Никога не подценявайте технологиите. Особено ако по някакъв начин са свързани с интернет, а напоследък май всичко се върти около него. Едно нищо и никакво видео, публикувано преди 7 години в ютюб, превърна за дни Джъстин Бийбър от средностатистическо канадско момченце в тийнидол. Примери като този - хиляди, и доказват две неща. Първото е, че ако животът навън е динамичен, то този в интернет го бие по точки стократно. Второ - с помощта на социалните мрежи, смарт устройствата, всевъзможните програми за комуникация, и, разбира се - сайтовете за видеосподеляне, можеш да се превърнеш в звезда за броени минути. При това без изобщо да го целиш.
И двете не са точно откритието на века, но има разлика между това да знаеш нещо и да видиш как то работи на практика. А тя доказа теорията у нас с явлението Емил Конрад. За мнозина (главно над 30 години) той стана известен като момчето, което накара стотици деца да завлекат родителите си посред зима на абсурдно голямата опашка, виеща се на площад "Цар Освободител" миналата събота. И всичко това, за да може не просто да получат първата книга на Конрад, а и тя да бъде подписана лично от него, на ръка, поименно!
Но той не е известен отсега. Поне не за използващите интернет, грубо казано, между 10 и 30 г. Те са чували за влогърите (съкращението идва от думите видео и блог - б.а.). Така се нарича накратко онази разновидност на блогърите, която вместо да пише в някакъв сайт, снима видеа, редактира суровия материал и накрая го публикува в мрежата. Терминът се използва и за название на уебтелевизията.
Първият влог се появява през 2000 г. Това е горе-долу 2-3 години след
раждането на блоговете
като формат и точно 5 години преди светът изобщо да чуе за ютюб. Човекът, който го прави, е Адам Контрас. Американецът съобщава чрез видео на близките и приятелите си, че се мести в Лос Анджелис, за да преследва мечтата си - да работи в шоубизнеса. Днес Адам събира едва неколкостотин гледания в ютюб.
Сайтът за видеосподеляне обаче е едно от местата с най-голям трафик в мрежата и истинско свърталище на влогъри от цял свят. Колко са точно, е трудно да се каже, защото динамиката на заниманието не позволява числата да са конкретни за особено дълъг период от време. За клипчетата на близо 500 от тях обаче са се абонирали от 1 млн. потребители нагоре.
Около 20% от топ 100 на най-гледаните автори в сайта са именно на влогъри
Много от тях са част от програма на ютюб, която не само превръща влогърството в професия на пълен работен ден, а и популяризира практикуващите я. А това автоматично ги превръща в нещо като рокзвездите на XXI век - всеки иска да ги пипне, да ги чуе и ако може - да види на живо. Те са на всяко събитие, имат си и мениджъри.
В един момент средата на развитие, ютюб, се превръща за тях в средство. Често стават рекламни лица на известни марки. Ако например едно момиче във видеото си дава съвети за гримиране, то ще каже и каква е козметиката, която използва. Нея последователките ще търсят в магазините. Няма нищо лошо, защото това е една блестяща и иновативна пиар стратегия, която действа много по-бързо от консервативните и изпитани в годините. На практика тя прави бизнеса доходоносен. По света той може да направи човек неприлично богат основно от реклама. В България, очаквано, ситуацията е в много по-скромни размери и влогъртвото е все още основно на ниво забавление. Пари се печелят, но не много. За момента сумите месечно се въртят около 2000 лв.
Независимо от държавата, за да сте влогър, ви трябват 3 основни неща: камера, софтуер за редактиране на видеото (ако не ви се занимава да обработвате, се постарайте повече при заснемането) и идея. Последното е най-важно. Голяма част от влоговете са като рекламите по телевизията - ориентирани предимно към жените. Затова най-посещавани са клипчетата за нокти, прически, дрехи, шопинг и прочее неща, които спестяват време и пари на нежната половина на човечеството. Има влогъри, които правят комедийни видеа – разказват истории, разигравайки ги в сценки. Други имат информационни, хроникьорски влогове или пък представят книги. Трети говорят по социални теми, четвърти дават съвети за декорация в дома или как да го ремонтираш с възможно най-малък бюджет, използвайки конкретни продукти и така нататък. Между другото има и научни влогове.
За да сте истински успешен видеоблогър, е нужно да сте креативни, по възможност забавни и достатъчно чаровни, че да се харесате на максимален брой хора. Те са тези, които ще ви направят известни.
Ако един кликне върху бутона “Харесва ми”, това автоматично ще се появи в профила на приятелите му в мрежата
А те, ако са по-любопитни, ще направят същото. Така за кратко време вниманието ще расте в геометрична прогресия и за около седмица условно ще събере оптималния си брой гледания и харесвания.
Причините, поради които всичко това е толкова модно, са стандартните, заради които се появява нещо ново - глад. В случая става дума за глад за информация. Избягва се дразнещата липса на време в предаванията от телевизионния ефир за разработка на дадени теми или проблеми, както и архаичният начин на поднасянето й към по-младите. Липсва и усещането за дистанция, защото интернет звездите общуват пряко с феновете си. Рядко се изживяват като звезди и се държат като равни и не оставят впечатлението, че са нещо повече или са наясно с фундаменталните истини за живота.
Не на последно място, влогърството е полезно за младите. Мотивира ги да развият естетически вкус, усет за позициониране в пространството, развива креативността им и ги кара да четат страшно много за това как се работи с видеотехника и съответните програми за обработка на клипове. А и за всичко останало, за да може темите им да предизвикват интерес.
Първите програми за видеообработка - от зората на цифровата техника
За да бъдеш влогър, не е нужно да си учил видеомонтаж. Колкото повече навлизаш в занаята обаче, толкова повече се вълнуваш от това как се прави. Информацията за различните софтуери за видеообработка се набавя осново от интернет. А там има много, защото още появата на първата дигитална техника и навлизането все по-сериозно във всекидневието наложиха обработката на видео да се прехвърли от специализираните студиа на домашния компютър. Това прави видеоблогърите самоуки в известен смисъл.
Първоначално съществуваха скъпи програми предимно за Mac на Apple, но със завземането на домашните компютри от Windows на Microsoft се появи и евтин безплатен софтуер. За това спомогна и операционната система Linux, за която са били разработени някои много добри безплатни програми. Впоследствие те са пригодени за Windows. Такава програма е Avidemux - безплатен видеоредактор, предназначен за прости задачи като рязане, филтриране и прекодиране. Поддържа много формати, включително AVI, DVD съвместими MPEG файлове, MP4 и ASF. Задачите могат да бъдат автоматизирани. Други безплатни програми са VirtualDub и дериватът му VirtualDubMod, както и SolveigMM AVI Trimmer + MKV.
Разбира се, освен безплатни има и десетки платени програми за обработка на видео. Най-известните сред тях са Wondershare Video Editor, Adobe Premiere Elements, Sony Vegas Video, PowerDirector, Final Cut Pro, Pinnacle Studio, Avid Media Composer и Camtasia Studio. Покрай навлизането на високоскоростните интернет връзки се появиха и уеб базирани редактори. Някои от тях, като JayCut, вече не са достъпни, но има доста други и с времето ще се появяват още.
Материалът е на вестник "24 часа"

Коментари (0)
Вашият коментар