Изложба “Фарът” на Миглена Савова е открита в Женева

Българската художничка показва нови живописни платна в Световната организация по интелектуална собственост

МАРИЯ ДИМИТРОВА

Изложба със заглавие “Фарът” беше открита лично д-р Франсис Гъри, генерален директор на Световната организация по интелектуална собственост (СОИС), и посланик Иван Пиперков в Женева.

Д-р Гъри изтъкна популярността на творбите на Савова, която живее и работи в Женева от 2003 г. Творчеството на художничката е представяно в Германия, Италия, Швейцария, a нейни картини са част от постоянните колекции на музеи във Франция, Мексико, Нова Зеландия, както и притежание на частни колекционери в САЩ.

На откриването присъстваха ръководители на дипломатически мисии в Женева, представители на международни организации и на кантон Женева. Положителен отзив за изложбата даде едно от водещите списания за изкуство в Швейцария - “Акрошаж”, което й отдели цяла страница.

Централно място в експозицията заема “Фарът,” а до него се подреждат други символни структури – електрически стълб, въртележка от увеселителен парк. Ярките им цветове и смели композиции излъчват необяснима енергия и динамика. Лишени от видимо човешко присъствие, инженерните конструкции върху платното са самодостатъчни в своето откъснато жизнерадостно съществуване. По-нататък ритъмът затихва в меланхолични пейзажи и мечтателни видения, но застоят е последван отново от пробив, прилив на енергия, светлина. Изложбата умело поддържа крехкия баланс на противоречията в маслените платна на Савова – потъвания и издигания, яснота и смут, напрежение и спокойствие.

Картините изграждат психологически нагнетено пространство, което ту се открива на зрителя напълно, ту се стеснява, карайки го да наднича през изобразени, полузагатнати или предполагаеми прозорци, завеси и пролуки в картините. Кадрирането е умишлено осезаемо и независимо какво е изобразено – въртележка, зеленикава водна повърхност, птици в бурно небе или част от селска къща, платната никога не разкриват цялото. Зрителят е воайор, който може да се наслади само на фрагменти. Ограниченето зрително поле обаче прави интимния акт на наблюдение по-осъзнат – гледането навън е винаги и вглеждане в себе си.

Изложбата продължава до 28 ноември.

ПОКАЖИ КОМЕНТАРИТЕ

Напишете дума/думи за търсене