Последният папа и краят на света

СНИМКА: ГЕТИ

Илюстрирани пророчества, намерени през 1994 г. и приписвани на Нострадамус, сякаш рисуват смъртта на понтифика и Страшния съд

Векове наред човечеството е било запленено от пророчества, които предсказват драматични събития след кончината на папата в Рим, особено тези, свързани с края на света. Сред множеството мистични текстове, които предизвикват любопитство и спорове, предсказанието за "последния" папа заема централно място.

Но докато пророчеството на свети Малахия, което описва 112 папи, завършващи с "Петър Римлянина" и предполагаемия край на света, често се обсъжда, в наши дни друг, по-малко известен сборник от предсказания

привлича вниманието

на изследователите

– Vaticinia Nostradami, приписван на прочутия френски пророк Мишел дьо Нотърдам (1503 - 1556), по-известен като Нострадамус.

Пълното название на ръкописа е Vaticinia Michaelis Nostradami de Futuri Christi Vicarii ad Cesarem Filium  (Пророчествата на Мишел Нострадамус до своя син Сезар за бъдещите Христови викарии (папи – б.р.), както е разяснено от абат Йоаким). Той е версия на добре известната Vaticinia de Summis Pontificibus от XIII - XIV век и е открит през 1994 г. от италианските журналисти Енца Маса и Роберто Пиноти във фонд 307 на Виктор Емануил, съхраняван в Националната библиотека в Рим.

Състои се от 80 картини, всяка изобразяваща символични сцени – от папи и крале до апокалиптични събития. Смята се, че тези изпълнени с акварелни бои рисунки са създадени в края на ХVІ или началото на ХVІІ век, вероятно от последователи на Нострадамус, които са черпили вдъхновение от по-ранни пророчески текстове, като Vaticinia de Summis Pontificibus – средновековен ръкопис, описващ бъдещите папи.

Изображенията са изпълнени с алегории: лъвове, дракони, горящи градове и фигури в папски одежди, често придружени от загадъчни латински или италиански фрази.

Една от най-интригуващите теми в Vaticinia Nostradami е потенциалната препратка към последния папа и края на католическата църква. Всъщност няколко от изображенията изобразяват фигури в папски одежди, заобиколени от символи на разруха или съд. Например една от картините показва папа, стоящ сред пламъци, с разкъсана тиара – образ, който мнозина тълкуват като знак за падането на папството. Друга илюстрация изобразява лъв, разкъсващ папски герб, което предполага борба за власт или унищожаване на църковната институция.

Според някои автори (Чезаре Рамоти, Винсънт Бриджис) изображенията на Vaticinia всъщност показват

наследяването

при римските папи

За целта те съдържат символи – предмети, букви, животни, знамена, кръстове, свещи и т.н., които образуват фигури, подобни на римски цифри, или алюзии към фамилни имена. Например папа Пий X (Джузепе Сарто), е даден като понтифекс, възкачен на трона с чаршаф, държан от ангели на заден план. Папа Пий VII (Барнаба Киарамонти), който е бил пленник на французите по време на Наполеоновата епоха, е изобразен като понтифекс в мантия, с роза в едната ръка и заплашителен сърп в другата; буква Б, нарисувана на земята, и няколко планини, което намеква за името му.

Чезаре Рамоти тълкува някои фигури като алюзии към важни исторически факти от живота на папството и твърди, че има намеци за Френската революция, за конфликтите между Франция и Испания за контрол над Ватикана, за интервала между Първата и Втората световна война, където се появява гербът на папа Пий XI.

Според Енца Маса десетата плоча от кодекса (внушителен понтифекс, носещ пасторски жезъл с лика на Света Дева Мария, с пика зад него и на път да бъде атакуван от войник с ятаган в ръка) може да бъде алюзия за нападението от 13 май 1981 г., извършено от турчина Мехмет Али Агджа срещу Йоан Павел II, който всъщност носи на щита си "М" на Мария с личното мото на папата поляк "Totus Tuus" ("изцяло твое" - лат.).

Според тълкувателите тази сцена изобразява атентата на Али Агджа срещу папа Йоан Павел II.
Според тълкувателите тази сцена изобразява атентата на Али Агджа срещу папа Йоан Павел II.

Някои дори твърдят, че виждат намеци за други неотдавнашни събития, като Втория ватикански събор или войната в Босна (1994 - 1999 г.). А кулата, обхваната от пламъци с антропоморфен вид, се предполага, че е пророчество за атаката през 2001 г. срещу кулите близнаци в Ню Йорк.

Но

най-зловещо е

последното изображение,

което представлява бягството от укрепен град на първосвещеник с тъмна или черна кожа, заедно със своята свита, което е вероятна алюзия за кланетата на свещеници от много раси. Това изображение е хипотетично свързано с вече разкритата трета мистерия на Фатима и е подобно на видение, за което се твърди, че свети Пий X е имал, съобщено от Стивън Скинър в неговите "Пророчества за хилядолетието". През 1909 г., по време на аудиенция, папа Пий X внезапно изпада в състояние, много подобно на транс. Събуждайки се от това състояние, той казва, дълбоко разтревожен: "Това, което видях, е ужасно! Дали ще бъда аз или моят приемник? Видях папата да бяга от Ватикана, вървейки сред труповете на своите свещеници. Той ще се скрие някъде, инкогнито, и след кратка пауза ще умре от насилствена смърт."

