цена. Много от американските продукции обаче предпочитат да купуват изработените за тях дрехи, защото смятат, че може да живеят още много години. По-голяма част от десетките часове работа за всеки костюм е ръчна. Тук личи и майсторството на италианския шивашки занаят. А и как иначе? Може ли да си представите близък план на средновековна или ренесансова дреха, на чиято якичка се вижда машинен шев?

Костюм на Данило Донати в „Клоуните“ (1970) на Фелини
Костюм на Данило Донати в „Клоуните“ (1970) на Фелини
Костюм, дело на Данило Донати, в „Казанова“ (1976) на Фелини, носен от Лаура Бети
Костюм, дело на Данило Донати, в „Казанова“ (1976) на Фелини, носен от Лаура Бети
Туника от „Цветето от хиляда и една нощ“ (1974) на Пиер Паоло Пазолини
Туника от „Цветето от хиляда и една нощ“ (1974) на Пиер Паоло Пазолини
Костюмът, носен от Джейн Фонда в „Барбарела“ (1968)
Костюмът, носен от Джейн Фонда в „Барбарела“ (1968)
Костюми на тореадори
Костюми на тореадори
  • Ключови думи:
ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ
Испания ще се оттегли от "Евровизия", ако Израел участва през 2026 г.
Тенис шампионът Иван май си хвана немско гадже
Различни планове за бъдещето развалили годежа на Нина Добрев и Шон Уайт
Деси Стоянова се завръща в bTV
Клаудия Шифър на 55 г. - играе табла по бански в Гърция, купи си футболен отбор

Напишете дума/думи за търсене