Райска ябълка и трънен венец в библейската градина на митрополит Николай

Митрополит Николай освети и благослови първата у нас Библейска ботаническа градина в Пловдив.

Над 30 растения, описани в Стария и Новия  завет, могат да се видят в двора на храма “Света Неделя”

Кичеста палма, маслина, лозница, алое, смокиня са част от растенията в Библейската ботаническа градина, създадена от митрополит Николай в двора на храма “Света Неделя” в Пловдив. Владиката още през зимата се зарече, че ще я направи, за да могат децата да знаят какви са растенията, описани в Стария и Новия завет.

Маслиновото дърво в ботаническата градина символизира помирението между Бог и хората след потопа.
Снимки: Авторката
Маслиновото дърво в ботаническата градина символизира помирението между Бог и хората след потопа. Снимки: Авторката

В понеделник, навръх храмовия празник, той откри сътвореното от него. Още с влизането ни посреща арка с надпис “Библейска градина”, която се разклонява на две. Едната алея води към растенията от Стария завет, а другата - към тези, описани в Новия.

С клонките от палмата е бил застлан пътят на Иисус, когато влиза в Йерусалим. Открояват се две дървета босвелия, от чиято смола се прави обредният тамян. Едното е докарано от Етиопия, а другото - от Атина. До всяко растение има описание и каква е символиката му в Библията.

Драката, от която е изплетен тръненият венец на Иисус, е близо до дървото на Юда.
Драката, от която е изплетен тръненият венец на Иисус, е близо до дървото на Юда.

Смирната все още едва се подава, тя ще напомня за даровете, носени от влъхвите при раждането на Спасителя. Там е драката, от която е бил изплетен тръненият венец за Иисус, както и алое, с чийто сок тялото му е било помазано след кръстната смърт.

В центъра на библейската градина е кичеста палма, символизираща пристигането на Иисус в Йерусалим.
В центъра на библейската градина е кичеста палма, символизираща пристигането на Иисус в Йерусалим.

Райската ябълка, от която започва грехът на Адам и Ева, също е на видно място в градината. До нея е смокинята - дървото, на което богатият митар Закхей се качва, за да види Иисус. Маслиново дърво пък напомня за вестителя на мира между Бог и човек. До него се извисява кипарис - вечнозеленият страж, познат в библейските текстове. “Аз съм истинската лоза, моят Отец е лозарят”, гласи надпис до лозницата, с която започва алеята на Новия завет. До нея растат ароматни подправки - гьозум, копър и кимион, споменати в Писанието. По-нататък е посято синаповото семе – малко зрънце, което става дърво и подслонява птиците небесни. Дълго време е било търсено – открили го край Карлово.

Непосредствено срещу палмата е дървото на Юда, на което се е обесил, след като е предал Христос.

Посадено е алое, с чийто сок е бил помазан Иисус след смъртта му.
Посадено е алое, с чийто сок е бил помазан Иисус след смъртта му.

До засетия ечемик табелка гласи: “Тук у едно момченце има пет ечемични хляба и две риби, ала това що е за толкова души?”.

“Градината не е просто място за разходка – тя е светилище на природата и духа”, предупреждава надпис. 

Поставени са пейки и навеси, където да могат да седнат посетителите на сянка и да се вглъбят. Има също бели камъни, които ограждат храстите.

С благословението на митрополит Николай д-р Биляна Попова от Етнографския музей в Пловдив издаде книга, в която разкрива смисъла, който носят растенията в Библията. В нея има различни тълкувания, свързани със символиката. В Библията се споменават над 100 различни растения.

“Библейска градина” ни напомня, че природата и духовността са неразривно свързани. Чрез тях можем да намерим утеха и вдъхновение, да открием нови пътища за самоусъвършенстване и размисъл”, казва авторката.

  • Ключови думи:
ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ

Напишете дума/думи за търсене