Гравюра с изображение на Нострадамус от ХVIII век
Гравюра с изображение на Нострадамус от ХVIII век

Логично, тълкувателите на Vaticinia често свързват тези образи с пророчеството за "последния папа", подобно на "Петър Римлянина" от текста на Малахия. Въпреки това Vaticinia не посочва изрично име или брой папи, което прави връзката по-спекулативна. Вместо това страшните картини изглежда намекват за период на големи сътресения, в който папството ще се сблъска с безпрецедентни предизвикателства. Някои изследователи предполагат, че те могат да включват вътрешни разногласия във Ватикана, намаляващото влияние на католическата църква в модерния свят или дори външни катаклизми, като войни или природни бедствия.

Едно от най-забележителните изображения в Vaticinia показва фигура, подобна на папа, която държи книга, докато над нея се издига черен орел. Тълкувателите свързват това с появата на „черен папа" – термин, понякога използван за ръководителя на йезуитския орден, но в този контекст предполагаем метафоричен лидер, който ще управлява по време на криза. Тази идея резонира с някои съвременни конспиративни теории, които спекулират за йезуитски заговор във Ватикана, особено след избирането на папа Франциск - първия йезуитски папа.

Римските папи имат централна роля в книгите с пророчества.
Римските папи имат централна роля в книгите с пророчества.

Освен това Vaticinia Nostradami надхвърля темата за папството, за да изобрази по-широки апокалиптични сценарии. Много от илюстрациите показват сцени на разруха: горящи градове, наводнения и небесни знаци, като комети или тъмни слънца. Едно изображение, често цитирано в съвременните анализи, показва седем хълма – символ на Рим – погълнати от пламъци. Това също напомня за пророчеството на Малахия, което предсказва унищожаването на "града на седемте хълма" след управлението на последния папа.

В интерес на истината, макар да се смята за установено, че няма как да са рисувани от Нострадамус, тези апокалиптични образи са в унисон с по-широките теми в трудовете на най-прочутия оракул. В своите "Центурии" той често намеква

за "голям смут"

или "огън от небето",

който ще бележи края на една ера. Във Vaticinia тези идеи са визуализирани чрез драматични сцени, които предполагат не само физическо унищожение, но и духовна или културна трансформация. Затова някои изследователи, като историка на пророчествата Джон Хоуг, твърдят, че Vaticinia може да предсказва не буквален край на света, а по-скоро радикален преход – може би упадъка на традиционните религиозни институции и появата на нов световен ред.

Все пак, въпреки очарованието, което предизвиква, Vaticinia Nostradami е обект на значителен скептицизъм. Мнозина учени смятат, че ръкописът не е пряко дело на Нострадамус, а по-скоро компилация, създадена от негови последователи или дори

по-късни

фалшификатори, които са се възползвали от славата му. Липсата на документирани доказателства, свързващи Нострадамус с тези илюстрации, подхранва тези съмнения. Освен това някои от образите изглежда отразяват политическите и религиозни конфликти от 16-и и 17-и век, което предполага, че ръкописът може да е бил предназначен да коментира съвременни събития, а не да предсказва далечно бъдеще.

В отворената книга някои виждат не дърво, а “гъба” от атомен взрив.
В отворената книга някои виждат не дърво, а “гъба” от атомен взрив.

Въпреки това привържениците на Vaticinia отбелязват, че символизмът му е поразително подобен на този в катрените (стиховете – б.р.) на Нострадамус. Например повтарящите се мотиви на огъня, животните и небесните знаци присъстват и в двете творби. Така че дори ако ръкописът не е написан от самия Нострадамус, той може да отразява неговото пророческо наследство, адаптирано от по-късни ученици.

В днешно време Vaticinia Nostradami продължава да вдъхновява както учени, така и ентусиасти. Смъртта на папа Франциск през април 2025 г. поднови интереса към пророчествата за последния папа, като мнозина се обръщат към Vaticinia за улики относно бъдещето на Ватикана. Социалните медии, особено платформата X, са пълни с дискусии за това дали настоящият момент съответства на образите на горящия Рим или разкъсаната тиара. Някои потребители дори спекулират, че следващият папа – може би с име, свързано с "Петър" – ще изпълни пророчествата на Малахия и Нострадамус.

Попкултурата също е възприела Vaticinia. Романи, документални филми и дори видеоигри са черпили вдъхновение от неговите зловещи илюстрации. Филм от 2024 г., изследващ пророчествата за края на света, включи кадри, вдъхновени от Vaticinia, представяйки ги като предупреждение за предстоящи катаклизми. Тези интерпретации често преувеличават или драматизират оригиналния материал, но подчертават трайната привлекателност на пророчествата.

И наистина Vaticinia Nostradami остава един от най-загадъчните пророчески текстове, свързани с идеята за последния папа и края на света. Неговите ярки образи и алегорични сцени предлагат завладяващ поглед върху страховете и надеждите на миналите векове, докато продължават да предизвикват спекулации в настоящето.

Дали тези илюстрации наистина предсказват падането на Ватикана и апокалиптичен катаклизъм, или са просто продукт на въображението на един неспокоен свят, остава въпрос на интерпретация. Едно е сигурно: докато човечеството продължава да търси смисъл в несигурни времена, пророчествата като Vaticinia Nostradami ще продължат да ни очароват и предизвикват.

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ
Воайорството - добро ли е за секса?
Меган Маркъл призна за проблеми в брака с Хари
Прилагането на две дози ваксина в една и съща ръка засилва имунния отговор
Зад кулисите с “Тайният оркестър”
Ким Катрал: Така и не успях да се свържа с героинята си от "Сексът и градът"

Напишете дума/думи за търсене