Рекламните агенции получиха промоционален безплатен достъп до рейтингите на 82 радиостанции у нас от 1 септември. Данните са на пийпълметричната агенция “Нилсен адмосфиър България” (Nielsen Admosphere Bulgaria), която им ги дава до края на годината. “Правим го в подкрепа на българския радиопазар, тъй като наличието на подобни данни може да допринесе за по-бързото му развитие”, каза Иван Генчев, шеф на агенцията.
Въпреки промоцията все пак този достъп не е за всички, а само за клиентите на “Нилсен адмосфиър”. От началото на годината рекламните агенции получават безплатно данни за радиоаудиторията, но само за станциите на Българското национално радио (“Хоризонт”, “Христо Ботев”, “София” и всички регионални станции) и на “Комюникорп”. Ирландската медийна компания е собственик на БГ радио, Радио 1, Радио 1 Рок, “Нова”, “Енерджи”, “Вероника”, “Аура” и радио и телевизия “Сити”.
Сега вече агенциите ще получават данни за всичките 82 радиостанции, които са включени в изследването на “Нилсен адмосфиър”. Това са почти всички радиа у нас. Тяхната аудитория започва да се наблюдава след
разговори с
професионалната
медийна
общност,
която на практика избира кое радио да бъде в списъка. Ако са изпуснати някои, не е проблем, тъй като всеки е свободен да предложи коя още станция да бъде включена в извадката, обясни Генчев пред “24 часа”.
Според него интересът на големите рекламни агенции и на самите радиогрупи към тези рейтинги е обясним, тъй като заради липсата на достоверни данни за аудиторията радиото като рекламен канал е доста подценявано. Единствено БНР поръчва почти всяка година изследване за радиопазара на някоя социологическа агенция, за да прецени къде се намира и дали успешно осъществява обществената си функция в морето от частни радиа. Други проучвания са се появявали спорадично, но винаги са били с ниска степен на доверие. По думите на Генчев едно от тях преди години удостоверило, че радио “Ватикана” е сред най-слушаните у нас. Разбира се, че не е вярно.
“За първи път предлагаме софтуер за анализ на резултатите по таргет групи”, казва Генчев. Според него този софтуер улеснява значително рекламодателите и рекламните агенции към какви групи точно да насочат своите кампании, както и
да
аргументират
инвестициите
в радио-
реклама
Изследването е национално представително и се извършва в сътрудничество с изследователската агенция IPSOS. Въпреки наличието на софтуер за анализ авторите му не разполагат с технология за пийпълметрия в радиото (по подобие на телевизията), затова продължават да проучват аудиторията чрез 1000 интервюта месечно. Това не е най-надеждният способ, когато става дума за всекидневна медия, тъй като той не следи слушателя непрекъснато, а разчита на неговия спомен какво и кога е слушал. “Пазарът у нас е малък и българските радиа не могат да си позволят да плащат за по-развита технология за изследване на аудиторията. Това едва ли ще се случи в близките 1-2 години. Но пък технологиите поевтиняват непрекъснато и с постепенното развитие на радиопазара един ден и това ще стане”, смята Генчев.
Коментари (0)
Вашият коментар