Pуският самолет Су-34 вече пори небето на Сирия и нанася удари по обекти на “Ислямска държава”.
Машината се появи на сцената на конфликта в Близкия изток, след като фронтовият бомбардировач Су-24 бе свален от ракета на турски Ф-16.
Су-34 също е фронтови бомбардировач, който обаче, освен да действа в интерес на пехотата, притежава и възможности на изтребител. Той не само поразява цели с авиационни бомби и ракети “въздух-земя”, но и
притежава ракети
“въздух-въздух” с
малък и среден
обсег
за борба с чужди изтребители.
Руски военни твърдят, че ракетите са защитни средства, но линията между “защитни” и “нападателни” е много тънка и неясно очертана. Във всеки случай оттук нататък турските летци ще бъдат много внимателни при полети в обсега на тези ракети.
За първи път Су-34 е показан публично на международния авиокосмически салон в Париж през лятото на 1994 г. и оттогава е обект на особен интерес от страна на авиационните специалисти. Още тогава тяхното внимание бе привлечено от факта, че креслата на двамата пилоти са разположени напречно на кабината, а не един зад друг, както е при Су-24. Всъщност това решение е първото в световната практика за машини от този клас.
Бронирана
титанова капсула
на кабината значително повишава безопасността на екипажа. Тя е толкова просторна, че позволява на летците да се изправят в пълен ръст, а специална въздушна система им осигурява възможността да летят без кислородни маски. Допълнителен комфорт създават бордовият климатик, миникухнята и внимание - бордовата тоалетна! Тези екстри са необходими при продължителни полети на разстояние 4000-4500 км. Машината развива скорост 1900 км/ч, а таванът на полета е 17 000 м.
Бойният радиус
на действие на
самолета е
600-1130 км
С титанова броня, дебела 17 мм, са защитени не само пилотите, но и най-важните агрегати на самолета.
Мощното въоръжение на Су-34 включва:
- едно 30-мм оръдие ГШ-301 със скорострелност 1800 изстрела в минута и боезапас от 180 патрона.
- 8 тона въоръжение, окачено на 12 външни точки, което включва до 8 управляеми ракети “въздух-въздух” Р-73, до 6 управляеми ракети “въздух-въздух” със среден обсег Р-27РЭ, до 8 управляеми ракети “въздух-въздух” Р-77, до 6 управляеми ракети “въздух-земя” Х-29Т/Л, Х-25МЛ и С-25ЛД, 6 управляеми високоскоростни противорадиолокационни ракети Х-31П или противокорабни Х-31А, 1 многоцелева управляема ракета “Алфа”, до 3 крилати управляеми ракети Х-59М.
Освен това Су-34 разполага с 3 коригиращи авиобомби КАБ-1500Л/ТК и 6 КАБ-500КР/Л, 3 бомби с калибър 1500 кг, 6 бомби с калибър 500 кг, 36 бомби с калибър 250 кг, 48 бомби с калибър 100 кг, 8 контейнера с малогабаритни товари, 120 ракети С-8, 30 ракети С-13 или 6 ракети С-25.
Така натоварен, самолетът тежи от 39 до 44 тона.
При патрулиране Су-34 може с помощта на радиолокационна станция, инфрачервени и телевизионни системи да открива цели по радиолокационни, акустични и оптични признаци. Специални прибори, монтирани върху шлемовете на летците, им позволяват целеуказване на изстреляните ракети с помощта на поглед.
Руски военни твърдят, че Су-34 има най-точната в света лазерна телевизионна система за управление, която вижда на разстояние 50-60 км и заснема всичко на видео. Електрониката на самолета му дава относителна самостоятелност, като при изпълнение на бойни задачи той
не се нуждае от
съпровождане и
управление от
земята
За полет на големи разстояния Су-34 дозарежда гориво във въздуха. По този начин далечината на полета може да се увеличи до 7000 км. Това го доближава до възможностите на стратегическите бомбардировачи.
Повечето елементи на самолета са изработени по технологията Стелт, за да го скриват от радарите на противника. Те са изработени от радиопоглъщащи материали и материали с малка отражателна способност. Руските авиационни специалисти отбелязват, че при полет на малка височина Су-34 се
изобразява на
радарите като
съвременна
крилата ракета
Руската машина е носител на няколко световни авиационни рекорда.
При стартова маса 36 160 кг е постигнат полезен бомбен товар от 5129 кг и височина на полета над 15000 м. С бомбен товар от 2300 кг Су-34 се е издигал на височина 16150 м, което не е достигано от нито един самолет с тегло от 35 т до 45 т.
Коментари (0)
Вашият коментар