Международен шофьорски етикет: Как се кара в различните части на Европа

„Колата се кара с краката!” Така ми казваше някога инструкторът ми по шофиране и леко намигваше с някаква идея за лека сексуална закачка. Благодарение на този човек, въпреки спорното му чувство за хумор, се научих да карам автомобил повече от добре, а триковете, които ми показа, са ме спасявали в не една или две опасни ситуации. И въпреки че у нас масово се вярва, че жените не могат да шофират добре, с гордо вдигнато чело мога да кажа, че съм сред отлично справящите се на пътя.

Точно с това самочувствие съвсем наскоро ми се наложи да премина с автомобил почти цяла Европа и това приключение ме убеди в следното: моят инструктор може и да беше прав за краката и шофирането, но със сигурност не си даваше сметка за още нещо – че кола се кара и с възпитание. Всъщност едноседмичното ми шофиране из европейските пътища ме накара да си дам сметка, че в маниера на шофиране и в етикета на пътя има международни разлики.

Българските гъзари

У нас нещата са си ясни, но да ги преговорим. Максималната скорост на магистралата може на хартия да е 130 км/ч, но реално се кара с поне двайсет километра отгоре. Който не притежава кола от висок клас – поне мерцедес, ауди или беемве, трябва да си кара в дясната лента. Хората с малки, среден клас коли, които си мечтаят един ден да са на мястото на онези с почти самолетите, трябва или да карат максимално близо до аварийната лента, или да заемат спасителната поза „може да съм дребен, ама съм вреден” и да избичат лагерите на невинните си автомобилчета, за да се включат в общото състезание на пътя. Даването на мигач не само не е модерно, но е и отживелица. В момента, в който се престроиш в крайна лява лента, за да изпревариш някого, отзад се появява някой от шофьорите гъзари, който първо отдалеч започва да присветва, за да се мръднеш, а после се лепва за багажника ти, докато не освободиш терена. Един мой добър приятел „учи” на шофьорски етикет подобни майстори на магистралните състезания, като чинно и почтено продължава да си кара в крайна лява лента с максималната позволена скорост от 130 км/ч и толкоз. За нищо на света не се помръдва, независимо че отзад настава цяло светлинно и музикално шоу, а след това следват номера със засичане, псуване и показване на не точно най-подходящите пръсти. Що се отнася до жените шофьори, те все повече започват да приличат в поведението си на мъже – неволята на пътя ги научи и да крещят, и да правят нецензурни знаци, и да се състезават където изобщо не му е мястото.

Сръбските и хърватските кавалери

Колкото и да ни е странно, в тези иначе близки до нас като манталитет страни, се кара далеч по-спокойно и приятно. Първо, гъзарските коли не са чак толкова много, а тези на пътя се движат достатъчно спокойно и по правилата. Пък и на жените шофьори не се гледа с такова пренебрежение – на тях им се помага, ако нужно, при това не съжалително-унизително, а кавалерски. Въпреки това обаче скоростите са високи, ограничителната скорост от 120 км/ч е пожелателна, а знаците са повече за сплашване, отколкото за спазване.

Словенските джентълмени

Тук нещата наистина започват да приличат на Европа. Така както пейзажът наоколо започва да става по-подреден и организиран, а хората – по-усмихнати и добронамерени, маниерът на шофиране коренно се променя. Правилата се спазват, точно каква и колко скъпа е колата ти не ти дава право да си деребействаш по шосетата. Да спреш за почивка на бензиностанция е приятно. Тоалетните са платени и това е малко досадно, но пък за сметка на това са чисти и никой няма да ти измърмори, че това не е обществен клозет, ако, видиш ли, не си купиш нищо от магазина или не заредиш бензин.

Италианските мачовци

Ето тук е големият проблем. Случвало ми се е да карам и на юг, където още се чудя как останах жива. На север обаче се оказа не по-малко опасно. Близо до Милано трилентовата магистала е наистина натъпкана с огромни камиони, които завземат крайна лява лента и от време на време преминават в средната, за да изпреварят отчаяно някой и друг леко забавил се камион пред тях. Излизането става ненадейно, най-често без никакъв мигач. Така оттук ми стана ясно, че както модата в облеклото, така и модата в шофирането идва от тези земи. Вероятно прекаленото жестикулиране, така естествено внедрено в изказа на италианците, им пречи да оцелят пустия му лост за мигача, за да предупредят, че предприемат маневра. Да дадеш мигач дори е грешка – щом го забележат, тези отзад се засилват неистово и се опитват да стигнат зад гърба ти така, че да могат след това да натиснат яростно спирачки и почти да се забият в багажника ти. Принципно в Италия дистанцията между колите трябва да се равнява на два паркирали един след друг автомобила. Истината обаче е, че карат зад теб на около метър. Така си принуден да пердашиш с тяхната скорост, която далеч не е нито максималните 130 км/ч, нито компромисните 110 км/ч. А си се забавил, а са те плеснали отзад и си останал на място. Карането е бързо и емоционално, извиненията ги няма никакви.

Френските буржоа

Оооох, тук вече си отдъхвате. Френското възпитание си е френско възпитание, нищо че само до преди двайсет години именно тук се е шофирало както у нас сега. Въпросът е, че пътната полиция се е заела да си превъзпита подопечните и така днес се кара спокойно и сигурно. Почти навсякъде има радари, а нищо чудно и докато си караш така скоростно, зад гърба ти от нищото да изникнат двама полицаи на мотори и да те арестуват. Глобите са солени, а ако си нахален, може да ти конфискуват колата на място. Що се отнася до дистанцията, тя се спазва и, разбира се, се свива, когато има задръстване.

Германските послушници

Възпитаните и послушни германци често се превръщат в палави момченца и момиченца на пътя, така че и там трябва да се внимава. Истина е, че никой няма да си позволи да ви притеснява само защото кара по-скъпо возило. Мисленето там за тези неща е различно – не ти си заслужил скъпата кола, а тя теб, защото си страхотен специалист, гениален учен, велик търговец, талантлив артист или спортист.

Скромните скандинавци

За скандинавските страни трябва да се напише отделен текст, защото там скромността е ценно качество много повече от навсякъде по света. Що се отнася до Турция, Гърция, Румъния и Полша, нещата там много приличат на българските. Важно е не да стигнем живи, а да ни видят колко сме смели в последните секунди от нашия живот. Подобна безразсъдност е не само опасна – тя е и проява на много лош вкус към живота. Всъщност на липсата на такъв.

Материалът е на вестник "Труд"

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ
Испания ще се оттегли от "Евровизия", ако Израел участва през 2026 г.
Тенис шампионът Иван май си хвана немско гадже
Различни планове за бъдещето развалили годежа на Нина Добрев и Шон Уайт
Деси Стоянова се завръща в bTV
Клаудия Шифър на 55 г. - играе табла по бански в Гърция, купи си футболен отбор

Напишете дума/думи за търсене