На 14 и 15 април в Париж започва едно от най-големите български културни събития в последните десетилетия. Тогава в Лувъра се открива изложбата “Епопея на тракийските царе, археологически открития от България”, която ще покаже цялото богатство на една от най-древните и креативни цивилизации по нашите земи. Очаква се експозицията, която ще продължи до 20 юли, да бъде видяна от 4 млн. потенциални посетители.
Паралелно с изложбата, в която участват 17 музея от цялата страна, ще тече български културен сезон, посветен на съвременното изкуство, ще бъде организиран научен семинар за българската археология, както и бизнес форум, целящ да стимулира инвестициите в икономиката на страната. Ще бъде разгърната и голяма рекламна кампания на културния туризъм у нас.
Организацията на подобно мащабно събитие изисква много средства - около 900 000 евро като цяло. Една трета от тях бяха осигурени от Лувъра, втората трета - от българското правителство, а за останалите средства помогнаха български частни компании, френски бизнесмени, които развиват бизнес в страната ни, както и индивидуални дарители.
Няколко десетки фирми се отзоваха на призива за даряване на средства и се включиха в кампанията. Така с общи усилия на българи и французи след броени дни ще бъде осъществено едно събитие, за което със сигурност ще се говори дълго не само в Париж, но и във всички държави, откъдето идват посетителите на Лувъра.
В седмиците преди вернисажа в прочутия музей в. “24 часа” започна рубрика, в която дарители на изложбата с тракийски съкровища разказват за мотивите си да я подкрепят финансово.
Днес публикуваме интервю с бизнесмена Тодор Белчев, съсобственик на веригите хипермаркети "Технополис" и "Практикер".
- Г-н Белчев, защо компания като “Технополис” реши да подкрепи изложбата с българските тракийски съкровища?
- Защото ние, българите, трябва да се гордеем с това, което имаме. Във Франция се знае малко за България. Нашата страна не е само дестинация за туризъм по Черноморието, има още много неща, които заслужава да се видят - исторически и културни забележителности, старите занаяти, народната архитектура, бита и традициите на българите.
Самата изложба
е наистина много
богата и красива,
виждал съм я почти цялата. Тя е нещо много ценно, с което всеки българин трябва да се гордее.
- Ценят ли се в България дарителските жестове? Прави ли се достатъчно за насърчаване на дарителството?
- Да, ценят се. Когато видиш признателността в погледа на хората, благодарността за това, което си направил, чувстваш, че си заслужава.
От друга страна, няма политика за насърчаване на дарителството, повечето дарения не са освободени от данъци.
- Коя от дарителските кампании на “Технополис” ви е донесла особено морално удовлетворение?
- Кампанията в подкрепа на децата на загиналите полицаи, в която участваме още от самото ѝ начало и вече 10 години осигуряваме за всяко дете ваучери за техника от “Технополис”.
Друга значима кампания
е оборудването
на 10
компютърни зали
в 10 водещи
български
университета
Като цяло приоритет на нашата компания е подкрепата на образованието, на учениците и децата, които са бъдещето на България. Опитваме се да помагаме и на тези, които са в неравностойно положение и нямат вина за ситуацията, в която се намират. Затова немалка част от даренията са насочени към домове за деца.
- Защо въпреки наличието на изключителни богатства България все още не успява да се наложи като световна дестинация за културен туризъм? Смятате ли, че изложбата в Лувъра би могла да промени това?
- Със сигурност изложбата в Лувъра е крачка към това България да се превърне в дестинация за културен туризъм.
Освен това тук има всички условия такъв тип туризъм да се развие. Разполагаме с огромно културно-историческо наследство, археологически паметници, природни забележителности.
В допълнение имаме добра хотелска база, вече виждам на много места ефективно работеща инфраструктура – изградени паркинг зони, поставени табели, така, че хората лесно да се ориентират и да могат спокойно да разгледат и да се насладят на забележителностите.
- Пътувате ли често из България? Какво харесвате най-много и с какво не се примирявате?
- Пътувам често. Най-много харесвам обикновените хора по малките градове, които работят наистина всеотдайно, макар и за малко пари. Например, ако отидете в Кърджали на Перперикон, ще срещнете хора, които си обичат работата, влагат огромно желание и жар, а получават съвсем скромно възнаграждение.
Харесвам
духа на
българите
Това, което прави лошо впечатление и е основната разлика между България и останалите страни, е, че при нас е много мръсно, има изхвърлени кофички, торбички по улиците и извън градовете и особено около културните обекти, където минават много хора. Това е единственото, но изключително неприятно нещо, което може да развали приятното преживяване от посещението на такова място.
- Каква според вас е печелившата стратегия за реклама на България извън страната? С какво да привличаме чуждите туристи – с евтино море, спа, вино, музеи, манастири, девствена природа?
- Много са важните неща – имаме прекрасна природа, море, планини, развит спа туризъм, музеи, манастири и най-разнообразни забележителности.
Ако ги запазим чисти и ги поддържаме, те ще се превърнат в притегателен център за много чуждестранни туристи.
Например наскоро бях с едни чужденци и те споделиха, че в Израел вече се говори за Бургас като за “новата Анталия”.
- Ще участвате ли в българо-френския форум в рамките на изложбата и какво искате да кажете на френските си колеги?
- Френското посолство направи страшно много тази изложба да се състои. Френският посланик и културният аташе лично участваха в този процес.
Смятам, че Ксавие Лапер дьо Кабан е най-дейният и най-голям приятел на България сред посланиците. Именно благодарение на него този прекрасен проект се осъществи.
Коментари (0)
Вашият коментар