Само преди седмица хубавата Яна Маринова се върна от Лос Анджелис. Там тя не участва в някой холивудски филм, а изкара тримесечен курс на обучение в престижния институт за театър и кино “Лий Страсбърг”.
Преди време неин приятел ѝ разказва за него, а тя самата винаги се е стремяла да се развива. Въпреки че отдавна играе пред камера, а от няколко години вече и на сцената в храма на Мелпомена, тя няма актьорско образование. Но много иска да научи повече за тънкостите в занаята, макар все да няма време. “Не можех да си го представя как да стане - работех почти денонощно, влизах от проект в проект, в малките промеждутъци между снимки и репетиции в театъра намирах време единствено за някой филм, хубава книга и спорт”, разказва Яна. Но един ден решава сама да разбере повече за школата и да провери как се кандидатства. Оказва се, че процесът за приемане е стандартен като за повечето американски школи – включва високи резултати от тест за Toefl, интервю по скайп, мотивационно писмо, препоръчителни писма. Маринова решава да мине през всичко това и малко или много да се върне обратно в училище.
“Не е много приятно, но знаех, че трябва да стисна зъби. Имах нужда да започна отначало, сигурна бях, че има много още, което мога да знам и да науча. Исках да отида на следващото стъпало, чувствах се готова за това”, казва сега тя.
Така след бърза организация заминава за Щатите, но не сама, а със семейството си – със сина си Никола и съпруга ѝ Тихомир. Оказва се, че обучението в института е организирано така, че дава възможност на студентите сами да направят програмата си според това на какво искат да наблегнат. Яна е изненадана, че българка работи в управата на института. “Там се запознах с Ели Димитрова, която е мениджър социални медии и пиар. Тя е безценна помощ за Дейвид - сина на Лий Страсбърг, който управлява училището”, обяснява актрисата.
Маринова често се среща с Ели Димитрова, тя е и човекът, който ѝ помага как да избере на какво уроци да наблегне. Яна се стреми да учи повече в областта на театъра, но записва и допълнителни часове по анализ и развитие на сценарий. “От практика знам, че е полезно да се усъвършенстваш в създаването и предаването на една история по възможно най-интересен начин. Според мен това е и формулата за успеха на повече от българските филми. Не лесносмилаема история, защото зрителят е достатъчно интелигентен, за да търси сдъвкана и поднесена информация, но интересно разказана история. Разказана стегнато, с обрати, с интересно развитие на човешки взаимоотношения. С една дума: интрига. Но не в кофти смисъла на думата, както я възприемаме често, а напротив - в смисъл, че нещо те интригува, кара те да се вълнуваш”, разказва Маринова. Допреди да влезе в школата, тя самата учи повече за актьорството от работата си на терен, в движение, между четенето на сценарий за следващия телевизионен епизод и четене на маса за следващата постановка.
Покрай участието си в сериалите “Забранена любов”, “Стъклен дом”, “Фамилията”, може да се докосне до едни от най-добрите ни актьори и да се учи от тях, макар никога да не е имало време те да ѝ разясняват много-много как се прави това или онова.
“Действам по усет и каквото стане, доверявам се на режисьора и не му мисля много. Но идва един момент, в който започнах да си задавам въпроси, на които исках да получа отговори. Основно ме интересуваше как да се връщам от тъмните места в съзнанието си, които трябва да посещавам, когато идва следващата драматична сцена?! Или как да стана друг човек за дадена роля, без да променям своя собствен характер. Или как си представяш, че героинята ти живее по време на война и е поставена пред избори на живот и смърт?! Това не се имитира, нали?” Затова ѝ е важно да попадне точно в тази школа – иска да намери отговорите на всички въпроси, които я вълнуват от години. В Лос Анджелис се среща с много добри преподаватели. Сама избира повечето от тях да са жени, защото актьорите, от които се е учила през годините, са били основно мъже.
Едната от преподавателките - Хейди Сонтаг, театрална актриса и режисьор, вече на почтена възраст, разказваше реални случки от работата си със самия Лий Страсбърг. Той е останал известен не само заради актьорската си работа, но и с това, че е бил учител на едни от най-големите звезди като Марлон Брандо, Ал Пачино, Дъстин Хофман, Робърт де Ниро. “Имаше дни, в които слушахме основно записи на лекции на самия Лий Страсберг. Обожавах тези часове, можех да слушам с часове как Лий говори за история на театъра, за собствения си път в изкуството, какво го е тласкало да задава въпроси, да търси отговори.”
Актьорската техника, която създава Страсбърг, е известна като “Методът” - система, която да помогне на актьора в работата си на сцена. “Идеята е първо да се върнеш към чисто човешката си същност, без маската пред обществото, без предразсъдъците, които те обременяват, за да откриеш чистата емоция в себе си. И когато я откриеш, да можеш да я използваш многократно в процеса на работа по ролята. Искреността в играта, независимо на сцена или пред камера, е задължителна. Верен на себе си е ключов израз за “Методът”, разказва Яна.
Най-силно впечатление в Щатите ѝ прави това, че се е превърнало в практика инструктори по актьорство да вземат самолета и да присъстват на снимачната площадка, за да работят на терен с някоя от звездите на сегашното кино. Така че на Яна ѝ е много интересно да научи всичко това, което слуша като лекции в Лос Анджелис.
Сега, седмица след като вече е пак у дома, се е захванала за работа. Миналия четвъртък на фестивала “Златна роза” във Варна беше премиерата на новия филм с нейно участие “11а”. Той е тийнейджърска романтична комедия и в него Яна Маринова е учител в гимназия. “Лек и приятен филм е. Аз самата го гледах за първи път и се надявам да се хареса на публиката. Освен това се връща пак на театрална сцена.
Коментари (0)
Вашият коментар